-
Data: 2014-10-17 19:39:59
Temat: Re: Re: Przejście dla pieszych
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Fri, 17 Oct 2014, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Ale jaka nieostrożność? Tam nie było najmniejszych podstaw do
> oczekiwania, że miłośnik zielonych jabłek na lewym pasie stanie dęba.
Doceniam.
> Sorry, człowiek ma określony czas reakcji na bodziec.
Ale przepis wymaga "natychmiastowo".
Doskonale wiem, że się czepiam, ale ktoś musi być advicatus diaboli ;)
>>> zaniechania?
>> Tak :P, oczywiście.
>
> Niby czego zaniechałem?
Zwolnienia, aby móc "natychmiast" się zatrzymać.
Tego nie ma w PoRD.
[...]
> Nie widzę podobieństwa - tamto, rzekome wyprzedzanie było skutkiem
> gwałtownego hamowania innego uczestnika ruchu.
Dlatego IMVHO wg PoRD usprawiedliwieniem byłaby "niemożność",
spowodowana przez innego uczestnika.
> A Ty piszesz o sytuacji
> świadomego łamania przepisu bez udziału innych uczestników.
No, ten brak udziału stanowi usprawiedliwienie, jeśli tak jak
piszesz piesza była "5m od pasów". Z drugiej strony jest
to niecałe 1.5s, czas przyjmowany na moment rozpoczęcia
hamowania "z zaskoczenia".
>> Wg polskiego prawa - tak.
>> Tu mamy dwie sprawy.
>> Pierwsza - to konwencja i wymóg zwolnienia
>
> Zwolniłem.
:)
No to wniosek niżej :)
>> aż do "zdolności do natychmiastowego zatrzymania". Sorry, nie
>> spełniłeś.
>> Zgadza się?
>
> Nie. Fizjologia i fizyka nie pozwala na ?natychmiastowe zatrzymanie?.
Nie wiem jak rozumieją to "udziałowcy" konwencji :(, ale tak
został przetłumaczony zapis. IMVHO, oznacza to że kierujący
musi przewidzieć takie możliwości, i np. jadąc jednośladem
brać poprawkę na własną drogę hamowania.
Tak, wiem, "wymusi zwolnienie" wielośladów obok...
I być może te okolice 1..1.5s "skutku opóźnienia" od nagłego
hamowania pojazdu obok trzeba by uwzględnić (dla uznania
"niemożliwości").
Jak dla mnie, ewentualna reakcja policjanta byłaby trudna
do oceny: z jednej strony niehamowanie to "brak reakcji",
znaczy zarzut taki, z drugiej, jeśli ocena przez kierującego
(że tylko jedna piesza i "poza zasięgiem" jego pojazdu),
to niehamowanie ZMNIEJSZA możliwość kolizji.
Mamy ze trzy punkty zaczepienia:
- nakaz z konwencji o którym jeszcze niżej :)
- PoRD wg którego "usprawiedliwia" zasada niemożliwości
- ta zasada, której brzmienie Robert mi niedawno przypominał,
a znów wyparowało, o "poświęceniu mniejszego dobra"
<OT>
Jakby kto pytał, IMO powinien istnieć przepis ustanawiający
niekaralność wyprzedzania *przy widoczności braku pieszych*
jednośladów bez przyczepek przy przejściu - z tytułu "przezroczystości"
właśnie. Z tym samym uzasadnieniem, co przechodzenie pieszych
na czerwonym bez utrudniania ruchu innym uczestnikom.
No ale to moje "życzenie", niespełnione (coś w stylu
Cavallino :)) i niejedyne z tej okolicy (podobne powinno
dotyczyć "pozwolenia" na najeżdżanie linii ciągłych,
przez obie strony, pod warunkiem widoczności wolnego
miejsca na dokończenie manewru *i zjazd* - zza wielośladu
nie widać, czy przed nim nie jedzie motocykl albo dajmy
na to rower poziomy, zza innego motocykla widać doskonale)
</OT>
> Zwolniłem adekwatnie do sytuacji - czyli braku pieszych skłonnych do
> wtargnięcia na jezdnię.
Tu muszę przyznać, że TEN wymóg ma AFAIR w konwencji zapis
o obecności pieszego NA przejściu. Nie "przy".
Wtargnięcie nie gra roli (jakby piesza "wtargnęła nie wbiegając",
to oczywiście wymóg zdolności do "natychmiastowego zatrzymania"
nie byłby spełniony i już), ale fakt że nie weszła tak (ma
znaczenie), a jak mówisz że 1.5s i blisko przejścia byłeś
to "nie mogła wejść" - IMVHO oczywiście, przyjmując w pierwszym
przybliżeniu "metr pieszo dziesięć metrów samochodem".
No dobra, to mandat się nie należy :D
>> Ubocznie jest fakt, że zza pojazdu innego niż jednoślad
>> (i to taki bez przyczepki) zawsze JEST kawałek drogi, którego
>> NIE WIDAĆ. Może tam być pies, może być dziecko.
>> Drugie to sprawa ukarania w warunkach "braku zagrożenia, w tym
>> potencjalnego zagrożenia". Co do tego ostatniego, z powodu
>> wyżej mam wątpliwości (a jakby powodem hamowania był pies? :>)
>
> To oznacza, że mam przed siebie wysłać człowieka z czerwoną flagą?
Nie.
Pilnować "niewyprzedzania przed i na przejściu z obecnym pieszym".
Dura lex, tym razem to nie Sejm.
Nie obowiązuje jezdni jako takiej, nie obowiązuje pieszego przechodzącego
w dowolnym miejscu, obowiązuje jedynie na przejściu (i tuż przed).
Nie opłaca się, żeby ten z flagą co przejście wysiadał z auta ;)
> To próbujesz udowodnić?
W żadnym razie!
Usiłowałem jedynie wskazać, że w niektórych przypadkach konwencja
jest *bardziej* restrykcyjna, niż "ogólnie" PoRD.
Ale warunki restrykcji się nie pokrywają, więc przyznaję, że
zmieściłeś się w "okienkach" obu regulacji :D
pzdr, Gotfryd
Następne wpisy z tego wątku
- 17.10.14 19:20 John Kołalsky
- 17.10.14 23:46 Witolko
- 17.10.14 23:53 John Kołalsky
- 18.10.14 00:19 Witolko
- 18.10.14 00:49 Czesław Wiśniak
- 18.10.14 01:14 Witolko
- 18.10.14 01:49 Witolko
- 18.10.14 01:59 Smok Eustachy
- 18.10.14 08:37 Cavallino
- 18.10.14 08:56 Czesław Wiśniak
- 18.10.14 12:22 Gotfryd Smolik news
- 18.10.14 12:14 Gotfryd Smolik news
- 18.10.14 14:18 John Kołalsky
- 19.10.14 06:33 Witolko
- 19.10.14 06:33 Witolko
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
Najnowsze wątki
- 2025-01-04 gasik
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- 2025-01-04 Zbieranie danych przez www
- 2025-01-04 reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- 2025-01-04 w Nowym Roku 2025r
- 2025-01-04 Warszawa => Specjalista ds. IT - II Linia Wsparcia <=
- 2025-01-04 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-04 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-04 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-04 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-04 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-04 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-03 Problem z odczytem karty CF
- 2025-01-03 Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- 2025-01-03 Wrocław => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i