  • 1. Data: 2010-03-26 17:22:52
    Temat: Rezonator czy filtr?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Chciałbym tylko rozwiać jedną małą wątpliwość co do tego przedmiotu z
    oferty AVT:
    http://sklep.avt.pl/p/pl/1437/rezonator+ceramiczny+s
    fu455.html

    To rezonator czy filtr ceramiczny? W tytule zostało napisane jedno, w
    opisie drugie. Mam na myśli to, czy ten element może zostać użyty w
    odbiorniku AM (choćby takim najbardziej banalnym, na jakimś UL1203 albo
    TDA1083) między mieszaczem a wzmacniaczem p.cz.?

  • 2. Data: 2010-03-26 17:55:39
    Temat: Re: Rezonator czy filtr?
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    W dniu 26.03.2010 18:22, Atlantis pisze:
> [...]
    fu455.html

    > To rezonator czy filtr ceramiczny? W tytule zostało napisane jedno, w

    To jest filtr ceramiczny

    Mam na myśli to, czy ten element może zostać użyty w
    > odbiorniku AM (choćby takim najbardziej banalnym, na jakimś UL1203 albo
    > TDA1083) między mieszaczem a wzmacniaczem p.cz.?

    można go użyć, choć w niektórych układach może być potrzebny jakiś układ
    dopasowujący.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2010-03-26 18:25:24
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Mam na myśli to, czy ten element może zostać użyty w
    >
    > można go użyć, choć w niektórych układach może być potrzebny jakiś układ
    > dopasowujący.

    W szczególności stosuje się rezontory kwarcowe połączone szeregowo (tzw
    filtr drabinkowy). Wtedy te rezonatory nazywają się filtr.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2010-03-26 19:26:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-03-26 18:55, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > można go użyć, choć w niektórych układach może być potrzebny jakiś układ
    > dopasowujący.

    Czyli jak się domyślam jakiś filtr 7x7?
    Jak się ustalało czego tak właściwie potrzeba w danym miejscu układu? ;)

  • 5. Data: 2010-03-27 08:03:44
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Jak się ustalało czego tak właściwie potrzeba w danym miejscu układu? ;)

    Licząc to i owo.

    To, czego się (z autentycznym zdziwieniem) dowiedziałem na studiach to fakt,
    że to wszystko, co wiem na wyczucie (np. wzmocnienie/pasmo jednego stopnia
    WE) da się policzyć.
    P.G.

  • 6. Data: 2010-03-27 08:46:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-03-27 09:03, Piotr Gałka pisze:

    > Licząc to i owo.

    Tego się domyślam. Od jakiegoś czasu szukam jednak tej "wiedzy tajemnej"
    i znaleźć nie mogę. O ile z takimi podstawami jak liczenie parametrów
    obwodów rezonansowych LC, filtrów dolno/górnoprzepustowych RC nie ma
    problemów, to jakoś nie udało mi się uzyskać odpowiedzi chociażby na
    pytanie od dopasowywanie impedancji - gdzie na cewce dać odczep, ile
    zwojów (i jakim drutem) uzwojenia wtórnego nawinąć itp.

    > To, czego się (z autentycznym zdziwieniem) dowiedziałem na studiach to
    > fakt, że to wszystko, co wiem na wyczucie (np. wzmocnienie/pasmo jednego
    > stopnia WE) da się policzyć.

    Z tego sobie oczywiście zdaje sprawę. Ale czy w dzisiejszych czasach,
    gdy na każdym kroku mamy do czynienia z komputeryzacją nie powinno być
    pełno softu, który robiłby to automatycznie, podając jako wynik nawet
    sposób wykonania cewki na określonym rdzeniu/karkasie?

  • 7. Data: 2010-03-27 08:57:21
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Mar 2010 09:46:05 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    >pytanie od dopasowywanie impedancji - gdzie na cewce dać odczep, ile
    >zwojów (i jakim drutem) uzwojenia wtórnego nawinąć itp.

    Poszukaj jakis akademickich podrecznikow. Uklady elektroniczne,
    czy moze Sztuka elektroniki. Pewne przyklady tam byly.

> [...]
    >pełno softu, który robiłby to automatycznie, podając jako wynik nawet
    >sposób wykonania cewki na określonym rdzeniu/karkasie?

    To wszystko wymaga ukierunkowania algorytmow. A to jest pracochlonne
    .. i niepotrzebne, bo sie technologia zmieni :-)

    A cewki .. prosze bardzo, liczy
    http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/smps_e.html

    J.

  • 8. Data: 2010-03-27 09:47:13
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > pytanie od dopasowywanie impedancji - gdzie na cewce dać odczep, ile
    > zwojów (i jakim drutem) uzwojenia wtórnego nawinąć itp.

    Spróbuję krótko wytłumaczyć:
    Dobroć obwodu - głównie cewki (zależy od wykonania - daje się zmierzyć, lub
    obliczyć (dawniej odczytać z nomogramów)) przeliczasz na R włączone
    równolegle do obwodu o idealnych L i C.
    To R jest ze strony odczepu widoczne jako przetransformowane (jak w zwykłym
    transformatorze - U i I odpowiednio proporcjonalnie do stosunku zwoi - więc
    R odpowiednio razy kwadrat stosunku zwoi).
    Dopasowanie impedancji będzie jak to przeliczone R będzie równe R źródła
    pobudzającego ten obwód.
    Jeśli obwód jest jeszcze obciążony następnym stopniem to generalnie ta sama
    idea.
    Inaczej:
    R źródła przeliczasz na jakieś Ri równoległe do całej cewki, tak samo R
    obciążenia na Ro (na całej cewce) i jeszcze Rq z dobroci obwodu.
    Ri pewnie powinno być mniej więcej takie samo jak Ro. Jeśli one będą
    znacznie większe od Rq (odczepy na małej liczbie zwoi) to nie wpłyną na
    dobroć, ale moc będzie głównie szła do Rq, a nie do Ro. Jak odczepy na dużej
    liczbie zwoi to Ri i Ro będą małe w porównaniu do Rq - dużo mocy trafi do
    wyjścia, ale dobroć diabli wezmą.
    No i kombinujesz z odczepami, aż będziesz zadowolony z uzyskanego
    kompromisu.
    Jak jeszcze masz wpływ (modyfikując punkty pracy, czy inne parametry) na
    impedancję źródła i obciążenia to zmiennych jest totalny nadmiar i zabawa
    przednia.
    P.G.