-
11. Data: 2010-04-15 11:32:15
Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Od: amos <g...@g...com>
On 15 Kwi, 10:56, DoQ <p...@g...com> wrote:
> Charakterystyka silnika niezbyt pasujaca do potrzeb cywilnego samochodu
> (przebieg mocy/momentu).
> Chociaz takie 1,3 z GSX1300R z powodzeniem zastąpiłoby 1,4-1,6 w malych
> lekkich samochodach (ale to raczej wyjątek potwierdzający regułe) :)
>
Wlasnie to mi przyszlo do glowy. Do malych miejskich popierdulek, maly
lekki silnik motocyklowy moglby wystarczyc.
Jesli jednak spojrzec na spalanie takich motorow w miescie, dorzucic
do tego pareset kg klatki to mogloby sie okazac, ze spalanie zabija
enonomie.
--
amos
-
12. Data: 2010-04-15 12:33:22
Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Od: DoQ <p...@g...com>
amos pisze:
> Jesli jednak spojrzec na spalanie takich motorow w miescie, dorzucic
> do tego pareset kg klatki to mogloby sie okazac, ze spalanie zabija
> enonomie.
No wlasnie, ekonomicznie polegna :) Ale jako maly zapierd... do zabawy
bylby lux :)http://www.youtube.com/watch?v=cV4HdsDZX6c
Pozdrawiam
Pawel
-
13. Data: 2010-04-15 12:50:00
Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Uzytkownik "amos" <g...@g...com> napisal w
>Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak,
>ze
> praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy
> 6-7k
> rpm a motocyklowych na 15k rpm?
>
> Czy to Waszym zdaniem kwestia:
> - zywotnosci silnika
> - kosztow produkcji
> - inna...
Zapewne zywotnosci, wielkosci i masy.
Moze jeszcze halasu, czystosci spalin, sprawnosci.
Tudziez ulozenia w pojezdzie, przekladni - motocykl preferuje
silnik poprzeczny i waski.
Inaczej motocykle jezdzilyby z silnikami samochodowymi, lub
odwrotnie, czy tez byly silniki uniwersalne.
Koszta mysle w mniejszym stopniu - tzn sa podobne.
J.
-
14. Data: 2010-04-15 12:50:16
Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Od: kakmar <k...@g...com>
Dnia 15.04.2010 amos <g...@g...com> napisał/a:
> Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
> praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k
> rpm a motocyklowych na 15k rpm?
>
To tak tylko w sportach, gdzie za chodzi o jak najlepszy stosunek mocy
do masy, i za to się płaci.
Wiele "armatur" ma silniki z maks obrotami podobnymi do nowoczesnych
diesli.
> Czy to Waszym zdaniem kwestia:
> - zywotnosci silnika
> - kosztow produkcji
Jedno i drugie, lżejsze materiały, droższe, gdzieś się ustawia
proporcje między ceną, trwałością, mocą.
> - inna...
Podział nie jest na poziomie auto/motocykl tylko zastosowanie danego
pojazdu:
sport profesjonalny - silnik na 1 do kilku wyścigów.
sport rozrywkowy - bardzo szerokie granice od niecałych 100 do ponad
200 kkm, zależnie od traktowania.
Dalej zastosowania codzienne, nieprofesjonalny transport, i
ciężarówki ;-)
A że akurat motocykle są postrzegane jako pojazdy rozrywkowe,
to i często pakuje się do tych "zwykłych" ucywilizowane (potanione)
silniki ze sportów. Są słabsze, niżej się "kręcą", mają większy
moment, heh, oczywiście przy niższych obrotach. itd.
--
kakmaratgmaildotcom
-
15. Data: 2010-04-15 13:06:08
Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Od: amos <g...@g...com>
On 15 Kwi, 12:50, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> Zapewne zywotnosci, wielkosci i masy.
> Moze jeszcze halasu, czystosci spalin, sprawnosci.
> Tudziez ulozenia w pojezdzie, przekladni - motocykl preferuje
> silnik poprzeczny i waski.
>
Pytam raczej o sama konstrukcje silnika w kontekscie predkosci
obrotowych, a nie zastosowanie silnikow od motorow w samochodach.
Z czystoscia spalin to mnie zaciekawiles. Czyzby motory mialy inne
normy czystosci spalin?
--
amos
-
16. Data: 2010-04-15 13:35:57
Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Od: WS <L...@c...pl>
On 15 Kwi, 13:06, amos <g...@g...com> wrote:
> Z czystoscia spalin to mnie zaciekawiles. Czyzby motory mialy inne
> normy czystosci spalin?
maja , zobacz załącznik 1 np. na http://lex.pl/serwis/du/2003/0262.htm
maja rozny "POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO" i "POZIOMY EMISJI
ZANIECZYSZCZEŃ GAZOWYCH I WSPÓŁCZYNNIKA NADMIARU POWIETRZA l"
WS
-
17. Data: 2010-04-15 13:42:16
Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Od: Miecio <m...@w...pl>
W dniu 2010-04-15 13:06, amos pisze:
> On 15 Kwi, 12:50, "J.F."<j...@p...onet.pl> wrote:
>> Zapewne zywotnosci, wielkosci i masy.
>> Moze jeszcze halasu, czystosci spalin, sprawnosci.
>> Tudziez ulozenia w pojezdzie, przekladni - motocykl preferuje
>> silnik poprzeczny i waski.
>>
> Pytam raczej o sama konstrukcje silnika w kontekscie predkosci
> obrotowych, a nie zastosowanie silnikow od motorow w samochodach.
>
> Z czystoscia spalin to mnie zaciekawiles. Czyzby motory mialy inne
> normy czystosci spalin?
>
To chyba jakaś bajka. Motocykle mają katalizatory i sondy lambda. Moja
honda spełnia Euro3. Więc tu chyba różnic nie ma.
-
18. Data: 2010-04-15 14:27:57
Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Od: amos <g...@g...com>
On 15 Kwi, 13:42, Miecio <m...@w...pl> wrote:
> To chyba jakaś bajka. Motocykle mają katalizatory i sondy lambda. Moja
> honda spełnia Euro3. Więc tu chyba różnic nie ma.
Cos w tym jest. Moja stara CeZeta, dwusow, do ktorego na bak paliwa
leje 200ml oleju nie ma katalizatora a przechodzi badania bez klopotu
(tzn bez badania spalin).
A przyznam, ze czasem po jej odpaleniu, nie moge znalezc tej
diabelskiej maszyny w niebieskiej mgle ;)
--
amos
-
19. Data: 2010-04-15 14:42:07
Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Miecio" <m...@w...pl> napisał w
>W dniu 2010-04-15 13:06, amos pisze:
>> Z czystoscia spalin to mnie zaciekawiles. Czyzby motory mialy
>> inne
>> normy czystosci spalin?
>>
> To chyba jakaś bajka. Motocykle mają katalizatory i sondy lambda.
> Moja honda spełnia Euro3. Więc tu chyba różnic nie ma.
A samochod musi spelnic Euro 5 :-)
To nie tylko katalizatory i sondy lambda, to np odpowiednio dlugi
czas spalania zeby zdazylo sie wszystko spalic.
Ewentualnie sama konstrukcja norm - jesli okresla emisje w gramach
na kilometr, to latwiej spelnic motocyklowi niz dwutonowemu SUV.
J.
-
20. Data: 2010-04-15 16:19:31
Temat: Re: Roznice w konstrukcji samochodowych i motocyklowych
Od: KJ Siła Słów <K...@n...com>
amos pisze:
> Z jakiego powodu benzynowe silniki samochowe konstruuje sie tak, ze
> praktyczny zakres predkosci obrotowych konczy sie na powiedzmy 6-7k
> rpm a motocyklowych na 15k rpm?
>
> Czy to Waszym zdaniem kwestia:
> - zywotnosci silnika
> - kosztow produkcji
> - inna...
To na odwrót troche jest.
Pojazd w zaleznosci od masy wlasnej potrzebuje odpowiedniego momentu
obrotowego i na dluzsza mete nie da sie tego zalatwic przelozeniami.
A moment bierze sie z wybuchu mieszanki w cylindrze wiec bez pojemnosci
tychze cylindrow momentu nie bedzie.
Silnik o malej pojemnosci ma duzo mniejsze masy czesci ruchomych dlatego
latwiej skonstruowac go tak aby wykrecal wysokie obroty.
Obroty daja moc "na gorze" obrotomierza, ale zabieraja moment "na dole"
- bo wysokie obroty to zazwyczaj krotkoskokowe silniki. Tyle ze rzedowe
litry GSXR 1000 K1 ma cos chyba 112 Nm maja i tak tego momentu sporo
wiec mozemy sobie taki silnik za pomoca map zaplonu, ksztaltu walkow
rozrzadu i innych rzeczy dopasowywac do roznych moto - bardziej
turystycznych czy bardziej sportowych.
Z trwaloscia silnikow kreconych tak do 10 krpm nie jest wcale tak zle -
spokojnie powyzej 100 kkm da zrobic. Jedno antyczne technologicznie GTR
1000 dojezdzilo 440 kkm. O sportach trudno powiedziec ze statystycznie
robia 100 kkm ale glownie z tego powodu ze czesto zaliczaja wczesniej
dzwony.
Wsciekle 600-tki z obrotami 14-15 krpm faktycznie moga miec nizsza
trwalosc, ale niekatowane na zimno do 100 tysi powinny dojechac.
Koszt produkcji silnikow moto jest owszem wyzszy, ale tylko po czesci z
powodu technologii, po czesci z powodu duzo krotszych serii.
KJ