-
1. Data: 2012-06-05 17:42:18
Temat: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>
Witam.
Mam dośćleciwy motorower
http://etacar.put.poznan.pl/rafal.kowalski/Mobylette
/mobylette.html
Problem, który od wielu lat wciąż wraca jest następujący: Z motoroweru
wychodzi 1 przewdó zasilający maszynę w prąd :-)
Tylko jeden. Masa jest na obudowie wszystkiego co metalowe.
Prądnica zasila klakson i 2 lampy. Nic więcej. Problem jest taki, że po
dodaniu gazu wszystko się przepala.
Pewnym pomysłem było założęnie dość "mocnych" żarówek - z przodu 10W z tyłu
4 W (12V).
Ale jak się jedzie "galopem" to i dość często to nie wystarcza. Z minusów:
ilość prądu do "normalnej jazdy nie wystarcza już na klakson a i reszta
świeci na postoju ledwo ledwo.
Chciałęm coś wstawić - coś co spowoduje, że prąd będzie "normalny" a żarówki
takie, żeby wszystko razem do kupy miało swój prąd i co za tym idzie działa.
De facto miałem dwa motorowery i ten drugi, któego dziś już nie ma miał coś
ala regulator. Nietety nigdy nie był uruchomiony ale w instalacji coś tam
było.
Nie znam się na tym. Byłem w poznańskim sklepie MOtus, któy wydawało mi się
coś poradzi ale na razie 1:0 dla przepalających się wciąż żarówek.
Czy ktoś może coś podlinkować albo wyjaśnić co mam szukać.
Regulatory jakie do tej pory widziałem mają 4 wtyczki i na pytanie jak to
podłączyć i czy będzie działąć - zawsze jest to samo - wzdrygnięcie ramion
...
--
Pozdrawiam
Rafał
GG 85456
www.put.poznan.pl/~rafal.kowalski
Naprawiam rowery:
www.rafcio.rekin.net
-
2. Data: 2012-06-05 20:21:48
Temat: Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
Od: Adampio <a...@o...pl>
Nic nie napisaleś jakie masz zrodlo pradu. Jesli nie masz "wytworni
pradu" z uzwojeniem wzbudzenia (tak jak samochodowym alternatorze) tylko
(najbardziej porawdopodobne) kolo magnesowe i cewki to pozostaje Ci
tylko jakis stabilizator napięcia, taki np. jak do zasilaczy, gdzie
namiar prądu bedziesz zamienial na ciepło. Ale wtedy kupujesz podzespoly
nie w sklepie motoryzacyjnym tylko elektronicznym
Poszukaj/popytaj na Elektrodzie
-
3. Data: 2012-06-05 21:08:15
Temat: Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
Od: "Hinek" <h...@t...pl>
Użytkownik "Rafał VFR" <r...@t...pl> napisał
>
> Czy ktoś może coś podlinkować albo wyjaśnić co mam szukać.
>
>
Musisz szukać takich żarówek jakie były oryginalnie.
--
Hinek
-
4. Data: 2012-06-05 21:11:56
Temat: Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>
A kto wie co było w oryginale ....
Jak pamiętam była tam żółta żarówka rowerowa 6V 3W ..
Ale silników było kilka i cewka pewnie była 6V. Teraz jest żarówka 12 V i
przepala się w "trymiga" :-)
Poza tym pisałem, że w oryginale było coś na styl regulatora - od tego muszę
wyjść :-)
--
Pozdrawiam
Rafal VFR
GG 85456
http://etacar.put.poznan.pl/rafal.kowalski/
Naprawiam rowery
www.rafcio.rekin.net
Użytkownik "Hinek" <h...@t...pl> napisał w wiadomości
news:4fce591d$1@news.home.net.pl...
> Użytkownik "Rafał VFR" <r...@t...pl> napisał
>>
>> Czy ktoś może coś podlinkować albo wyjaśnić co mam szukać.
>>
>>
> Musisz szukać takich żarówek jakie były oryginalnie.
>
> --
> Hinek
-
5. Data: 2012-06-05 21:13:23
Temat: Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>
Użytkownik "Adampio" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
news:jqlin9$uqp$1@speranza.aioe.org...
> Nic nie napisaleś jakie masz zrodlo pradu. Jesli nie masz "wytworni pradu"
> z uzwojeniem wzbudzenia (tak jak samochodowym alternatorze) tylko
> (najbardziej porawdopodobne) kolo magnesowe i cewki(...)
Tak jest koła magnesowa i jedna cewka. Nic więcej.
W takim przypadku rozumiem, że nie regulator a coś - coś innego ? czy tak ?
Pzdr
Rafał
-
6. Data: 2012-06-05 21:20:06
Temat: Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
Od: "Hinek" <h...@t...pl>
Użytkownik "Rafał VFR" <r...@t...pl> napisał
>
> A kto wie co było w oryginale ....
> Jak pamiętam była tam żółta żarówka rowerowa 6V 3W ..
>
>
W układzie z kołem magnesowym i cewką oświetleniową nie
było żadnych regulatorów napięcia. Sprawdż żarówki na 6V
--
Hinek
-
7. Data: 2012-06-05 21:28:42
Temat: Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
Od: "Rafał VFR" <r...@t...pl>
Sprawdzałem - ta przepala się już prawie na wolnych obrotach ...
Napięcie jest od ok 8V do ponad 20V - w zależnosci od obrotów silnika
ocywiście ...
Rafał
-
8. Data: 2012-06-05 21:45:15
Temat: Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
Od: "Hinek" <h...@t...pl>
Użytkownik "Rafał VFR" <r...@t...pl> napisał
>
> Sprawdzałem - ta przepala się już prawie na wolnych obrotach ...
> Napięcie jest od ok 8V do ponad 20V - w zależnosci od obrotów silnika
> ocywiście ...
>
>
O jakiej mocy to była żarówka? Obie żarówki łącznie powinny mieć
pewnie ze 30W. Jeśli ta co podłączyłeś miała mniejszą moc - to
oczywiste jest że się przepaliła. Pomiary napięcia bez obciążenia
nic nie dadzą.
--
Hinek
-
9. Data: 2012-06-05 21:57:10
Temat: Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
Od: J_K_K <j...@i...fm>
W dniu 2012-06-05 21:11, Rafał VFR pisze:
> Jak pamiętam była tam żółta żarówka rowerowa 6V 3W ..
Bez jaj - w polskich była 15/15W + 5W 6V.
W pierwszych simsonach s50 - 25/25W na cokole motocyklowym + 5W + stop
21W/6V.
Teraz możesz nawet kupić halogenową 35/35 6V na cokole R2.
--
Pzdr
J_K_K
--- Posted via news://freenews.netfront.net/ - Complaints to n...@n...net ---
-
10. Data: 2012-06-05 22:02:38
Temat: Re: Regulator prądu do starego motoroweru - jakiś pomysł ?
Od: __Maciek <i...@c...org>
Tue, 5 Jun 2012 21:08:15 +0200 "Hinek" <h...@t...pl> napisał:
>> Czy ktoś może coś podlinkować albo wyjaśnić co mam szukać.
Nie widzę oryginalnego posta, więc nie wiem o co biega, a właśnie
jesztem na temacie przeróbki instalacji w Charcie (i przewinięcia
alternatora) na 12V więc chętnie odpowiem, tylko muszę widzieć
pytanie.
Dobra, sprawdziłem references i wygrzebałem z gugla.
Ponieważ psta nie ma tu na serwerze, będę pisał pod Hinkiem. Kolego
Rafal VFR - zmień serwer z aioe.org na jakiś normalny, np.
gazeta.news.pl. Posty z aioe są wycinanane z wielu poskich serwerów
news ponieważ z serwisu tego przychodzi/przychodziło na grupy mnóstwo
śmiecia. Jacyś gówniarze wykorzystywali fakt że aioe ukrywa adres
nadawcy i zabawiali się w podszywanie pod innych użytkowników i
robienie innego bydła na grupach. Na Gazecie trzeba się zarejestrować.
ale nie ma z tym problemów, raz się rejestrujesz, wpisujesz login i
hasło do swojego czytnika grup i nie zajmujesz się tym więcej.
>>Problem, kt ry od wielu lat wci wraca jest nast puj cy: Z motoroweru
>>wychodzi 1 przewd zasilaj cy maszyn w pr d :-)
I bardzo dobrze że tylko jeden, w moim Charcie zrobiono to natomiast
idiotycznie, oddzielne uzwojenie do lampy przedniej (nie wystarcza i
lampa za słabo świeci), i dwa do ładowania akumulatora i zasilania
pozostałych świateł (też nie wystarczają i akumulator trzeba ładować z
zasilacza) :-)
>>Tylko jeden. Masa jest na obudowie wszystkiego co metalowe.
[...]
>>takie, eby wszystko razem do kupy mia o sw j pr d i co za tym idzie dzia a.
Przede wszystkim to potrzebny Ci jest regulator napięcia a nie prądu.
Zwiększanie mocy żarówek to zły pomysł, trzeba zwalczyć przyczynę (za
duże napięcie), a nie skutek. Potrzebny jest układ który ograniczy
napięcie do 14,4V (albo do 12V jeżeli nie masz w tym sprzęcie
akumulatora - żarówki dłużej pożyją, choć będą słabiej świecić). Można
szukać regulatorów napięcia na Allegro, ale trzeba wiedzieć konkretnie
czy dany typ spełni swoją funkcję. Wiele z obecnych tam regulatorów
jest przeznaczonych do konretnego modelu pojazdu i zamiast
bezpośrednio regulować napięcie wyjściowe, reguluje wzbudzenie
alternatora aby dawał on na wyjściu pożądane napięcie. Jest to
rozwiązanie pod konkretny alternator, czyli w naszych warunkach
nieprzydatne. Alternatory motorowerowe wzbudzane są magnesami
trwałymi. Potrzebny jest więc układ który bezpośrednio reguluje
napięcie wyjściowe. Ponieważ nie chce mi się kombinować, zamierzam
zbudować swój - prostą przetwornicę step-down, na MC34063 (z
zewnętrznym kluczem). Przewiduję obciążalność ok.4-5A - powinno
spokojnie wystarczyć do zasilenia przedniego reflektora 25W i żarówki
tylnej 5W. W momentach większego zapotrzebowania na energię
(kierunkowskazy, lampa stop, klakson), będzie jej dostarczał
akumulator, doładowywany gdy zapotrzebowanie na energię nie bedzie
takie duże.
Jeżeli nie spieszy Ci się z tym bardzo to za jakiś czas będę taką
przetwornicę projektował i budował, mogę się podzielić.
Jeżeli chcesz na już to szukaj gotowców, ale musisz wiedzieć co jest
co.
BTW z Warszawy/okolic jesteś? I jeszcze raz - zmień serwer, bo spora
część grupowiczów (w tym ja) nie widzi Twoich postów. Gdyby nie
odpowiedź Hinka to nawet bym nie wiedział o tym temacie.