  • 31. Data: 2012-04-17 20:11:55
    Temat: Re: Raspberry Pi - malinowa paranoja!!
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-17 19:39, Zbych pisze:

    > Zależy, które parametry są dla ciebie istotne. Poza sprzętową
    > akceleracją kodeków i grafiką reszta peryferiów w BCM jest dosyć
    > skromna.

    Ale taki LPC3250 chodzi na 200MHz. Nie wiem czy dałby radę udźwignąć
    linuksa z protokołami sieciowymi, a do tego jeszcze jakoś w miarę
    realtimowo obsługiwać dodane przeze mnie peryferia. Nie chce mi się
    projektować płytki i pisać oprogramowania na procek który już teraz jest
    mocno przestarzały a taka platformę chciałbym wykorzystywać jeszcze
    przez parę lat.

    > Możesz spróbować mx535 od Freescale (tudzież poczekać na nowe
    > i.mx6), albo AM335x od TI. Obydwa mają tę zaletę, że są przeznaczone dla
    > przemysłu więc będą produkowane dłużej niż dwa sezony.

    Tylko, że mx53x kosztują około 150 zł. To mocne przegięcie.
    Akceptowałbym procki do kwoty 70-80 zł. No i ma ponad 500 pinów. Po co
    tyle? Ja bym tylko chciał podpiąć flasza, ram i mieć kilkadziesiąt linii
    GPIO w tym jakieś SPI, i2c itp. No i interfejsy USB, Eth i CAN.
    Wystarczyłaby jakaś BGA256.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 32. Data: 2012-04-17 20:22:53
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2012-04-17 17:47, K pisze:
    > Mozesz byc pewien ze jak bedzie dostepne to nie za 25% tyle to pewnie
    > sam procesor kosztuje w inlosci kilku tysiecy sztuk. Juz nie wspomne o
    > tym ze cena procesora i dostepnosc sa nieznane. No i ta fundacja,
    > wszystko szyte grubymi nicmi.

    Może zacznijmy od tego, że nie jest to rzecz uniwersalna i "do
    wszystkiego". Do zastosowania tego w przemyśle, w gotowym produkcie, to
    to się nie nadaje... . Ale do celów edukacyjnych, hobbystycznych,
    eksperymentalnych jest jak znalazł. I po to właśnie powstała! A do tego
    kusi ceną - za 100zł netto, to ciężko dostać jakąś płytkę z atmegą i
    dodatkowymi peryferiami, albo z jakimś ARM7/Cortex-M3 + peryferia. A tu
    masz wydajny procek + GPU, wyjście HDMI, eth, 256MB RAMu, kilka
    dystrybucji linuksa do zainstalowania w tej właśnie cenie!!
    Jedno jest pewne - jedni by woleli, żeby to miało interfejs SATA, inni
    żeby miało 2xETH, albo 4xETH, dla innych nie musiałoby mieć HDMI, a dla
    kogoś to odpada, bo nie wystartuje bez karty SD (brak jakiejkolwiek
    pamięci ROM/Flash na pokładzie!). Ale wówczas nie byłoby to takie tanie :).
    Faktem jest - nie można tego porównać do normalnego PCta, nie można tego
    zastosować wszędzie, wbrew pozorom ma to wąską przestrzeń zastosowań,
    ale nie da się ukryć, że jest ciekawe i wyróżniające się.

    Konop

  • 33. Data: 2012-04-17 20:30:29
    Od: K <...@...c>

    > No ale co to zmienia? Nie ma też w Farnellu i digikeyu ani u Chinczyków.
    > Raczej nie ma szans, żeby sam układ był dostępny dla detalistów. Ważne
    > żeby była dokumentacja umożliwiająca pisanie sterowników. Ale tak samo
    > jest z routerami mającymi na pokładzie całkiem wypasione Army. Ale
    > router jest trochę mniej wygodny do hobbystycznych zabaw.
    > Tylko nie wiem co to za zarzut, że robi to fundacja.

    Z punktu widzenia projektanta powazny.

  • 34. Data: 2012-04-17 20:35:25
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 17.04.2012 20:11, Mario wrote:

> [...]
    > przez parę lat.

    > Tylko, że mx53x kosztują około 150 zł. To mocne przegięcie.

    Jak sprawdzałem kiedyś w future to kosztował < 25$ przy pojedynczych
    sztukach. AM335x kosztuje około 15$ w detalu.

    > No i ma ponad 500 pinów. Po co
    > tyle? Ja bym tylko chciał podpiąć flasza, ram i mieć kilkadziesiąt linii
    > GPIO w tym jakieś SPI, i2c itp. No i interfejsy USB, Eth i CAN.
    > Wystarczyłaby jakaś BGA256.

    A myślisz, że ten BCM ma mniej kulek? Jak się policzy, że musisz mieć
    osobne szyny do pamięci DDR, NAND, statycznych; szynę do PATA, LCD, kilo
    linii I/O itd to trochę tych pinów wychodzi. Wszystkich wykorzystywać
    nie trzeba.

    Większym problemem niż ilość linii jest poprawne zaprojektowanie druku
    pod DDR3, no chyba że można sobie pozwolić na przylutowanie pamięci na
    procku.

  • 35. Data: 2012-04-17 20:53:12
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-17 20:30, K pisze:

    > Z punktu widzenia projektanta powazny.

    Albowiem?
    Czy z punktu widzenia programisty jest jakiś problem, że pracuje nad
    softem od Mozilla Foundation, Software in the Public Interest
    (Postgresql), Document Foundation (Libre Office), czy Eclipse Foundation?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 36. Data: 2012-04-17 20:57:20
    Od: K <...@...c>

    W dniu 2012-04-17 20:53, Mario pisze:

> [...]
    > softem od Mozilla Foundation, Software in the Public Interest
    > (Postgresql), Document Foundation (Libre Office), czy Eclipse Foundation?

    Dostepnosc procesora=0 mozna potraktowac to jako reklamowke firmy albo
    sondaz rynku.

  • 37. Data: 2012-04-17 21:24:09
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Tue, 17 Apr 2012 17:47:07 +0200 osobnik zwany K wystukał:

> [...]
    > sam procesor kosztuje w inlosci kilku tysiecy sztuk. Juz nie wspomne o
    > tym ze cena procesora i dostepnosc sa nieznane. No i ta fundacja,

    ale to nie jest produkt dla przemysłu tylko tani komputerek dla biednych
    dzieci w Afryce

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 38. Data: 2012-04-17 21:32:58
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-17 20:57, K pisze:

    > Dostepnosc procesora=0 mozna potraktowac to jako reklamowke firmy albo
    > sondaz rynku.

    Broadcom ma sondować rynek lub robić reklamówkę dla biednych hobbystów?
    Przecież oni nie potrzebują takich klientów. Fundacja jest między innymi
    po to żeby móc być dla Broadcoma klientem z którym zechce rozmawiać bo
    kroi się większe zamówienie. A jeśli sama fundacja robi sondaż na rynku
    to co w tym złego. Na rynku funkcjonują dostawcy devkitów za 100 $. W
    tym też produkty na bazie procków niedostępnych w handlu detalicznym.
    Ci uważają, że mogą oferować produkt za 35$. Pewnie że sondują rynek ale
    każdy wpuszczając towar na rynek sonduje jakoś głębokość tego rynku.
    Jeśli okaże się, że potencjał rynku jest duży to może inni też spróbują
    w niego wejść, a dostawcy układów SoC zaczną chętniej rozmawiać z
    mniejszymi developerami na tym rynku zdając sobie sprawę z jego
    potencjału. Nadal nie rozumiem czemu dla ciebie to jakaś wada. Ja
    bardziej bym był ostrożny wobec ofert komercyjnych próbujących w
    społeczności hobbystów i małych developerów lansować jakiś standard.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 39. Data: 2012-04-17 21:38:54
    Od: K <...@...c>

> [...]
    > bardziej bym był ostrożny wobec ofert komercyjnych próbujących w
    > społeczności hobbystów i małych developerów lansować jakiś standard.

    Z punktu widzenia potencjalnego byznesmena producenta to gadget
    reklamowy. Procesory do kupienia lasuje sie na targach rok wczesniejh ze
    wstepna cena a w momencie premiery jest dostepna cena o ilosciach nie
    wspomne bo 10kszt to chyba jakis zart.

    A tutaj mamy fakt fajny produkt i dobra cena ale produkt jest
    niedostepny a cena jest sponsorowana i jak ja np mam planowac produkcje
    na nastepne 3 lata ?

    Fakt moge zamowic procesor na taiwanie sa firmy ktore dowolna strukture
    w dostepnej technologii wytrawia ale przy 10kszt raczej cena bedzie
    kosmiczna nie mowiac juz o cenie projektu takiego procesora.

  • 40. Data: 2012-04-17 21:40:42

    W dniu 2012-04-17 21:24, masti pisze:
    > Dnia pięknego Tue, 17 Apr 2012 17:47:07 +0200 osobnik zwany K wystukał:

    > ale to nie jest produkt dla przemysłu tylko tani komputerek dla biednych
    > dzieci w Afryce

    To jest gadget reklamowy. a pewnie jak znam zycie ktos wyciagnal gruba
    kase na fundacje i te kilka tysiecy sztuk wyprodukowali ze niby cos
    robia. Im MIŚ drozszy tym konsultanci wiecej zarobia.