  • Data: 2013-09-26 12:36:26
    Temat: Re: Rezystor do LED-a
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    news:gof.pme.1380182326@news.chmurka.net...
    > Pytanie krótkie - jak się dobiera rezystory do LED-ów, jeżeli spadek
    > napięcia na rezystorze jest bliski zeru?
    >
    > Chcę zasilić czerwone LED-y (dwa szeregowo per pin, 14 takich grup) z
    > AVR-a
    > puszczonego z 5V. LED-y (to SMD 1206) mają Uf 2.0V (przy 20mA), AVR ma Uol
    > max 0.7V (LED-y będą podpięte anodami do +5V), więc wychodzi 0.3V do
    > odłożenia
    > na rezystorze (przy 13mA 23R). Niby OK, ale niech Uf diody wzrośnie o
    > 0.05V,
    > to już prąd spadnie do 9mA. Co gorsza jak Uf spadnie o 0.05V, to If
> [...]
    Dolną warstwę zawsze całą przeznaczam na GND -> mała indukcyjność
    doprowadzenia GND.
    Opierasz się na Uol czyli sterujesz LEDy z dołu czyli duży prąd nie będzie
    wpływał do pinu VCC procesora.
    Jak VCC procesora zablokujesz kondensatorami do jego GND to z tego
    kondensatora nie będą szarpane duże prądy - co pozwoli zapewnić napięcie
    między pinem VCC i pinem GND procesora bez zakłóceń.
    Duże prądy będą szarpane z innego kondensatora którym zablokujesz anody
    LEDów do GND. Te kondensatory nie powinny być ze sobą połączone ścieżką VCC
    o małej indukcyjności, wręcz należy w nią wstawić jakiś dławik, aby
    szarpania na kondensatorze od LEDów nie przedostawały się na VCC procesora.

    Ale twoje prądy będą płynęły przez drucik między pinem GND procesora a jego
    strukturą i na jego indukcyjności będą powstawały impulsy napięcia które
    bezpośrednio będą wpływały na napięcie zasilania struktury i z tym już nic
    nie zrobisz (jedynie możesz wybierać coraz mniejsze obudowy).

    Ale ogólnie to całe rozwiązanie jest złe bo nie da się ustalić prądu
    rezystorem, gdy nie wiadomo, czy na nim ma być 0,3V czy 0, czy -0,3V.
    P.G.