  • 1. Data: 2012-06-05 17:42:18
    Temat: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
    Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>

    Witam.
    Mam dośćleciwy motorower
    http://etacar.put.poznan.pl/rafal.kowalski/Mobylette
    /mobylette.html

    Problem, który od wielu lat wciąż wraca jest następujący: Z motoroweru
    wychodzi 1 przewdó zasilający maszynę w prąd :-)
    Tylko jeden. Masa jest na obudowie wszystkiego co metalowe.
    Prądnica zasila klakson i 2 lampy. Nic więcej. Problem jest taki, że po
    dodaniu gazu wszystko się przepala.
    Pewnym pomysłem było założęnie dość "mocnych" żarówek - z przodu 10W z tyłu
    4 W (12V).
    Ale jak się jedzie "galopem" to i dość często to nie wystarcza. Z minusów:
    ilość prądu do "normalnej jazdy nie wystarcza już na klakson a i reszta
    świeci na postoju ledwo ledwo.
    Chciałęm coś wstawić - coś co spowoduje, że prąd będzie "normalny" a żarówki
    takie, żeby wszystko razem do kupy miało swój prąd i co za tym idzie działa.

    De facto miałem dwa motorowery i ten drugi, któego dziś już nie ma miał coś
    ala regulator. Nietety nigdy nie był uruchomiony ale w instalacji coś tam
    było.
    Nie znam się na tym. Byłem w poznańskim sklepie MOtus, któy wydawało mi się
    coś poradzi ale na razie 1:0 dla przepalających się wciąż żarówek.
    Czy ktoś może coś podlinkować albo wyjaśnić co mam szukać.
    Regulatory jakie do tej pory widziałem mają 4 wtyczki i na pytanie jak to
    podłączyć i czy będzie działąć - zawsze jest to samo - wzdrygnięcie ramion

    Rafał
    GG 85456
    www.put.poznan.pl/~rafal.kowalski

    Naprawiam rowery:
    www.rafcio.rekin.net

  • 2. Data: 2012-06-05 20:21:48
    Od: Adampio <a...@o...pl>

    Nic nie napisaleś jakie masz zrodlo pradu. Jesli nie masz "wytworni
    pradu" z uzwojeniem wzbudzenia (tak jak samochodowym alternatorze) tylko
    (najbardziej porawdopodobne) kolo magnesowe i cewki to pozostaje Ci
    tylko jakis stabilizator napięcia, taki np. jak do zasilaczy, gdzie
    namiar prądu bedziesz zamienial na ciepło. Ale wtedy kupujesz podzespoly
    nie w sklepie motoryzacyjnym tylko elektronicznym

    Poszukaj/popytaj na Elektrodzie

  • 3. Data: 2012-06-05 21:08:15
    Od: "Hinek" <h...@t...pl>

    Użytkownik "Rafał VFR" <r...@t...pl> napisał

    > Czy ktoś może coś podlinkować albo wyjaśnić co mam szukać.

    Musisz szukać takich żarówek jakie były oryginalnie.

    --
    Hinek

  • 4. Data: 2012-06-05 21:11:56
    Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>

    A kto wie co było w oryginale ....
    Jak pamiętam była tam żółta żarówka rowerowa 6V 3W ..
    Ale silników było kilka i cewka pewnie była 6V. Teraz jest żarówka 12 V i
    przepala się w "trymiga" :-)
    Poza tym pisałem, że w oryginale było coś na styl regulatora - od tego muszę
    wyjść :-)

    Rafal VFR
    GG 85456
    http://etacar.put.poznan.pl/rafal.kowalski/

    Naprawiam rowery
    www.rafcio.rekin.net

  • 5. Data: 2012-06-05 21:13:23
    Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>

    Użytkownik "Adampio" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Nic nie napisaleś jakie masz zrodlo pradu. Jesli nie masz "wytworni pradu"
    > z uzwojeniem wzbudzenia (tak jak samochodowym alternatorze) tylko
    > (najbardziej porawdopodobne) kolo magnesowe i cewki(...)

    Tak jest koła magnesowa i jedna cewka. Nic więcej.
    W takim przypadku rozumiem, że nie regulator a coś - coś innego ? czy tak ?
    Pzdr
    Rafał

  • 6. Data: 2012-06-05 21:20:06
    Od: "Hinek" <h...@t...pl>

    Użytkownik "Rafał VFR" <r...@t...pl> napisał

    > A kto wie co było w oryginale ....
    > Jak pamiętam była tam żółta żarówka rowerowa 6V 3W ..

    W układzie z kołem magnesowym i cewką oświetleniową nie
    było żadnych regulatorów napięcia. Sprawdż żarówki na 6V

    --
    Hinek

  • 7. Data: 2012-06-05 21:28:42
    Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>

    Sprawdzałem - ta przepala się już prawie na wolnych obrotach ...
    Napięcie jest od ok 8V do ponad 20V - w zależnosci od obrotów silnika
    ocywiście ...
    Rafał

  • 8. Data: 2012-06-05 21:45:15
    Od: "Hinek" <h...@t...pl>

    Użytkownik "Rafał VFR" <r...@t...pl> napisał

    > Sprawdzałem - ta przepala się już prawie na wolnych obrotach ...
    > Napięcie jest od ok 8V do ponad 20V - w zależnosci od obrotów silnika
    > ocywiście ...

    O jakiej mocy to była żarówka? Obie żarówki łącznie powinny mieć
    pewnie ze 30W. Jeśli ta co podłączyłeś miała mniejszą moc - to
    oczywiste jest że się przepaliła. Pomiary napięcia bez obciążenia
    nic nie dadzą.

    --
    Hinek

  • 9. Data: 2012-06-05 21:57:10
    Od: J_K_K <j...@i...fm>

    W dniu 2012-06-05 21:11, Rafał VFR pisze:

    > Jak pamiętam była tam żółta żarówka rowerowa 6V 3W ..

    Bez jaj - w polskich była 15/15W + 5W 6V.
    W pierwszych simsonach s50 - 25/25W na cokole motocyklowym + 5W + stop
    21W/6V.
    Teraz możesz nawet kupić halogenową 35/35 6V na cokole R2.

    --

    Pzdr

    J_K_K

  • 10. Data: 2012-06-05 22:02:38
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 5 Jun 2012 21:08:15 +0200 "Hinek" <h...@t...pl> napisał:

> [...]

    Nie widzę oryginalnego posta, więc nie wiem o co biega, a właśnie
    jesztem na temacie przeróbki instalacji w Charcie (i przewinięcia
    alternatora) na 12V więc chętnie odpowiem, tylko muszę widzieć
    pytanie.

    Dobra, sprawdziłem references i wygrzebałem z gugla.
    Ponieważ psta nie ma tu na serwerze, będę pisał pod Hinkiem. Kolego
    Rafal VFR - zmień serwer z aioe.org na jakiś normalny, np.
    gazeta.news.pl. Posty z aioe są wycinanane z wielu poskich serwerów
    news ponieważ z serwisu tego przychodzi/przychodziło na grupy mnóstwo
    śmiecia. Jacyś gówniarze wykorzystywali fakt że aioe ukrywa adres
    nadawcy i zabawiali się w podszywanie pod innych użytkowników i
    robienie innego bydła na grupach. Na Gazecie trzeba się zarejestrować.
    ale nie ma z tym problemów, raz się rejestrujesz, wpisujesz login i
    hasło do swojego czytnika grup i nie zajmujesz się tym więcej.

    I bardzo dobrze że tylko jeden, w moim Charcie zrobiono to natomiast
    idiotycznie, oddzielne uzwojenie do lampy przedniej (nie wystarcza i
    lampa za słabo świeci), i dwa do ładowania akumulatora i zasilania
    pozostałych świateł (też nie wystarczają i akumulator trzeba ładować z
    zasilacza) :-)

    [...]

    Przede wszystkim to potrzebny Ci jest regulator napięcia a nie prądu.
    Zwiększanie mocy żarówek to zły pomysł, trzeba zwalczyć przyczynę (za
    duże napięcie), a nie skutek. Potrzebny jest układ który ograniczy
    napięcie do 14,4V (albo do 12V jeżeli nie masz w tym sprzęcie
    akumulatora - żarówki dłużej pożyją, choć będą słabiej świecić). Można
    szukać regulatorów napięcia na Allegro, ale trzeba wiedzieć konkretnie
    czy dany typ spełni swoją funkcję. Wiele z obecnych tam regulatorów
    jest przeznaczonych do konretnego modelu pojazdu i zamiast
    bezpośrednio regulować napięcie wyjściowe, reguluje wzbudzenie
    alternatora aby dawał on na wyjściu pożądane napięcie. Jest to
    rozwiązanie pod konkretny alternator, czyli w naszych warunkach
    nieprzydatne. Alternatory motorowerowe wzbudzane są magnesami
    trwałymi. Potrzebny jest więc układ który bezpośrednio reguluje
    napięcie wyjściowe. Ponieważ nie chce mi się kombinować, zamierzam
    zbudować swój - prostą przetwornicę step-down, na MC34063 (z
    zewnętrznym kluczem). Przewiduję obciążalność ok.4-5A - powinno
    spokojnie wystarczyć do zasilenia przedniego reflektora 25W i żarówki
    tylnej 5W. W momentach większego zapotrzebowania na energię
    (kierunkowskazy, lampa stop, klakson), będzie jej dostarczał
    akumulator, doładowywany gdy zapotrzebowanie na energię nie bedzie
    takie duże.
    Jeżeli nie spieszy Ci się z tym bardzo to za jakiś czas będę taką
    przetwornicę projektował i budował, mogę się podzielić.
    Jeżeli chcesz na już to szukaj gotowców, ale musisz wiedzieć co jest
    co.

    BTW z Warszawy/okolic jesteś? I jeszcze raz - zmień serwer, bo spora
    część grupowiczów (w tym ja) nie widzi Twoich postów. Gdyby nie
    odpowiedź Hinka to nawet bym nie wiedział o tym temacie.