  • 1. Data: 2011-12-13 11:28:28
    Temat: Rozdzielczość kamer
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Jest kamera cyfrowa IP pracująca z maksymalną rozdzielczością sxga czyli
    1280x1024. W jej opisie jest podane, że ma ona rozdzielczość 1,3
    megapikseli. Jak dotychczas rozumiałem to w ten sposób, że matryca CCD ma
    po 1,3 mln elementów dla każdej z 3 barw, czyli razem około 3,9
    elementów. Tymczasem ostatnio spotkałem się ze stwierdzeniem, że 1,3
    megapikseli oznacza, że matryca ma łącznie 1,3 mln elementów, czyli po
    około 430 tys dla każdej z barw i rozdzielczość 1280x1024 jest uzyskiwana
    przez aproksymację.

    Jak jest w rzeczywistości - co oznaczają megapiksele w opisach kamer?

  • 2. Data: 2011-12-13 14:39:04
    Temat: Re: Rozdzielczość kamer
    Od: "Arkadiusz Stopa" <arek@zmyłka.pl>

    grup dyskusyjnych:jc7css$jtq$...@i...gazeta.pl...
> [...]
    > megapikseli. Jak dotychczas rozumiałem to w ten sposób, że matryca CCD ma
    > po 1,3 mln elementów dla każdej z 3 barw, czyli razem około 3,9
    -------------------
    Chciałbyś...

> [...]
    > megapikseli oznacza, że matryca ma łącznie 1,3 mln elementów, czyli po
    > około 430 tys dla każdej z barw i rozdzielczość 1280x1024 jest uzyskiwana
    ----------------
    I tak właśnie jest. Chyba wszyscy producenci kamer i aparatów cyfrowych
    właśnie w ten sposób podają rozdzielczość matrycy swojego produktu.

    --

    Pozdrawiam serdecznie

    Arkadiusz Stopa

    <stopa malpka post kropka pl> tel. 897633408
    Mala Galeria Makrofotografii: www.stopa.cso.pl

  • 3. Data: 2011-12-13 16:11:46
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 13.12.2011 Arkadiusz Stopa <arek@zmy?ka.pl> napisał/a:

> [...]
    > I tak właśnie jest. Chyba wszyscy producenci kamer i aparatów cyfrowych
    > właśnie w ten sposób podają rozdzielczość matrycy swojego produktu.

    Chyba interpolację :) i nie do końca to jest prawda, ale tak właśnie podają.

    Zanim powstanie kolejna wojna na pixelki:
    Każdy pixel przenosi dokładną informację o szarości (i tych jest dokładnie tyle
    co ma matryca ale za to z dużo większą dokładnością niż gotowy produkt np
    14bitów) informacja o kolorze jest uboższa, bo faktycznie nie jest
    zbierana z każdego pixela, a z jego 1/4 lub 1/2. Biorąc pod uwagę że matryca
    ma jednak np 14bitów/pix, a informacja w gotowym pliku 3x8 24bit/pix i że
    1 pixel gotowego pliku powstaje np z 9 pixli oryginału to przybliżenie
    nie jest takie złe - aby uzyskać 24bity informacji o pixlu mamy około 126
    bitów danych - przy czym jasność czyli to co widzimy najbardziej nie musi
    być interpolowana w ogóle, a kolor tylko nieznacznie - a i tak ma mało
    znaczący wpływ - więcej informacji i tak by nie wpłynęła w znaczący sposób
    na gotowy produkt - zdjęcie.

  • 4. Data: 2011-12-13 20:38:44
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-12-13 16:11:46 +0000, Sergiusz Rozanski
    <w...@m...com.pl> said:

    > informacja o kolorze jest uboższa, bo faktycznie nie jest
    > zbierana z każdego pixela, a z jego 1/4 lub 1/2.

    No to super, bo to zanczy, że informacji o kolorze jest od 2, do 4 razy
    więcej niż o szarości.
    Każdy piksel zbiera info o luminancji, a jeden na cztery, lub dwa na
    cztery zbierają info o kolorze.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2011-12-13 21:42:24
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-12-13 21:38, JA pisze:

    > No to super, bo to zanczy, że informacji o kolorze jest od 2, do 4 razy
    > więcej niż o szarości.
    > Każdy piksel zbiera info o luminancji, a jeden na cztery, lub dwa na
    > cztery zbierają info o kolorze.

    Nie. Przed matrycą jest filtr czerwono-zielono-niebieski, zwykle w
    "układzie Bayera". W efekcie połowa pikseli zbiera informacje o kolorze
    zielonym, ćwierć o czerwonym i ćwierć o niebieskim. Potem, w procesie
    zwanym demozaikowaniem, jest obliczany obraz.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2011-12-14 00:07:43
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 13.12.2011 Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl> napisał/a:

> [...]
    > zielonym, ćwierć o czerwonym i ćwierć o niebieskim. Potem, w procesie
    > zwanym demozaikowaniem, jest obliczany obraz.

    Pal licho kolor, tej informacji jest tyle ile na 3 liniowej charakterystyce
    różnicy między liniami czyli typowo niewiele, gorsze i tak jest rżnięcie
    14bitów luminancji do 8bit :(
    Wolałbym aby jpg miał w 24 bit np 14 luminancji i 10 bit chrominancji niż
    888 w rgb.

  • 7. Data: 2011-12-14 13:56:27
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-12-13 17:11, Sergiusz Rozanski pisze:

    > Każdy pixel przenosi dokładną informację o szarości (i tych jest dokładnie tyle
    > co ma matryca

    No nie wiem, co nazywasz informacją o szarości, bo dokładnej informacji
    o luminancji to pojedynczy pisel nie ma. Chyba że przypadkiem, gdy akurat
    obraz jest szary :)