-
11. Data: 2020-08-18 12:52:44
Temat: Re: Regulator prędkości silnika indukcyjnego "na kabel" albo "wtyczkowy"
Od: Ilona <i...@u...net>
On 2020-08-17 21:50, heby wrote:
> On 17/08/2020 00:02, Ilona wrote:
>> moze na suficie...?
>> https://allegro.pl/oferta/wlacznik-wylacznik-swiatla
-pojedynczy-sciemniacz-7295051598
>
>
> Nie. Albo na kablu, albo wtyczkowy.
>
> Znalazłem jakieś regultory firmy z pl, wtyczkowe, ale trudno powiedzieć
> na ile to jest dobre.
Moze, do puszki naroznej wkrec?
https://allegro.pl/oferta/puszka-natynkowa-narozna-p
odwojna-sonata-biala-9225926554
//i jakie te regulatory...?
--
-
12. Data: 2020-08-18 13:19:56
Temat: Re: Regulator prędkości silnika indukcyjnego "na kabel" albo "wtyczkowy"
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 18/08/2020 12:52, Ilona wrote:
> Moze, do puszki naroznej wkrec?
> https://allegro.pl/oferta/puszka-natynkowa-narozna-p
odwojna-sonata-biala-9225926554
Nie, to dla osoby atechnicznej, bałbym, się że wyrwie kabel z takiej puszki.
> //i jakie te regulatory...?
Pytasz o te znalezione?
https://allegro.pl/oferta/regulator-rf1-230-700-w-na
piecia-obrotow-grzalki-9084458033
-
13. Data: 2020-08-18 17:26:24
Temat: Re: Regulator prędkości silnika indukcyjnego "na kabel" albo "wtyczkowy"
Od: Ilona <i...@u...net>
On 2020-08-18 13:19, heby wrote:
> On 18/08/2020 12:52, Ilona wrote:
>> Moze, do puszki naroznej wkrec?
>> https://allegro.pl/oferta/puszka-natynkowa-narozna-p
odwojna-sonata-biala-9225926554
>
>
> Nie, to dla osoby atechnicznej, bałbym, się że wyrwie kabel z takiej
> puszki.
>
>> //i jakie te regulatory...?
>
> Pytasz o te znalezione?
>
> https://allegro.pl/oferta/regulator-rf1-230-700-w-na
piecia-obrotow-grzalki-9084458033
>
wyglada solidnie...
--
-
14. Data: 2020-08-18 18:45:56
Temat: Re: Regulator prędkości silnika indukcyjnego "na kabel" albo "wtyczkowy"
Od: Mirek <m...@n...dev>
On 17.08.2020 10:03, heby wrote:
> W pompach c.o. *powszechnie* stosuje się regulację napięciową prędkości
> obrotowej silnika klatkowego.
Jeśli nawet, to silnik ma specjalną charakterystykę, a powszechne to są
dziś silniki BLDC.
Ja pompy z płynną regulacją napięciową nie widziałem.
--
Mirek.
-
15. Data: 2020-08-18 19:10:53
Temat: Re: Regulator prędkości silnika indukcyjnego "na kabel" albo "wtyczkowy"
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 18/08/2020 18:45, Mirek wrote:
>> W pompach c.o. *powszechnie* stosuje się regulację napięciową
>> prędkości obrotowej silnika klatkowego.
> Jeśli nawet, to silnik ma specjalną charakterystykę, a powszechne to są
> dziś silniki BLDC.
BLDC są zailane z kondensatora rozruchowego? Bo takie mam w mojej pompie.
> Ja pompy z płynną regulacją napięciową nie widziałem.
Akurat popularne są ze skokową. Powiedzmy że jakies 9x% pomp do c.o.
-
16. Data: 2020-08-18 19:39:24
Temat: Re: Regulator prędkości silnika indukcyjnego "na kabel" albo "wtyczkowy"
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 18/08/2020 19:10, heby wrote:
> Akurat popularne są ze skokową. Powiedzmy że jakies 9x% pomp do c.o.
Ah, jeszcze dopowiem, żeby uniknąc niejasności: zuzyłem 4 pompy do c.o.
i każdą rozebrałem z ciekawości co padło (we wszystkich łożysko). Trzy
miały regulację "zaczepami". Zgaduje że mogą zmieniać indukcyjnośc
uzwojenia, albo liczbę biegunów, ciezko to stwierdzić dzisiaj bo już ich
nie mam. Jedna miała regulator tyrystorowy/triakowy, choć też skokowy.
Optycznie na zewnątrz nie widać róznicy, działanie również podobne. Mam
też wentylator z silnikiem indukcyjnym, też fabrycznie sterowany
regulatorem napięcia, silnik klatkowy. Zarówno pompy jak i wentylatory
nie pracują przy szczególnie zmiennym obciążeniu, więc coś takiego
wydaje się być rozsądne jeśli nie ma innej metody regulacji prędkości pola.
Alternatywa to wymiana połowy instalacji hydraulicznej. To ja sprawdzę
najpierw prosty regulator, tym bardziej że to pracuje z nadzorem człowieka.
-
17. Data: 2020-08-18 20:47:39
Temat: Re: Regulator prędkości silnika indukcyjnego "na kabel" albo "wtyczkowy"
Od: Mirek <m...@n...dev>
On 18.08.2020 19:39, heby wrote:
> Mam
> też wentylator z silnikiem indukcyjnym, też fabrycznie sterowany
> regulatorem napięcia, silnik klatkowy.
Płynnie?
Zarówno pompy jak i wentylatory
> nie pracują przy szczególnie zmiennym obciążeniu,
Ale obciążenie wentylatora jest proporcjonalne do kwadratu prędkości
obrotowej - to nie jest łatwe obciążenie dla zwykłego silnika indukcyjnego.
więc coś takiego
> wydaje się być rozsądne jeśli nie ma innej metody regulacji prędkości pola.
>
Nie jest rozsądne jeśli nie masz silnika o odpowiedniej charakterystyce
i do tego nie zwracasz uwagi na sprawność energetyczną.
To jeszcze zależy jaka pompa, bo odśrodkową to lepiej przydławić -
będzie mniejszy przepływ i mniej obciążony silnik.
Ewentualnie jeśli to pompa o innych właściwościach to można zrobić
regulowany bypass.
--
Mirek.
-
18. Data: 2020-08-18 22:48:34
Temat: Re: Regulator prędkości silnika indukcyjnego "na kabel" albo "wtyczkowy"
Od: heby <h...@p...onet.pl>
On 18/08/2020 20:47, Mirek wrote:
>> Mam też wentylator z silnikiem indukcyjnym, też fabrycznie sterowany
>> regulatorem napięcia, silnik klatkowy.
> Płynnie?
Skokowo. 3 biegi.
> Nie jest rozsądne jeśli nie masz silnika o odpowiedniej charakterystyce
> i do tego nie zwracasz uwagi na sprawność energetyczną.
Nie wiem jaką ma charakterystykę. Dlatego chce to sprawdzić. Jak się
okaże że się nie nadaje - koleś będzie się musiał liczyć z większymi
kosztami.
> Ewentualnie jeśli to pompa o innych właściwościach to można zrobić
> regulowany bypass.
No tak, ale najpierw proste rozwiązania.
-
19. Data: 2020-08-19 07:15:26
Temat: Re: Regulator prędkości silnika indukcyjnego "na kabel" albo "wtyczkowy"
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Tue, 18 Aug 2020 19:39:24 +0200, heby napisał(a):
> On 18/08/2020 19:10, heby wrote:
>> Akurat popularne są ze skokową. Powiedzmy że jakies 9x% pomp do c.o.
>
> Ah, jeszcze dopowiem, żeby uniknąc niejasności: zuzyłem 4 pompy do c.o.
> i każdą rozebrałem z ciekawości co padło (we wszystkich łożysko). Trzy
> miały regulację "zaczepami". Zgaduje że mogą zmieniać indukcyjnośc
> uzwojenia, albo liczbę biegunów, ciezko to stwierdzić dzisiaj bo już ich
> nie mam.
Ja rozebralem jedna, to miala przelaczana konfiguracje uzwojen i
kondensatora. Czyli regulacja napiecia, cos ala gwiazda/trojkat ..
> Jedna miała regulator tyrystorowy/triakowy, choć też skokowy.
> Optycznie na zewnątrz nie widać róznicy, działanie również podobne. Mam
> też wentylator z silnikiem indukcyjnym, też fabrycznie sterowany
> regulatorem napięcia, silnik klatkowy. Zarówno pompy jak i wentylatory
> nie pracują przy szczególnie zmiennym obciążeniu, więc coś takiego
> wydaje się być rozsądne jeśli nie ma innej metody regulacji prędkości pola.
I nie potrzebuja duzego momentu rozruchowego.
J.
-
20. Data: 2020-08-19 17:15:32
Temat: Re: Regulator prędkości silnika indukcyjnego "na kabel" albo "wtyczkowy"
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
środa, 19 sierpnia 2020 o 07:15:27 UTC+2 J.F. napisał(a):
> Dnia Tue, 18 Aug 2020 19:39:24 +0200, heby napisał(a):
> > On 18/08/2020 19:10, heby wrote:
> >> Akurat popularne są ze skokową. Powiedzmy że jakies 9x% pomp do c.o.
> >
> > Ah, jeszcze dopowiem, żeby uniknąc niejasności: zuzyłem 4 pompy do c.o.
> > i każdą rozebrałem z ciekawości co padło (we wszystkich łożysko). Trzy
> > miały regulację "zaczepami". Zgaduje że mogą zmieniać indukcyjnośc
> > uzwojenia, albo liczbę biegunów, ciezko to stwierdzić dzisiaj bo już ich
> > nie mam.
> Ja rozebralem jedna, to miala przelaczana konfiguracje uzwojen i
> kondensatora. Czyli regulacja napiecia, cos ala gwiazda/trojkat ..
> > Jedna miała regulator tyrystorowy/triakowy, choć też skokowy.
> > Optycznie na zewnątrz nie widać róznicy, działanie również podobne. Mam
> > też wentylator z silnikiem indukcyjnym, też fabrycznie sterowany
> > regulatorem napięcia, silnik klatkowy. Zarówno pompy jak i wentylatory
> > nie pracują przy szczególnie zmiennym obciążeniu, więc coś takiego
> > wydaje się być rozsądne jeśli nie ma innej metody regulacji prędkości pola.
> I nie potrzebuja duzego momentu rozruchowego.
>
> J.
Wierzyć mi się nie chce w to przełączanie gwiazda trójkąt w przypadku silnika
jednorazowego. Nie rozkręcałem ale tam jest zrobione tak. Zrobili uzwojenie na
napięcie nominalne. Dokręcili drutu i mają bieg trochę wolniejszy pod obciążeniem.
Dokrecili jeszcze trochę i mają jeszcze wolniejszy. Uzwojenie fazy rozruchowej tej z
kondensatorem może być jedno i policzone na napięcie nominalne. W tak sterowanych
silnikach jest zwyczajna skokowa regulacja napięciowa. Amperozwoje się liczą bo one
robią moment obrotowy. W warunkach domowych można zrobić to samo diodami zenera jak
się wie jak je z silnikiem podłączyć. Z diodami mam zrobiona regulacje silniczka
wentylatora pieca do ogrzewania. Działa. A jak ktoś chce zachować większy moment
obrotowy to regulacja z wycinaniem okresow. Oprócz tego jest jeszcze możliwy do
kupienia starodawny scalak chyba telefunkena co potrafi regulować prędkość obrotowa
silników jednofazowych. Miałem kiedyś układ zrobiony na takim scalaku. Szału nie było
bo było zmienne obciazenie ale trochę działał. Zastosowany do sporego wentylatora
działał bardzo dobrze.