  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: RoHS w praktyce
    Date: Wed, 16 May 2012 11:58:26 +0200

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:jovfrf$98b$1@node2.news.atman.pl...

    > Najlepsze filozofy (w tym Palikot) nie wiedzą jak to wygląda w praktyce.
    > Ale miało być tak, że jak sprzedajesz nawet 1 sztukę, to musisz spełnić
    > ROHS, czasem są wyjątki.
    > Urzędnik przychodzi i bada faktury zakupowe, jeżeli na wszystkich
    > komponentach jest ROHS, to tylko w "uzasadnionych przypadkach",
    > lata z testami chemicznymi po komponentach.
    > Dotrzymanie dyrektywy ROHS jest stosunkowo łatwe, prawie wszystkie
    > komponenty na rynku UE spełniają dyrektywę.
    > Tyle teoria sprzed kilku lat, jak to działa w praktyce nie wiem.
    > K.

    Dotychczasowa dyrektywa ROHS nie była podpięta pod CE - czyli nie trzeba
    było w deklaracji CE o niej pisać, ale miało się obowiązek jak coś podlega
    pod ROHS zrobić to ROHS i umieć udowodnić że się tak zrobiło - czyli, że
    zastosowało się technologię i elementy zgodne z ROHS i na tym koniec (nawet
    dla sprzedanej 1 sztuki).
    Jest nowa dyrektywa ROHS.
    Nie wiem, czy ona już działa, czy lada chwila będzie działała.
    Z tego, co o niej słyszałem (pewności nie mam):
    - jest podpięta pod CE - trzeba w deklaracji pisać, że się ją spełniło, i że
    dokumentacja do tego jest tam a tam.
    - wymaga ! aby w dokumentacji (przygotowanej przed wprowadzeniem na rynek
    pierwszej sztuki) były wyszczególnione wszystkie jednolite substancje
    wchodzące w skład urządzenia, ich skład i ilość.

    Przypuszczam, że trzeba:
    - zgromadzić od producentów (są na stronach) informacje o zawartości dla
    każdego użytego opornika, kondensatora, scalaka itd.,
    - zrobić z tego zbiorcze podsumowanie,
    - doliczyć do tego masę laminatu płytki (laminat też pewnie składa się z
    różnych substancji),
    - obliczyć ile miedzi (po trawieniu) na płytce zostało i ile jest skutkiem
    metalizacji otworów (skład i ilość solder maski oczywiście też),
    - doliczyć do tego użytą masę lutowia (może ważyć po montażu),
    - jakoś oszacować ile topnika zostało a ile odparowało, czy zostało zmyte,
    - doliczyć obudowę (odjąć to, co w wyniku obróbki zostało wyfrezowane itp.),
    śrubki, naklejki, farby na nich (każdy kolor ma pewnie inny skład no i inną
    zastosowaną ilość).

    Zastanawiam się:
    - kiedy będzie wymagane liczenie (na sztuki) zastosowanych atomów,
    - kiedy (i czy w ogóle) ktoś tam na górze kapnie się, że to głupota jest do
    potęgi n, a wygenerowane zużycie zasobów (te wszystkie obliczenia wymagają
    roboczogodzin komputerów, a dokumentacje zazwyczaj papieru) jest raczej anty
    niż pro ekologiczne.
    P.G.