eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaFiltry polaryzacyje liniowe a praca AF - prawda czy mit? › Re: Re: Filtry polaryzacyje liniowe a praca AF - prawda czy mit?
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Re: Filtry polaryzacyje liniowe a praca AF - prawda czy mit?
    Date: Tue, 29 Dec 2009 23:16:54 +0100

    On Tue, 29 Dec 2009, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Zmienia polaryzację na kołową, czyli tłumi jedną ze składowych
    > polaryzacji liniowej, na przykład prawoskrętną i przepuszcza
    > lewoskrętną.

    Sprzeciw do tłumienia.
    Oczywiście żadna rzecz zaimplementowana prektycznie doskonała
    nie jest, więc samochód również *teoretycznie* tylko
    przejedzie (bez napędu) przez łuk bez straty prędkości.
    Ale w odróżnieniu od konieczności "wycinania" składowej
    prostopadłej w polaryzatorze, obrót wektora na płytce
    ćwierćfalowej raczej przypomina prowadzenia promienia
    w światłowodzie (tyle, że w płaszczyźnie prostopadłej).
    Do tego "odcinek pracy" jest krótki (acz skręt spory).

    Płytka ćwierćfalowa z zasady działania *nie* powoduje
    strat energii!

    Na pytanie jakie są *praktyczne* straty w płytce
    nie odpowiem, bo szkoda mi zdemolować polaryzatory :]
    Ktoś sprawdzał?
    Trzeba odpowiedzieć na dwa pytania:
    - o ile *praktycznie* płytka ćwierćfalowa (sama, luzem)
    tłumi światło (uwzględniając odrębnie straty na odbiciu,
    które nas nie interesują)
    - na ile robi to "równo szaro", bez zafarbów.

    Obstawiam że wynik będzie brzmiał "nieistotnie".

    Tu uwaga - istotna, żeby ktoś mnie nie potraktował
    argumentem pt. "cegła" na inny temat ;)

    Oczywiście że poza "dokładnie ćwierćfalą", światło
    na wyjściu płytki *nie* będzie spolaryzowane dokładnie
    kołowo - ale do tej części się nie wtykam, bo wykazany
    zarzut (?) jest słuszny i prawdziwy :)

    Na pytanie, czy (odpowiedź, sądząc na oko, koło
    północy i bez analizy wydaje się brzmieć "tak") i na
    ile może to powodować współoddziaływanie z niedosko-
    nałością polaryzatora, a tym samym dawać zafarb
    "wynikowy" w miejscach silnego tłumenia polaryzatora
    to jest *INNA* sprawa.
    Bo pytaniem jest, jaka jest ewentualna korelacja
    promieni wytłumionych i skręconych. Nie wiem,
    idę spać ;)
    Raz jeszcze:
    Wyżej przyczepiłem się tezy, jakoby *sama* płytka
    działała metodą *tłumienia* - i tylko tego, to
    że ew. może istnieć oddziaływanie różnie skręconych
    (w zależności od koloru światła) składowych z niedosko-
    nałością polaryzatora (a tym samym możliwy zafarb)
    jest *poza* moją uwagą, uprzejmie proszę o niepomylenie
    tematów i nie bicie mnie za to czego nie napisałem!

    pzdr, Gotfryd