  • 1. Data: 2009-02-15 07:55:46
    Temat: Reaktywacja prostownika akumulatorowego
    Od: cranky <d...@p...onet.pl>

    Buduję sobie prostownik do ładowania akumulatorów. Nie bardzo mam problem z
    elektroniką, raczej z zasadą działania.
    Do jakiego napięcia ładować akumulator (ponoć Ca do 15,8 - przecież w
    samochodzie nie są tak ładowane nigdy?). Jak ładować akumulator w celu
    odsiarczenia cel? Małym prądem? Ładować prądem 1/10 pojemności i
    rozładowywać prądem 1/10 ładowania - tak słyszałem, ale w jakich cyklach
    czasowych? Czy do mocno zużytych akumulatorów najpierw startować słabszym
    prądem, a potem (przy jakim napięciu) przejść na większy?
    Pytałem w Exide, ale odpisali żebym się grzecznie odczepił.

  • 2. Data: 2009-02-15 08:09:49
    Temat: Re: Reaktywacja prostownika akumulatorowego
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "cranky" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > prądem, a potem (przy jakim napięciu) przejść na większy?
    > Pytałem w Exide, ale odpisali żebym się grzecznie odczepił.

    Use google Luke!

    ;)

    Włodek

  • 3. Data: 2009-02-15 08:19:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 15 Feb 2009 08:55:46 +0100, cranky wrote:
> [...]
    >Do jakiego napięcia ładować akumulator (ponoć Ca do 15,8 - przecież w
    >samochodzie nie są tak ładowane nigdy?). Jak ładować akumulator w celu

    IMO to nie bardzo ma sens - kup sobie nowy.

    Ale mozesz poczytac te linki i ewentualnie opisac co wyszlo
    http://home.comcast.net/~ddenhardt201263/desulfator/
    desulf.htm
    http://p198.ezboard.com/bleadacidbatterydesulfation

    A prostownik .. dzis chyba najlepiej przerobic stary zasilacz
    komputerowy.

    J.

  • 4. Data: 2009-02-15 08:19:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello cranky,

    Sunday, February 15, 2009, 8:55:46 AM, you wrote:

    [...]

    > Pytałem w Exide, ale odpisali żebym się grzecznie odczepił.

    Też bym tak napisał.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2009-02-15 09:21:40
    Od: "Adam C" <acanka NOSPAM @kr.onet.pl>

> [...]
    > czasowych? Czy do mocno zużytych akumulatorów najpierw startować słabszym
    > prądem, a potem (przy jakim napięciu) przejść na większy?

    Przystępnie na te tematy łącznie z odsiarczaniem archiwum Młodego Technika :
    http://www.mt.com.pl/?id=12&ar=nw
    W wyszukiwarkę wpisać akumulator.

  • 6. Data: 2009-02-15 14:16:03
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    cranky wrote:

> [...]
    > Do jakiego napięcia ładować akumulator (ponoć Ca do 15,8 - przecież w
    > samochodzie nie są tak ładowane nigdy?). Jak ładować akumulator w celu

    standardowo przyjmuje sie max prad ladowania 1/10 pojemnosci (czyli np. dla
    100Ah akumulatora to 10A) ale zwykle producent podaje jakim pradem
    akumulator powinien byc ladowany w jego dokumentacji (lub pisze na obudowie
    po prostu)

    napiecie do jakiego 'uda' ci sie naladowac akumulator zalezy od rezystancji
    wewnetrznej akumulatora.

    odsiarczanie - kilka miesiecy niewielkim pradem , ale i tak bedziesz mial
    korozje. bardziej uszkodzone akumulatory szybciej skoroduja niz sie
    odsiarcza.

    btw. akumulator olowiowy jest recyklowalny w 98% , wystarczy oddac do skupu,
    albo przetopic.

  • 7. Data: 2009-02-15 16:05:54
    Od: cranky <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Feb 2009 08:55:46 +0100, cranky napisał(a):

> [...]
    > prądem, a potem (przy jakim napięciu) przejść na większy?
    > Pytałem w Exide, ale odpisali żebym się grzecznie odczepił.

    Dzięki JF i Adam. Wiele się wyjaśniło, choć nic w kwestii ładowania
    akumulatorów Ca ani w kwestii wpływu ładowania jednopołówkowym
    prostownikiem na odsiarczanie (sowiecki patent).
    Roman i Włodek - niewiedza to żaden wstyd, ale tak bym się nią nie chwalił
    na wszym miejscu.

  • 8. Data: 2009-02-15 17:12:09
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > Pytałem w Exide, ale odpisali żebym się grzecznie odczepił.
    Jak byłem jeszcze mały to znałem starego majstra, który już nie robił
    odsiarczania, ale mi opowiadał jak robił. Pudełka do akumulatorów były
    otwierane i można było dostać surowce czyli pojedyncze wkłady. Akumulatorów
    nie można było wtedy dostać. Taki wkład można było wyjąć i oczyścić
    drewnianymi narzędziami. Czysto złożony akumulator należało zalać czystą
    destylowaną wodą i ładować i kilka razy to powtórzyć. Potem zalać
    elektrolitem i jeszcze raz naładować. Akumulator odzyskiwał jakąś cześć
    swojej pierwotnej mocy. Były jeszcze fiolki z miksturą, która dolana do cel
    naprawiała uszkodzenia. Natężenie prądu należy zmierzyć i tego się trzymać.

  • 9. Data: 2009-02-15 18:02:09
    Od: " sok marchwiowy" <s...@N...gazeta.pl>

    cranky <d...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > prądem, a potem (przy jakim napięciu) przejść na większy?
    > Pytałem w Exide, ale odpisali żebym się grzecznie odczepił.
    Zrób żeby odłączał ładowanie przy 14,5V. A jak potrzebujesz zregenerować stary
    to już ktoś napisał że w hucie ołowiu najlepiej go zregenerują. Ja zdaję sobie
    sprawę że nie zawsze ma się kasę jak padnie akumulator. Nikomu nie udało się
    zrobić ze starego akumulatora takiego co ma 30% pojemności. Tobie też się nie
    uda.

  • 10. Data: 2009-02-15 20:49:26
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    > Dnia Sun, 15 Feb 2009 08:55:46 +0100, cranky napisał(a):

    (ciap)
    > Roman i Włodek - niewiedza to żaden wstyd, ale tak bym się nią nie chwalił
    > na wszym miejscu.

    http://plonk.bocznica.org/

    Włodek :))