    From: "Wojtekk" <u...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Rowerzyści a kierowcy...
    Date: Wed, 6 Jan 2010 15:14:10 +0100

    news:hi1ut9$fov$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "Wojtekk" <u...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Na logikę - prawidłowo - pierwszeństwo ma ten który pierwszy dojechał do
    > skrzyżowania (umownie tak ten styk nazwałem).
    > Czyli obie strony muszą uważać, nie ma świętych krów i bezmyślnego
    > przejeżdżania.
    Nie prawda. Jeżeli rower dojechał pierwszy, a samochód jeszcze nie, to
    rowerzysta nie ma prawa wjechać przed nadjeżdżający samochód.

    > Dokładnie taki sam obowiązek ma kierowca samochodu.
    > Najbezpieczniejsze rozwiązanie.
    Nie jest taki sam obowiązek. Samochód ma prawo wjechać przed nadjeżdżający
    rower, a rower przed nadjeżdzający samochód już nie.

    > Co postulujesz, obowiązek przeprowadzania rowerów przez takie przejazdy czy
    > bezwzględny brak pierwszeństwa?
    > To faktycznie byłoby bardziej bezpieczne.
    Nielogiczne jest to, że droga rowerowa będąca częścią drogi z pierwszeństwem
    jest częściowo wyłączona z tego pierwszeństwa. Powinna być w takim przypadku
    traktowana jak dodatkowy pas ruchu. Oczywiście niezbędne jest wtedy odpowiednie
    oznakowanie. Obecne "drogi" częściej przypominają ścieżki dla dzieci niż
    użyteczne ciągi komunikacyjne.

    Najbezpieczniejsze są jednolite zasady, wtedy działają nawyki. Przecinając każdy
    inny pas ruchu kierowca upewnia się czy jest wolny - taki ma nawyk. Natomiast
    obecna forma ścieżek rowerowych (zarówno przepisy jak i infrastruktura) nie
    sprzyjają zaadaptowaniu tego nawyku również do tej części drogi.

    > Dla rowerzystów - być może, ale ruch drogowy nie istnieje dla wygody
    > rowerzystów.
    > Ale jest bezpieczniejsze niż cokolwiek innego.
    To tacy sami uczestnicy ruchu jak każdy inny i mają prawo sprawnie poruszać się.

    Pozdrawiam
    Wojtek