eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaRegulacja jasności podświetlenia ekranu w nowych telefonach › Re: Regulacja jasności podświetlenia ekranu w nowych telefonach
    From: "Marek" <t...@f...kuku.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Regulacja jasności podświetlenia ekranu w nowych telefonach
    Date: Wed, 17 Dec 2014 15:15:15 +0100

    > Ale odczuwasz z powodu migania, czy nie jestes pewny z jakich ?

    Z powodu kluczowania podświetlenia, a jeśli nie będzie ono wystarczająco
    większe od 200Hz, to także dostrzegam migotanie. Robiłem testy z 300 Hz,
    to jeszcze coś tam dostrzegałem na powierzchniach o jednolitym kolorze,
    najbardziej na szarym.

    > Ale siatkowka reaguje wolno wlasnie dlatego ze jest receptorem fotochemicznym i on
    usrednia.

    Pewnie masz rację. Coś jednak wpływa na to, że odczuwam oślepienie,
    ale tylko przy ustawieniu (pozornie) mniejszej jasności.

    > Smiem twierdzic ze bardzo podobnie.

    Widzę, że kolega też nie słyszał o poświacie, która występuje
    w luminoforze kineskopu lub gazie w świetlówkach, bo w LED-ach
    jest na tyle mała, że ma to znaczenie dla oka, niestety na niekorzyść.

    > Ok, byc moze jestes wrazliwy bardzo. Ja tam moge pracowac i na 50Hz.

    50Hz na monitorze? Chyba masz na myśli nie kluczowanie LED-ów
    podświetlenia, a odświeżanie treści obrazu w LCD. To zupełnie co innego.
    Nie wyobrażam sobie patrzenia w matrycę z kluczowaniem 50Hz-owym
    podświetlenia zrobionego na LED-ach, nawet ze świetlówką nie wiem,
    czy byłoby to znośne, a na kineskopie to już poświata łagodzi efekt
    migotania, choć jest wyraźnie dostrzegalny.

    Tak się składa, że mam 6-letniego laptopa Asusa, w którym zastosowano
    sterowanie jasnością metodą PWM, ale na świetlówce, a nie na LED-ach,
    co dzięki poświacie występującej w świetlówce powoduje uśrednienie
    natężenia światła, a więc już u źródła, a nie w oku. Z tego powodu praca
    na tym laptopie jest komfortowa dla oczu, nawet przy ustawieniu małej jasności.

    > A te ekrany ktore krytykujesz, to ile maja ?

    W laptopach z podświetleniem LED najmniejszą częstotliwość kluczowania
    jaką widziałem to 200 Hz, mają też kilka kHz.
    Ale nie o dostrzeganie migotania chodzi w tym temacie, lecz o oślepianie
    spowodowane kluczowaniem podświetlenia. Nawet jak kluczowanie będzie
    2 kHz (nie ma szans, żeby dostrzec migotanie), to i tak powoduje to oślepienie.
    Osobiście sprawdzałem to na kilku częstotliwościach od 200 Hz do 4kHz
    przy tym samym współczynniku wypełnienia. Wrażenie wzrokowe takie samo.

    > Zaraz, zdecyduj sie - bo dokladnie te modele krytykowales.
    > To w koncu sa zle, czy niezauwazalnie zle ?

    Nie krytykowalem za migotanie, a zastosowanie kluczowania LED-ów podświetlenia
    powodującego wrażenie oślepienia. Oto fragment mojego pierwszego postu:

    "..producent zastosował cwany sposób na regulację jasności podświetlenia, tzn.
    stosując sterowanie LED-ów podświetlenia przebiegiem prostokątnym z
    regulowanym współczynnikiem wypełnienia (PWM) z częstotliwością na tyle dużą,
    żeby nie było widać migotania obrazu."

    Czytaj ze zrozumieniem.

    Zresztą napisałem "Mi w tych telefonach nie przeszkadza migotanie, bo go nie widzę",
    bo migotanie jako takie występuje w tych telefonach przy ustawieniu mniejszej
    jasności
    (no bo LED-y są kluczowane z jakąś tam częstotliwością) i teraz kwestia tej
    częstotliwości
    decyduje, czy je widzymy, czy nie. Jeśli nie, to OK, kupujemy taki telefon :)

    sekundzie czy dwoch wylaczyc - i to sciemnienie miga.

    > Tzn aparat kierujemy za okno i podziwamy widok na ekraniku ?
    > Nic nie miga, nie ma paskow.

    Hehehe...teraz widzę, że można było tak to zrozumieć.:D Trochę niedokładnie
    się wyraziłem.
    Chodziło o włączenie aparatu w komórce innej niż badana (np. po sąsiedzku
    leżącej w sklepie) lub w swojej i skierowanie obiektywu na ekran badanej
    komórki. I koniecznie ustawić jasności ekranu na np. 20%, byle nie było na
    maxa, bo nie ma wtedy kluczowania LED-ów podświetlenia i nie będzie
    widać pasków.

    > Czy w drugim telefonie wlaczamy aparat i na podgladzie ogladamy ekran pierwszego
    aparatu ?

    Dokładnie.

    > W S4 paskow nie ma.
    > No dobra - po istotnym zmniejszeniu jasnosci owszem, cos sie pokazalo.
    > Przy polowicznej tez sa, choc delikatne.

    O to chodziło. Najlepiej na całych białych powierzchniach ekranu to widać.

    > Przy max moze nie byc migotania wcale, bo reguluja np pradem.
    >
    > Latwo sie zauwaza katem oka, ewentualnie w ciemnym miejscu pomachac telefonem.

    Dokładnie, albo długopisem.

    > Tak tez zrobilem i twierdze ze S4 przy jasnosci powyzej ~70% nie miga.
    > Ponizej miga, ale jakos dziwnie ... oscyloskop bedzie potrzebny ewentualnie
    oscyloskop i mikroskop.

    > Tak czy inaczej - nie to "oslepia".

    A co?

    --