    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...ar.wroc[kropka]pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Re: Filtry antyrefleksyjne?
    Date: Sat, 28 Mar 2009 18:10:29 +0100

    On Sat, 28 Mar 2009 08:04:20 -0500, "Pszemol" <P...@P...com>
    wrote:

    >Nie jest jednak dokładnie tak jak piszesz o filtrze idealnym.
    >Gdyby przepuszczał dokładnie tylko jeden z nieskończonej
    >ilości możliwych kątów polaryzacji to byłby filtrem i jasności
    >bliskiej 0%. Pomyśl - przepuszczałby promienie spolaryzowane
    >pod kątem 90 stopni a te spolaryzowane pod kątem 90.0000001
    >już nie?

    Nie, filtr polaryzacyjny przepuszcza jedną składową wektora
    elektrycznego. Składowa ortogonalna jest eliminowana.

> [...]
    >przelatujących przez niego fotonów to PRAWDOPODOBIEŃSTWO
    >tego że fitlr przepuści taki foton a nie pochłonie go jest równe 1.
    >Jeśli kąt fotonu jest dokładnie o 90 stopni różny to nasze
    >prawdopodobieństwo jest równe 0. Dla wszystkich innych kątów
    >polaryzacji fotonów prawdopodobieństwo ich przejścia przez
    >filtr jest różne od 0 i różne od 1. W szczególności dla promieni
    >o kącie 45 stopni róznym od kąta polaryzacji filtra szansa że
    >foton zostanie pochłonięty przez filter jest równa szansie że filtr
    >przepuści foton a więc tylko takie promienie są filtrowane w 50%.

    Z tego wynikałoby, że dwa skrzyżowane filtry polaryzacyjne
    przepuszczają 25% światła. Tak nie jest.

    >Niezależnie od jej grubości? Coś mi się tu nie zgadza :-))
    >Szkiełko nakrywkowe mikroskopu tłumi 10% światła?
    >
    >Zbyt dosłownie odebrałeś moją uwagę o "szkiełku".
    >Pomyśl np. o szkiełku zrobionym z akrylicu, pleksiglassu
    >czy lexanu... Mają przepuszczalność dla światła lepszą
    >niż zwykłe szkło okienne. Ale i szkła potrafią być lepsze,
    >np. szkla fluorkowe, zdaje się też boraksowe (nie pamiętam).

    Borokrzemianowe.
    Problemem nie jest przepuszczalność szkła w jego masie. Problemem jest
    odbicie na powierzchniach. Dlatego powłoki antyrefleksyjne polepszają
    transmisję.

    >Zdziwiłbyś się... ja wierzę że taki filtr może istnieć.

    To nie jest kwestia wiary. Zaproszenie jest nadal aktualne.

    >Jaki masz sprzęt do pomiarów? Jak sugerujesz mierzyć ten parametr?

    Cintra 303.
    Po prostu zarejestrować widmo.

    Paweł