  • 1. Data: 2012-05-15 23:20:25
    Temat: RoHS w praktyce
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Próbuję wygooglać jakieś praktyczne informacje na temat RoHS ale bez
    powodzenia. Jak to wygląda w praktyce, gdy chcę np. sprzedać 10 sztuk
    jakiegoś urządzenia, które zaprojektowałem? Muszę mieć wszystkie elementy
    zgodne z RoHS i przylutowane do PCB za pomocą stopu bezołowiowego? Cynowanie
    PCB też musi być bezołowiowe? A jak jeden rezystorek 0603 nie będzie zgodny
    z RoHS to też są jakieś grzywny wg. Prawa ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr
    62 poz. 627)? Wyczytałem, że certyfikacja nie jest obowiązkowa. Jak więc
    sprawdzana jest ta zgodność? Jakiś urząd bada skład chemiczny losowo
    wybranych urządzeń na rynku?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 2. Data: 2012-05-15 23:33:10
    Temat: Re: RoHS w praktyce
    Od: Kasa przyjmie <i...@...c>

> [...]
    > certyfikacja nie jest obowiązkowa. Jak więc sprawdzana jest ta zgodność?
    > Jakiś urząd bada skład chemiczny losowo wybranych urządzeń na rynku?

    W praktyce to poza urzedasami kazdy ma ten rohs gleboko w dupie, jak
    projekt jest bardzo nadety wtedy klei sie jakies papioury i jest git.

  • 3. Data: 2012-05-16 08:02:02
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > certyfikacja nie jest obowiązkowa. Jak więc sprawdzana jest ta zgodność?
    > Jakiś urząd bada skład chemiczny losowo wybranych urządzeń na rynku?

    Najlepsze filozofy (w tym Palikot) nie wiedzą jak to wygląda w praktyce.
    Ale miało być tak, że jak sprzedajesz nawet 1 sztukę, to musisz spełnić
    ROHS, czasem są wyjątki.
    Urzędnik przychodzi i bada faktury zakupowe, jeżeli na wszystkich
    komponentach jest ROHS, to tylko w "uzasadnionych przypadkach",
    lata z testami chemicznymi po komponentach.
    Dotrzymanie dyrektywy ROHS jest stosunkowo łatwe, prawie wszystkie
    komponenty na rynku UE spełniają dyrektywę.
    Tyle teoria sprzed kilku lat, jak to działa w praktyce nie wiem.
    K.

  • 4. Data: 2012-05-16 11:58:26
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > komponenty na rynku UE spełniają dyrektywę.
    > Tyle teoria sprzed kilku lat, jak to działa w praktyce nie wiem.

    Dotychczasowa dyrektywa ROHS nie była podpięta pod CE - czyli nie trzeba
    było w deklaracji CE o niej pisać, ale miało się obowiązek jak coś podlega
    pod ROHS zrobić to ROHS i umieć udowodnić że się tak zrobiło - czyli, że
    zastosowało się technologię i elementy zgodne z ROHS i na tym koniec (nawet
    dla sprzedanej 1 sztuki).
    Jest nowa dyrektywa ROHS.
    Nie wiem, czy ona już działa, czy lada chwila będzie działała.
    Z tego, co o niej słyszałem (pewności nie mam):
    - jest podpięta pod CE - trzeba w deklaracji pisać, że się ją spełniło, i że
    dokumentacja do tego jest tam a tam.
    - wymaga ! aby w dokumentacji (przygotowanej przed wprowadzeniem na rynek
    pierwszej sztuki) były wyszczególnione wszystkie jednolite substancje
    wchodzące w skład urządzenia, ich skład i ilość.

    Przypuszczam, że trzeba:
    - zgromadzić od producentów (są na stronach) informacje o zawartości dla
    każdego użytego opornika, kondensatora, scalaka itd.,
    - zrobić z tego zbiorcze podsumowanie,
    - doliczyć do tego masę laminatu płytki (laminat też pewnie składa się z
    różnych substancji),
    - obliczyć ile miedzi (po trawieniu) na płytce zostało i ile jest skutkiem
    metalizacji otworów (skład i ilość solder maski oczywiście też),
    - doliczyć do tego użytą masę lutowia (może ważyć po montażu),
    - jakoś oszacować ile topnika zostało a ile odparowało, czy zostało zmyte,
    - doliczyć obudowę (odjąć to, co w wyniku obróbki zostało wyfrezowane itp.),
    śrubki, naklejki, farby na nich (każdy kolor ma pewnie inny skład no i inną
    zastosowaną ilość).

    Zastanawiam się:
    - kiedy będzie wymagane liczenie (na sztuki) zastosowanych atomów,
    - kiedy (i czy w ogóle) ktoś tam na górze kapnie się, że to głupota jest do
    potęgi n, a wygenerowane zużycie zasobów (te wszystkie obliczenia wymagają
    roboczogodzin komputerów, a dokumentacje zazwyczaj papieru) jest raczej anty
    niż pro ekologiczne.
    P.G.

  • 5. Data: 2012-05-16 12:13:45
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    [....]
> [...]
    > do potęgi n, a wygenerowane zużycie zasobów (te wszystkie obliczenia
    > wymagają roboczogodzin komputerów, a dokumentacje zazwyczaj papieru)

    Ale za to ilu eurourzędasów wyleciało by na bruk, gdyby nie było ROHS!
    K.

  • 6. Data: 2012-05-16 12:26:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan John Smith napisał:

    > Ale za to ilu eurourzędasów wyleciało by na bruk, gdyby nie było ROHS!

    Żaden. Więcej urzędników potrzeba gdy dyrektywy nie ma i dopiero się ją
    wymyśla, niż gdy jest.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2012-05-16 20:26:06
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 16/05/2012 10:58, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > do potęgi n, a wygenerowane zużycie zasobów (te wszystkie obliczenia
    > wymagają roboczogodzin komputerów, a dokumentacje zazwyczaj papieru)

    Ale to tak samo jak normy GOST - _zawsze_ byla podana ilosc metali
    szlachetnych (reszty juz nie pamietam). Europa robi widac wielkie kolo...

    --
    Jerry1111

  • 8. Data: 2012-05-19 02:50:07
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    No właśnie miałem zadać pytanie , czym lutujecie. Znaczy z ołowiem, czy bez.
    Ale przeczytałem wątek i już wiem chyba... :)

  • 9. Data: 2012-05-19 10:13:56
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 19/05/2012 01:50, sundayman wrote:
    > No właśnie miałem zadać pytanie , czym lutujecie. Znaczy z ołowiem, czy
    > bez.
    > Ale przeczytałem wątek i już wiem chyba... :)

    Zielonym, tfu kur***.
    Niby mozna by olowiowym (szybciej, pewniej, zimniej i nie rosnie), ale
    jak komus odbije to sprawdzic to u nas moze byc niezla draka - nie warte
    awantury.

    --
    Jerry1111

  • 10. Data: 2012-05-19 11:22:07
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 19.05.2012 10:13, Jerry1111 wrote:

    > Zielonym, tfu kur***.
    > Niby mozna by olowiowym (szybciej, pewniej, zimniej i nie rosnie), ale
    > jak komus odbije to sprawdzic to u nas moze byc niezla draka - nie warte
    > awantury.

    TO może robisz sprzęt "z możliwym zastosowaniem w samochodzie" - wtedy
    się chyba łapiesz na wyjątek?

    Michoo