  • 1. Data: 2013-08-04 21:32:18
    Temat: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt
    Od: Marek <f...@f...com>

    Ze 20 lat temu czytałem artykuł w jakimś piśmie popularno-naukowym o
    przyszłości tv jaką ma być tv cyfrowa. Wśród jej zalet wymieniano
    m.in. to, że nie będzie potrzeba do poprawnego odbioru specjalnych
    instalacji i anten. Emisja cyfrowa będzie na tyle silna, że sygnał
    będzie można odebrać nawet na wewnętrznych antenach odbiornika (nie
    pamietam co autor miał na myśli pisząc wewnętrznych, pewnie podobnych
    do anten w współczesnych komórkach). Na pewno do odbioru miała
    wystarczac mała antena pokojowa.
    Jak rozpoczynała się era cyfryzacji w Polsce pomyslałem (pamiętając
    tamten artykuł): fajnie, w końcu będzie można tv odebrać na byle
    drucie np. na wakacjach w warunkach polowych.
    Pierwsze zaskoczenie było, kiedy na grupach ludzie zaczęli się
    skarżyć na problemy z odbiorem na antenach kierunkowych (!) w
    odleglosciach rzędu 20-30 km od nadajnika (!!). Przebywam gościnnie
    na Mierzei Wislanej, w linii prostej do Chwaszczyna mam 55 km przez
    zatokę, antena kierunkowa ze wzmacniaczem. Mux1 odbiera jako tako,
    często obraz się zamraża. Mux2 prawie wcale, Mux3 w ogóle. Od czego
    zależy taka różnica w detekcji sygnałów skoro wszystkie 3 muxy
    nadawane są:
    1. z tego samego miejsca
    2. z ta sama mocą i kierunkiem emisji
    3. na zbliżonych częstotliwościach.

    Dekoder to jakas wiwa (najprostszy).
    Blizej jest nadajnik w Jagodniku (jakieś 25km) probowałem zlapac
    sygnał ale się nie udało.
    30 lat temu tv odbieraly sygnał analogowy prawidłowo bez żadnych
    wzmacniaczy. Jak to możliwe że w 21 wieku tuner cyfrowy potrzebuje
    jakis wzmacniacz żeby odebrać sygnał z prawie lokalnego nadajnika bez
    przeszkód terenowych??

    Dlaczego tunery cyfrowy nie "działa" na zwykłym "drucie" jak to
    przestawiano w wizjach przyszłości 20 lat temu :-)?

    Dlaczego tunery mają taką słabą czułość? Tv analogowy odbierał (słaby
    i kiepski ale zawsze coś) sygnał nawet jak przewód antenowy miał
    urwaną "masę", tylko środkowa żyła była podłączona. A tuner cyfrowy
    (włączony na "miernik" sygnału) nawet nie "dyga" gdy nie jest
    podłączona "masa".

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-08-04 21:54:29
    Temat: Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt
    Od: LeonKame <k...@l...com>

> [...]
    > "masę", tylko środkowa żyła była podłączona. A tuner cyfrowy (włączony
    > na "miernik" sygnału) nawet nie "dyga" gdy nie jest podłączona "masa".

    Wiekszosc dziennikarzy to niedouczeni kłamcy, nadrabiaja elokwencją a ty
    im uwierzyłeś.
    W TV cyfrowej zmienił się sposob kodowania przekazu i tylko tyle. ten
    sygnał dalej jest analogowy tylko że inaczej modulowany.

  • 3. Data: 2013-08-04 22:00:38
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marek pisze tak:

    > Jak to możliwe że w 21 wieku tuner cyfrowy potrzebuje
    > jakis wzmacniacz żeby odebrać sygnał z prawie lokalnego nadajnika
    > bez przeszkód terenowych??

    a jak jest teraz z mocami nadajników?

    Może podpisali nowe umowy z energą 1/10

    ;)

    --
    Piter

  • 4. Data: 2013-08-04 22:04:19
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    PiteR pisze tak:

    > a jak jest teraz z mocami nadajników?
    >
    > Może podpisali nowe umowy z energą 1/10

    już wiem jak :)
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Maszt_radiowo-telewizyj
    ny_w_Olsztynie#Programy_telewizyjne_-_cyfrowe

    --
    Piter

  • 5. Data: 2013-08-04 22:38:45
    Od: "Mariusz" <(tegotuniema)marila@poczta.onet.pl>

    Witam, ja moge tylko potwierdzic znacznie lepsza jakość odbioru niz kiedyś.
    U mojej matki nie bylo szans na jakikolwiek odbor bez anteny zewnetrznej-
    choćby za oknem. Teraz może odbierac w anteny postwionej na podłodze. A juz
    jak postwie antene na oknie to i czeskie stacje daje sie ogladać.
    Miejscowośc to Sosnowiec 3 pietro w bloku.

    Mariusz

  • 6. Data: 2013-08-04 22:56:00
    Od: l...@g...com

> [...]
    >
    > często obraz się zamraża. Mux2 prawie wcale, Mux3 w ogóle. Od czego
    >
    > zależy taka różnica w detekcji sygnałów skoro wszystkie 3 muxy

    Pewnie antena ma gorki i dolki w pasmie. Kiedys mozna bylo dobrac antene z
    interesujaca "gorka" pod zadany mux, dzis wszystko jest uniwersalne, jak dla mnie to
    jest do dupy.

  • 7. Data: 2013-08-04 23:16:54
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 04.08.2013 21:32, Marek pisze:
    > Na pewno do odbioru miała wystarczac mała antena pokojowa.

    I wszystkie tego typu "instalacje", które do tej pory widziałem w
    różnych "dziurach" o dziwo działają a oglądający nie zgłaszają żadnych
    ale, mają jakieś zwykłe anteny pokojowe jeszcze z czasów tv analogowej -
    właściwie jedyną modyfikacją było wsadzenie dekodera w eurozłącze i
    anteny w dekoder - i działa.
    Ale za to ciekawostka - na jakieś zwykłej antenie pokojowej (za dwie
    "dychy" z najbliższego elektronika), tv cyfrowa nie bardzo chciała
    odbierać w... centrum Łodzi. Co ciekawe ta sama antena 40km od Łodzi, na
    zadupiu w środku lasu sprawuje się idealnie. Pomogło użycie starej
    anteny pokojowej z wbudowanym solidnym wzmacniaczem (taki wynalazek
    Thomsona co wedle etykiety daje +35dB). Domyślam się, że
    elektromagnetyczny syf w centrum miasta robi swoje.

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2013-08-04 23:22:33
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 04.08.2013 o 21:32 Marek <f...@f...com> pisze:

> [...]
    > kierunkowa ze wzmacniaczem. Mux1 odbiera jako tako, często obraz się
    > zamraża. Mux2 prawie wcale, Mux3 w ogóle. Od czego zależy taka różnica w
    I mieli rację, odbiór DBVT jest znacznie lepszy niż analogówki, przy
    znacznie mniejszych mocach nadajnika jest leposzy odbiór.
    Ale jest zasze jakieś, wzmacniacze antenowe muszą być lepsze tzn
    mniej się przesterowywać i antena najlepiej kierunkowa i co najważniejsze
    jak będziesz miał za silny sygnał albo zniekształcony przez marny
    wzmacniacz to także nic nie odbierzesz. W twoim przypadku zacząłbym od
    małej Yagi + symetryzator i max 5m nowego kabla najlepiej sat bo mają
    mniejsze straty.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2013-08-05 00:16:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 04 Aug 2013 21:32:18 +0200, Marek napisał(a):
    > Jak rozpoczynała się era cyfryzacji w Polsce pomyslałem (pamiętając
    > tamten artykuł): fajnie, w końcu będzie można tv odebrać na byle
    > drucie np. na wakacjach w warunkach polowych.

    Te nowe "cyfrowe" nadajniki maja znacznie mniejsza moc.

    Tzn roznie bywa - Chwaszczyno nadawalo analogowo 100, 600 i 400kW,
    a teraz MUXy maja po 100kW.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/RTCN_Chwaszczyno

> [...]
    > często obraz się zamraża. Mux2 prawie wcale, Mux3 w ogóle. Od czego
    > zależy taka różnica w detekcji sygnałów skoro wszystkie 3 muxy

    Czestotliwosci niby 602, 586 i 690 MHz, gdyby antena byla selektywna,
    albo kabel jakis filtr pasozytniczy zrobil, to kto wie ...
    ale nie bylo u was podobnie jak we wrocku - po wylaczeniu analogowej
    zmienili czestotliwosci, kto nie zauwazyl ten odbiera sygnal z innego
    nadajnika.
    http://cyfryzacja.gov.pl/Zmiany,w,emisji,MUX-3,w,woj
    .,pomorskim,872.html
    anteny MUX1 poniesli.

    Moze jakis re-scan ?

    Jeszcze drobiazg podrzucali - jakis inny nadajnik moze przesterowac i
    zablokowac wzmacniacz, skoro nieselektywny. Podejrzany raczej GSM,
    ktory moze byc blisko i po drodze. Ale to by blokowalo wszystko.

    > Dekoder to jakas wiwa (najprostszy).

    Teoretycznie tez moze cos tam byc skopane i na 600MHz lapac, a 690
    znacznie slabiej.

> [...]
    > wzmacniaczy. Jak to możliwe że w 21 wieku tuner cyfrowy potrzebuje
    > jakis wzmacniacz żeby odebrać sygnał z prawie lokalnego nadajnika bez

    Roznie dawniej bywalo. Fakt ze slaby sygnal analogowy powoduje ze
    nadal "cos" widac. A cyfrowy widac, widac, i nagle nie widac.

> [...]
    > urwaną "masę", tylko środkowa żyła była podłączona. A tuner cyfrowy
    > (włączony na "miernik" sygnału) nawet nie "dyga" gdy nie jest

    A nie z braku zasilania wzmacniacza ?

    Bo w ogolnosci to sygnal cyfrowy skomplikowany i musi byc na tyle
    czysty, aby poprawnie zdekodowac. A po uzyciu korekcji bledow jest tak
    ze czysty sygnal jest akceptowany, slabszy korygowany i dobry, a nieco
    slabszy juz ma za duzo bledow aby korekcja zadzialala.

    J.

  • 10. Data: 2013-08-05 00:27:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 04 Aug 2013 21:54:29 +0200, LeonKame <k...@l...com>
    wrote:
    > Wiekszosc dziennikarzy to niedouczeni kłamcy, nadrabiaja elokwencją
    a ty
    > im uwierzyłeś.

    Po pierwsze, dzIennikarstwo wtedy było na innym poziomie.
    Po drugie, to powinno działać tak jak wtedy było opisywane. Mamy 21
    wiek i ciągle jakieś anteny są potrzebne.

    > W TV cyfrowej zmienił się sposob kodowania przekazu i tylko tyle.
    ten
    > sygnał dalej jest analogowy tylko że inaczej modulowany.

    Tym gorzej dla niego (tego sygnału), czyli znowu oszustwo bo "taniej
    i prościej"?
    Co to znaczy że jest "dalej analogowy"?

    --
    Marek