  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Rezonator czy filtr?
    Date: Sat, 27 Mar 2010 10:47:13 +0100

    news:hokgni$59h$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Tego się domyślam. Od jakiegoś czasu szukam jednak tej "wiedzy tajemnej"
    > i znaleźć nie mogę. O ile z takimi podstawami jak liczenie parametrów
    > obwodów rezonansowych LC, filtrów dolno/górnoprzepustowych RC nie ma
    > problemów, to jakoś nie udało mi się uzyskać odpowiedzi chociażby na
    > pytanie od dopasowywanie impedancji - gdzie na cewce dać odczep, ile
    > zwojów (i jakim drutem) uzwojenia wtórnego nawinąć itp.

    Spróbuję krótko wytłumaczyć:
    Dobroć obwodu - głównie cewki (zależy od wykonania - daje się zmierzyć, lub
    obliczyć (dawniej odczytać z nomogramów)) przeliczasz na R włączone
    równolegle do obwodu o idealnych L i C.
    To R jest ze strony odczepu widoczne jako przetransformowane (jak w zwykłym
    transformatorze - U i I odpowiednio proporcjonalnie do stosunku zwoi - więc
    R odpowiednio razy kwadrat stosunku zwoi).
    Dopasowanie impedancji będzie jak to przeliczone R będzie równe R źródła
    pobudzającego ten obwód.
    Jeśli obwód jest jeszcze obciążony następnym stopniem to generalnie ta sama
    idea.
    Inaczej:
    R źródła przeliczasz na jakieś Ri równoległe do całej cewki, tak samo R
    obciążenia na Ro (na całej cewce) i jeszcze Rq z dobroci obwodu.
    Ri pewnie powinno być mniej więcej takie samo jak Ro. Jeśli one będą
    znacznie większe od Rq (odczepy na małej liczbie zwoi) to nie wpłyną na
    dobroć, ale moc będzie głównie szła do Rq, a nie do Ro. Jak odczepy na dużej
    liczbie zwoi to Ri i Ro będą małe w porównaniu do Rq - dużo mocy trafi do
    wyjścia, ale dobroć diabli wezmą.
    No i kombinujesz z odczepami, aż będziesz zadowolony z uzyskanego
    kompromisu.
    Jak jeszcze masz wpływ (modyfikując punkty pracy, czy inne parametry) na
    impedancję źródła i obciążenia to zmiennych jest totalny nadmiar i zabawa
    przednia.
    P.G.