  • 1. Data: 2013-09-26 09:58:46
    Temat: Rezystor do LED-a
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Pytanie krótkie - jak się dobiera rezystory do LED-ów, jeżeli spadek
    napięcia na rezystorze jest bliski zeru?

    Chcę zasilić czerwone LED-y (dwa szeregowo per pin, 14 takich grup) z AVR-a
    puszczonego z 5V. LED-y (to SMD 1206) mają Uf 2.0V (przy 20mA), AVR ma Uol
    max 0.7V (LED-y będą podpięte anodami do +5V), więc wychodzi 0.3V do odłożenia
    na rezystorze (przy 13mA 23R). Niby OK, ale niech Uf diody wzrośnie o 0.05V,
    to już prąd spadnie do 9mA. Co gorsza jak Uf spadnie o 0.05V, to If wzrośnie
    do 17mA, a to za dużo dla AVR-a (17mA * 14 = 238mA, on może przyjąć tylko
    200mA).

    Jednym słowem minimalna zmiana Uf diody spowoduje znaczącą zmianę prądu.

    Jak rozwiązuje się takie problemy? Chciałbym uniknąć źródeł prądowych i
    tranzystorów, bo takich grup LED-ów będzie 53...

    Osobna sprawa to odporność AVR-a na zakłócenia. Jak będzie ganiał te LED-y
    PWM-em (pewnie ok. 1kHz), to będzie w najgorszym przypadku te ok. 200mA
    pobieranych z zasilania z taką częstotliwością. Pewnie indukcyjność ścieżek
    będzie miała już znaczenie. Są jakieś zalecenia inne niż kondensatory
    blokujące jak najbliżej pinów zasilających?

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2013-09-26 10:04:19
    Temat: Re: Rezystor do LED-a
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2013-09-26 09:58, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > będzie miała już znaczenie. Są jakieś zalecenia inne niż kondensatory
    > blokujące jak najbliżej pinów zasilających?

    470-560 Ohm i spisz spokojnie za dużo myślenia w to wkładasz.

  • 3. Data: 2013-09-26 10:32:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, September 26, 2013, 9:58:46 AM, you wrote:

> [...]

    > będzie miała już znaczenie. Są jakieś zalecenia inne niż kondensatory
    > blokujące jak najbliżej pinów zasilających?

    Nie idź tą drogą. Podnieś napięcie zasilania, steruj od strony masy i
    daj większe rezystory.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2013-09-26 10:44:30
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-09-26 09:58, Adam Wysocki pisze:
    > Pytanie krótkie - jak się dobiera rezystory do LED-ów, jeżeli spadek
    > napięcia na rezystorze jest bliski zeru?

    Tak się nie robi.

> [...]
    > do 17mA, a to za dużo dla AVR-a (17mA * 14 = 238mA, on może przyjąć tylko

    Tworzenie układu, w którym jedziesz po maksymalnych parametrach
    elementów musi być dobrze uzasadnione. Na dodatek nie wiesz jaki będzie
    spadek na AVR, wiesz, że nie większy ;) Poza tym Uf to chyba maksymalne
    masz podane? A zależy od egzemplarza, temperatury...

    > Jednym słowem minimalna zmiana Uf diody spowoduje znaczącą zmianę prądu.
    >
    > Jak rozwiązuje się takie problemy? Chciałbym uniknąć źródeł prądowych i
    > tranzystorów, bo takich grup LED-ów będzie 53...

    Hłe hłe...
    Sposobów jest jak mrówków, ale możesz poszukać:
    uln2003/2803 i podobnych, buforów/inwerterów CMOS tudzież dedykowanych
    układów sterowników, gdzie jednym rezystorem ustalasz prąd diod i zdaje
    się, że nawet są takie ze sterowaniem szeregowym. Oczywiście w tej
    sytuacji dajesz wyższe napięcie zasilania wyświetlacza (no, przy CMOSach
    to się nie uda).
    Zakładam, że szeregowe połączenie LEDów masz narzucone?

> [...]
    > będzie miała już znaczenie. Są jakieś zalecenia inne niż kondensatory
    > blokujące jak najbliżej pinów zasilających?

    Jest taki dokument Atmela dotyczący przygotowania projektu.

    Pozdrawiam

    DD

  • 5. Data: 2013-09-26 12:36:26
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > będzie miała już znaczenie. Są jakieś zalecenia inne niż kondensatory
    > blokujące jak najbliżej pinów zasilających?

    Dolną warstwę zawsze całą przeznaczam na GND -> mała indukcyjność
    doprowadzenia GND.
    Opierasz się na Uol czyli sterujesz LEDy z dołu czyli duży prąd nie będzie
    wpływał do pinu VCC procesora.
    Jak VCC procesora zablokujesz kondensatorami do jego GND to z tego
    kondensatora nie będą szarpane duże prądy - co pozwoli zapewnić napięcie
    między pinem VCC i pinem GND procesora bez zakłóceń.
    Duże prądy będą szarpane z innego kondensatora którym zablokujesz anody
    LEDów do GND. Te kondensatory nie powinny być ze sobą połączone ścieżką VCC
    o małej indukcyjności, wręcz należy w nią wstawić jakiś dławik, aby
    szarpania na kondensatorze od LEDów nie przedostawały się na VCC procesora.

    Ale twoje prądy będą płynęły przez drucik między pinem GND procesora a jego
    strukturą i na jego indukcyjności będą powstawały impulsy napięcia które
    bezpośrednio będą wpływały na napięcie zasilania struktury i z tym już nic
    nie zrobisz (jedynie możesz wybierać coraz mniejsze obudowy).

    Ale ogólnie to całe rozwiązanie jest złe bo nie da się ustalić prądu
    rezystorem, gdy nie wiadomo, czy na nim ma być 0,3V czy 0, czy -0,3V.
    P.G.

  • 6. Data: 2013-09-26 19:49:02
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Adam Wysocki napisał:
> [...]
    > 200mA).
    >
    > Jednym słowem minimalna zmiana Uf diody spowoduje znaczącą zmianę prądu.

    Znaczącą? Między 9mA a 13mA nie ma zbyt dużej różnicy w jasności, robisz
    z tego jakiś wyświetlacz że się tym tak przejmujesz?
    I sprawdź ile trzeba podgrzać te diody aby tyle napięcie na nich skoczyło.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 7. Data: 2013-09-27 11:37:20
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > uln2003/2803 i podobnych, buforów/inwerterów CMOS tudzież dedykowanych

    Chyba ULN2003A to najlepsze rozwiązanie. Dzięki za podpowiedź.

    > Zakładam, że szeregowe połączenie LEDów masz narzucone?

    Nie mam, ale tak jest najwygodniej to puścić na PCB.

  • 8. Data: 2013-09-27 11:37:34
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    LeonKame <k...@l...com> wrote:

    > 470-560 Ohm i spisz spokojnie za dużo myślenia w to wkładasz.

    Fizyki nie oszukasz...

  • 9. Data: 2013-09-27 12:32:33
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2013-09-27 11:37, Adam Wysocki pisze:

    > Fizyki nie oszukasz...

    A mógłyś zdradzić rąbka tajemnicy co to będzie za statek kosmiczny że
    tak się nad tym spuszczasz?

  • 10. Data: 2013-09-28 10:25:10
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Chyba ULN2003A to najlepsze rozwiązanie. Dzięki za podpowiedź.

    Tylko pamiętaj, że to darlingtony, więc jest dość wysokie napięcie
    nasycenia.

    > Nie mam, ale tak jest najwygodniej to puścić na PCB.

    No to coś za coś.

    Pozdrawiam

    DD