  • 1. Data: 2016-02-28 13:23:01
    Temat: Reset rdzenia z ferromagnetyków twardych
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    W zasilaczach do PC jest stosowany dławik na rdzeniu
    z 3R1, który jest resetowany przed powtórzeniem każdego
    cyklu. Ale skąd właściwie wiadomo, że rdzeń się zresetował
    i nie "zniknie" przedwcześnie przy następnym cyklu?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2016-02-28 18:45:31
    Temat: Re: Reset rdzenia z ferromagnetyków twardych
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    Czy "zniknął" to wiadomo dopiero wtedy gdy zasilacz się wyłączy bo 3,3V przekroczyło
    swoją dopuszczalną wartość. Jednokrotne "zniknięcie" nie jest groźne.

  • 3. Data: 2016-02-29 14:22:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >W zasilaczach do PC jest stosowany dławik na rdzeniu
    >z 3R1, który jest resetowany przed powtórzeniem każdego
    >cyklu. Ale skąd właściwie wiadomo, że rdzeń się zresetował
    >i nie "zniknie" przedwcześnie przy następnym cyklu?

    O to chyba regulator dba - tak reguluje, zeby napiecie na wyjsciu bylo
    dobre.

    P.S. Czy tam powinien byc material z szeroka petla histerezy,
    wymagajaca "resetu" ?
    Istotne chyba ostro zarysowane przejscie do nasycenia, a histereza
    ... niepozadana ?

    PPS. spodobala mi sie uwaga, zeby nie uzywac tych rdzeni w
    mechanicznym rezonansie ... musze kiedys sprobowac wprowadzic :-)

    J.

  • 4. Data: 2016-02-29 19:39:29
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > PPS. spodobala mi sie uwaga, zeby nie uzywac tych rdzeni w mechanicznym
    > rezonansie ... musze kiedys sprobowac wprowadzic :-)

    1. Ciekawe, czy będzie stabilniejsze od kwarcu? :)
    2. Uważaj, bo wyorbituje(sz) do obcej czasoprzestrzeni i będziesz miał za
    swoje!

    Oczywiście, napisz o efektach, jeste[ś]m[y] ciekaw[i]!

    PS: https://www.youtube.com/watch?v=yvF0aug62Qk :)

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 5. Data: 2016-03-01 16:10:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup

    >1. Ciekawe, czy będzie stabilniejsze od kwarcu? :)
    >2. Uważaj, bo wyorbituje(sz) do obcej czasoprzestrzeni i będziesz
    >miał za swoje!

    Bardziej chcialbym zobaczyc jak rdzen sie rozpada niz licze na
    stabilnosc :-)

    Ale cos mi chodzi po glowie, ze jest jakis material, ktory umozliwia
    stabilna generacje w GHz, i zastepuje tam kwarce.

    >Oczywiście, napisz o efektach, jeste[ś]m[y] ciekaw[i]!
    >PS: https://www.youtube.com/watch?v=yvF0aug62Qk

    Hm, musze sprobowac z ta pileczka.
    Kiedys usilowalem peknac kieliszek za pomoca glosnika - nic z tego nie
    wyszlo.

    Rezonans akustyczny w dlugiej rurce tez mi kiepsko wychodzil.

    J.

  • 6. Data: 2016-03-01 16:46:17
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2016-03-01 o 16:10, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Ale cos mi chodzi po glowie, ze jest jakis material, ktory umozliwia
    > stabilna generacje w GHz, i zastepuje tam kwarce.

    Może chodziło ci o rezonator YIG? Oparty na efekcie Faradaya w kuli z
    granatu itrowego.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2016-03-01 18:07:16
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > P.S. Czy tam powinien byc material z szeroka petla histerezy, wymagajaca
    > "resetu" ?

    Tam jest taki materiał (3R1 or compatible), więc pytanie
    o to, czy powinien jest raczej abstrakcyjne.

    > Istotne chyba ostro zarysowane przejscie do nasycenia, a histereza ...
    > niepozadana ?

    Straty w rdzeniu są wprost proporcjonalne do pola obszaru
    zakreślonego przez pętlę histerezy, więc choćby z tego powodu
    powinna być ona stosunkowo wąska.

    Swoją, drogą, przetestowałem zakupione rdzenie w maksymalnie
    prostej wersji generatora Royera (2x BC547, 2x12 zwojów w
    obwodach kolektorów, 2 zwoje podpięte do baz, 100k do plusa
    i jednej z baz). Oscylacje w każdym przypadku występują
    i są bardzo stabilne -- oscylator działa pewnie już od 1V,
    choć zasilam z 12V. Prąd pobierany to ~35mA i bez obciążenia
    rdzenie się wyraźnie grzeją, co nie dziwi przy ich rozmiarze
    i kwadratowości charakterystyki. Rdzeń o średnicy 6mm oscyluje
    przy 1,1MHz, 3mm przy ~7MHz. Wyraźnie widać charakterystykę
    materiału, przełączenia są gwałtowne.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2016-03-02 10:36:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    >Tam jest taki materiał (3R1 or compatible), więc pytanie
    >o to, czy powinien jest raczej abstrakcyjne.

    Ja tam nie wiem, moze jest inny ... producenci nie maja zwyczaju pisac
    :-)

    >Straty w rdzeniu są wprost proporcjonalne do pola obszaru
    >zakreślonego przez pętlę histerezy, więc choćby z tego powodu
    >powinna być ona stosunkowo wąska.

    Jak jest bardzo waska, to pisanie "reset rdzenia" jest nieuzasadnione
    :-)

> [...]
    >rdzenie się wyraźnie grzeją, co nie dziwi przy ich rozmiarze
    >i kwadratowości charakterystyki. Rdzeń o średnicy 6mm oscyluje

    Czekaj - ale ta czestotliwosc to chyba nie jest cecha rdzenia, tylko
    bardziej calej cewki.

    >Wyraźnie widać charakterystykę materiału, przełączenia są gwałtowne.

    A na rdzeniu z "miekkiego" materialu masz przelaczenia mniej gwaltowne
    ?

    J.

  • 9. Data: 2016-03-02 12:02:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Jak jest bardzo waska, to pisanie "reset rdzenia" jest nieuzasadnione :-)

    Moim zdaniem to są dwie różne rzeczy: szerokość pętli histerezy
    jest wyznaczona przez wartość pola koercji Hc na osi x, a konieczność
    resetu rdzenia wynika ze strumienia remanencji Br, który podmagnesowuje
    rdzeń nawet przy braku H i powoduje "znikanie" dławika. Więc reset jest
    po to, by nam nie zniknął za szybko.

    > Czekaj - ale ta czestotliwosc to chyba nie jest cecha rdzenia, tylko
    > bardziej calej cewki.

    Wynika z szybkości narostu prądu, a ta z kolei wynika wprost z definicji
    indukcyjności: L=(przenikalność*efektywna powierzchnia rdzenia/długość
    drogi magnetycznej)*kwadrat liczby zwojów. Trzy pierwsze wartości to
    cechy tylko i wyłącznie rdzenia.

    > A na rdzeniu z "miekkiego" materialu masz przelaczenia mniej gwaltowne ?

    Tak, widać różnicę, choć generator działa równie dobrze.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2016-03-02 12:39:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
> [...]
    >podmagnesowuje
    >rdzeń nawet przy braku H i powoduje "znikanie" dławika. Więc reset

    Ja moze zle rozumiem zasade dzialania tego regulatora, ale na moj gust
    to bylo jakos tak:
    http://www.pavouk.org/hw/en_atxps.html

    a) podlaczamy dlawik do napiecia ujemnego,
    b) strumien B w rdzeniu narasta, prad narasta - na razie powoli, no i
    w przeciwna strone do pozadanej, nasycenia nie chcemy osiagnac
    c) napiecie zasilajace sie zmienia na dodatnie,
    d) strumien i prad spadaja - tez powoli.
    e) strumien i prad przechodza przez zero (*) i narastaja - nadal
    powoli.
    f) jak pole osiagnie nasycenie - prad bedzie narastac szybko.
    A kiedy osiagnie - to zalezy od tego to ilu naroslo w pkt b.

    Przy tym scenariuszu histereza w ogole nie jest potrzebna.
    Przydatna jest duza stromosc ch-ki B(H) i ostre przejscie do
    nasycenia.
    Jesli jednak histereza jest ... troche sie rozchodza momenty przejscia
    przez 0 pradu i pola w punkcie e (*).

    To co piszesz o remanencji ... chyba nieistotne, i tak trzeba go
    przemagnesowac przed cyklem roboczym.

    Musze przeanalizowac z histereza, moze byc ciekawie, ale IMO bez
    wiekszego wplywu na calosc, zas straty mocy rosna :-)

> [...]
    >rdzenia/długość drogi magnetycznej)*kwadrat liczby zwojów. Trzy
    >pierwsze wartości to cechy tylko i wyłącznie rdzenia.

    A czwarta moze ja zmienic wielokrotnie :-)
    Gdzies tam chyba napiecie zasilania sie bedzie poniewieralo, napiecia
    progowe tranzystorow itp.