  • 11. Data: 2012-06-06 17:12:49
    Temat: Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
    Od: Adampio <a...@o...pl>

    W dniu 2012-06-05 21:13, Rafał VFR pisze:
    > Tak jest koła magnesowa i jedna cewka. Nic więcej.
    > W takim przypadku rozumiem, że nie regulator a coś - coś innego ? czy tak ?

    __Maciek Ci juz cześciowo odpisał.
    Zrób pomiary napięcia _na_żarówkach_) dla rożnych prędkości obrotowych i
    daj też znac jakie to były żarowki to sie dowiemy jakiej mocy używasz.Na
    poczatek, jesli jezdzisz tylko w ciagu dnia daj jakies silniejsze
    żarowki. Nie spala sie, z punktu widzenia przepisów bedziesz kryty i
    wreszcie pojezdzisz.

    A wracająśc do teorii: tam gdzie jest normalny alternator (z uzwojeniem
    wzbudzenia) można sterować wytwarzanym napieciem niezależnie do obrotów
    silnika. Natomiast u Ciebie o poziomie napięcia decydują _tylko_ obroty
    silnika wiec trzeba zastosować coś w rodzaju zaworu bezpieczeństwa.
    Stosując do instalacji w motórze model pompy wodnej byłby to upust
    nadmiaru wody ze sprężyną lub automatycznie sterowany kranik, który by
    się przykręcał wraz ze wzrostem ciśnienia(czyli napięcia) i odkrecał
    przy spadku. Niestety jaki by to miał być układ zalezy od
    zapotrzebowania na moc czyli na natężenie prądu branego przez zarówke
    reflektorową (tył mozna by opedzic LED-ami z lokalnym stabilizatorem) i
    stąd moja prosba o pomiary.

    Mozna oczywiscie zrobic sobie przetwornice i zainstalowac akumulator tak
    jak sugeruje __Maciek ale to juz wyższa szkola jazdy.

  • 12. Data: 2012-06-06 19:24:29
    Od: Jacot <jacot@bez_riders.pl>

    __Maciek <i...@c...org> wrote:

    Z calego wywodu przekonywujaco dla mnie brzmialo tylko to, co pisales
    o serwerze;)

    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 13. Data: 2012-06-06 20:16:48
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Wed, 06 Jun 2012 19:24:29 +0200 Jacot <jacot@bez_riders.pl> napisał:

    >Z calego wywodu przekonywujaco dla mnie brzmialo tylko to, co pisales
    >o serwerze;)

    W sensie że bzdury plotłem? Jak są w mojej wypowiedzi błędy to je
    wskaż. Ja zamierzam przerobić swój sprzęt tak jak napisałem...

  • 14. Data: 2012-06-08 12:19:55
    Od: Jacot <jacot@bez_riders.pl>

    __Maciek <i...@c...org> wrote:

    >W sensie że bzdury plotłem? Jak są w mojej wypowiedzi błędy to je
    >wskaż. Ja zamierzam przerobić swój sprzęt tak jak napisałem...

    JakbyCito... Do tej Mobiletki, o ktorej bylo na wstepie trzeba, jak
    juz madrzy ludzie napisali, zalozyc takie zarowki jakie mialy byc i na
    tym jest koniec sprawy. Te pradnice sa obliczane pod konkretne
    obciazenie i tylko przy takim zachowuja stabilne mniej wiecej napiecie
    znamionowe.
    A w twoim Charcie, ciekaw jestem czego sie spodziewasz? Ze
    superregulator - "szescioobwodowa superheterodyna na 8 pentodach" (to
    z Dodka;) doda Ci mocy, ktorej brakuje w Charcie? Wszystkie regulatory
    napiecia pradnic ze stalym wzbudzeniem dzialaja z grubsza na zasadzie
    puszczania nadmiarow w straty ale jesli tych nadmiarow nie ma przy
    przeciazonej pradnicy to bilans moze sie tylko pogorszyc.
    Kiedys to sie chlopcy bawili przewijaniem cewek raczej "na wyczucie",
    ale w czasach wspolczesnych prosciej by sie bylo moze rozejrzec za
    jakas pradniczka chocby od chinskiego skutera...

    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 15. Data: 2012-06-08 16:22:07
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Fri, 08 Jun 2012 12:19:55 +0200 Jacot <jacot@bez_riders.pl> napisał:

> [...]
    >tym jest koniec sprawy. Te pradnice sa obliczane pod konkretne
    >obciazenie i tylko przy takim zachowuja stabilne mniej wiecej napiecie

    To to oczywiście, natomiast jeżeli i tak pali żarówki, to nie
    zaszkodzi dodać jakiegoś stabilizatora.

    >A w twoim Charcie, ciekaw jestem czego sie spodziewasz? Ze
    >superregulator - "szescioobwodowa superheterodyna na 8 pentodach" (to
    >z Dodka;)

    :-D
    Z jakiego Dodka?

    >doda Ci mocy, ktorej brakuje w Charcie?

    Stabilizator z pewnością mocy nie doda i nie taka jest jego rola,
    natomiast przewinięcie magneta może coś poprawić. W sieci są
    wypowiedzi gości którzy przewijali alternator i uzyskiwali większą
    moc. Dodatkowo podniesienie napięcia i wymiana żarówek na 12V
    spowoduje mniejsze straty na rezystancjach styków, bo będą płynęły
    mniejsze prądy. Co do stabilizacji to chodzi też o to żeby nie było aż
    takich różnic w świeceniu przedniego reflektora na biegu jałowym i po
    dodaniu gazu.

    >napiecia pradnic ze stalym wzbudzeniem dzialaja z grubsza na zasadzie
    >puszczania nadmiarow w straty ale jesli tych nadmiarow nie ma przy
    >przeciazonej pradnicy to bilans moze sie tylko pogorszyc.

    Zobaczymy, mam wrażenie że jednak będzie lepiej, pochwalę się na
    grupie co i jak. Może uda się z tej maszynki wyciągnąć tyle mocy żeby
    wszystko działało jak należy.

    >Kiedys to sie chlopcy bawili przewijaniem cewek raczej "na wyczucie",

    Planuję do pierwszej próby zwiększyć liczbę zwojów 2,5-2,7 raza.
    Wszystkie trzy dostępne uzwojenia (bo jest pięć, z czego dwa dla
    modułu zapłonowego i tego nie zamierzam ruszać) tak przewinę i dam
    prostownik, a za nim przetwornicę step down. Zobaczymy co wyjdzie.
    Może zrobię swoje karkasy żeby nie psuć wszystkich cewek. Zresztą może
    żadnej nie zepsuję - nawinę na karkas z 50 zwojów, zmierzę
    indukcyjność, policzę Al, zmierzę oryginalną cewkę i będę wiedział ile
    w przybliżeniu ma zwojów.

    >ale w czasach wspolczesnych prosciej by sie bylo moze rozejrzec za
    >jakas pradniczka chocby od chinskiego skutera...

    Pytanie tylko czy taka prądniczka wymiarowo będzie pasować. Można
    oczywiście coś porzeźbić, ale nie chce mi się tak kombinować, wolę
    pokombinować z przewinięciem cewek.

  • 16. Data: 2012-06-08 20:28:42
    Od: Sir Piernik <s...@g...pl>

    Maciek pisze:
    ...>8
> [...]
    > mniejsze prądy. Co do stabilizacji to chodzi też o to żeby nie było aż
    > takich różnic w świeceniu przedniego reflektora na biegu jałowym i po

    Przewiniecie na wyzsze napiecie nie doda mocy! Owszem, straty beda
    mniejsze i tyle.
    Moc alternatorka przeciez nie zalezy od uzwojenia a od strumienia
    magnetycznego. Wieksza moc uzyskal bys zmieniajac magnesy np na
    neodymowe (za cholere nie mam pomyslu jak to fizycznie wykonac).

    Pozdrawiam
    Sir Piernik
    Zawodowy elektryk :)
    Betvelwe

  • 17. Data: 2012-06-08 20:35:43
    Od: Arni <a...@n...spam.pl>

    W dniu 08.06.2012 20:28, Sir Piernik pisze:

    > Moc alternatorka przeciez nie zalezy od uzwojenia a od strumienia
    > magnetycznego. Wieksza moc uzyskal bys zmieniajac magnesy np na
    > neodymowe (za cholere nie mam pomyslu jak to fizycznie wykonac).

    i opory pradnicy w takim strumieniu spowodują zatrzymanie silnika ;)

    --
    Arni Toruń
    '84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"

    scigacz.pl - Pierwszy Motocyklowy Portal dla Przedszkolaków

  • 18. Data: 2012-06-08 20:52:32
    Od: "Hinek" <h...@t...pl>

    Użytkownik "Arni" <a...@n...spam.pl> napisał

    > i opory pradnicy w takim strumieniu spowodują zatrzymanie silnika ;)

    Dodatkowo magnesy te zatrzymają prędkościomierz i cofną licznik.

    A do _Maćka:
    Podkreśl sobie to co napisał Sir Piernik wężykiem :)
    Ale próbuj - w końcu najlepiej uczyć się na błędach.

    --
    Hinek

  • 19. Data: 2012-06-08 21:01:56
    Od: Adampio <a...@o...pl>

    W dniu 2012-06-08 16:22, __Maciek pisze:
    > Z jakiego Dodka?

    Oszkurna, młodzież ma aż takie luki w wykształceniu ogólnym?!!!! =:-0

    http://www.youtube.com/watch?v=-vOApbqn1Ek od 5.30 do 5.50

  • 20. Data: 2012-06-08 21:20:20
    Od: "Hinek" <h...@t...pl>

    Użytkownik "Adampio" <a...@o...pl> napisał >

    > Oszkurna, młodzież ma aż takie luki w wykształceniu ogólnym?!!!! =:-0

    Stary już pewnie jesteś :)
    Były różne reformy w szkolnictwie!

    --
    Hinek