  • 1. Data: 2013-06-17 01:37:01
    Temat: Raspberry Pi
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    Witam Koledzy,

    Nie mam żadnego doświadczenia z RPi, dzisiaj coś niecoś o tym
    poczytałem i wydaje mi się, że może to być fajna sprawa do mojego
    projektu. Robię badziew, która zbiera dane z przetwornika ADC, coś tam
    się obrabia dalej wstępnie na FPGA, a dalej do PC na końcową obróbkę i
    wyświetlanie. Transmisję danych do PC śmigam po USB.

    Pytania:

    1) Czy RPi pociśnie 1+ MB/s transmisji po GPIO?
    2) Czy macie jakieś namiary na projekt RPi + TouchScreen (800x600)?
    3) Jakie narzędzia programistyczne są dostępne pod RPi?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-06-17 03:05:23
    Temat: Re: Raspberry Pi
    Od: Jacek Radzikowski <j...@n...spam.com>

    Stachu Chebel wrote:
> [...]
    > 2) Czy macie jakieś namiary na projekt RPi + TouchScreen (800x600)?
    > 3) Jakie narzędzia programistyczne są dostępne pod RPi?

    Polecam zastanowić się na Beaglebone Black. Programowo nie obędzie się bez
    sztuczek żeby uzyskać taki transfer (musiał byś użyć wbudowanego koproca do
    zastosowań RT), ale masz dostęp do szyny rozszerzenia pamięci, która ma o
    wiele wyższą przepustowość. Są gotowe rozszerzenia z LCD+touchscreen, jest
    też kilka projektów rozszerzeń z FPGA.
    Co do narzędzi programistycznych to BB jest w lepszej sytuacji, bo procesor
    jest zgodny z tym co używa większość ARMowych urządzeń na rynku. Przez to
    masz dostęp do szerokiej gamy narzędzi skrośnych, jest przeportowany QNX,
    ktoś chyba też wspomniał o Windows CE (czy jak się nazywa aktualna wersja
    Windows dla urządzeń wbudowanych), jest Linux z rozszerzeniami RT. Jeśli nie
    chcesz używać pełnego systemu operacyjnego, TI oferuje za darmo zestaw
    narzędzi do programowania na gołym procesorze. W przypadku RPi masz ichni
    port Debiana i chyba niewiele więcej. Procesor jest mniej wydajny i ma mniej
    dostępnych linii I/O.
    Raspbery bym polecał tylko w jednym przypadku: jeśli musisz dekodować
    skompresowane wideo. RPi ma do tego wspomaganie w GPU, czego brakuje w BBB.

    pzdr,
    j.

  • 3. Data: 2013-06-17 09:02:58
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-06-17 01:37, Stachu Chebel pisze:
    > 1) Czy RPi pociśnie 1+ MB/s transmisji po GPIO?
    Tutaj są wyniki testów jak szybko można "machać nóżką", jakieś ogólne
    pojęcie o możliwej szybkości transmisji można sobie wyrobić.

    http://www.savagehomeautomation.com/projects/raspber
    ry-pi-java-gpio-frequency-benchmarks.html

    http://codeandlife.com/2012/07/03/benchmarking-raspb
    erry-pi-gpio-speed/
    Piotr Dmochowski

  • 4. Data: 2013-06-17 09:27:11
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2013-06-17 03:05, Jacek Radzikowski pisze:
> [...]
    > wiele wyższą przepustowość. Są gotowe rozszerzenia z LCD+touchscreen, jest

    Możesz podać jakiegoś linka, gdzie można znaleźć gotowy moduł LCD+TS do Beaglebone
    Black? Szukałem
    ostatnio ale znalazłem tylko do Beaglebone.

  • 5. Data: 2013-06-17 09:46:21
    Od: Jacek Radzikowski <j...@n...spam.com>

    Bool wrote:

    > Możesz podać jakiegoś linka, gdzie można znaleźć gotowy moduł LCD+TS do
    > Beaglebone Black? Szukałem ostatnio ale znalazłem tylko do Beaglebone.

    http://www.elinux.org/BeagleBone_Black_Capes#Chart

    Wg tej tabelki LCD3 i LCD4 działają, LCD7 będzie działać jak nie bedziesz
    korzystać z eMMC.

    j.

  • 6. Data: 2013-06-17 10:13:20
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2013-06-17 01:37, Stachu Chebel pisze:
    > 1) Czy RPi pociśnie 1+ MB/s transmisji po GPIO?

    Jeśli używasz Linuxa to szybkość zależy od tego na jakim poziomie
    zaimplementujesz sobie to machanie GPIO.
    Jeśli napiszesz skrypt shella to nie osiągniesz nawet ułamka takiego
    transferu.
    Jeśli napiszesz moduł do jądra to jest ogromna szansa, że uzyskasz to
    bez problemu. Pytanie czy to może być [przesada] jedna sekunda 2MB/s i
    jedna 0 MB/s czy też to ma być niezakłócony przepływ 1MB/s z
    dokładnością do 0,01%?
    Linux to system operacyjny i nawet w wersji RT czasem musi zrobić swoje
    zatrzymując twój transfer. Wersja RT robi to na krócej i bardziej
    przewidywanie.

    > 2) Czy macie jakieś namiary na projekt RPi + TouchScreen (800x600)?

    Jeśli ten panel ma wyjście SPI lub inne w miarę "normalne" to powinno
    się to dać oprogramować.

    > 3) Jakie narzędzia programistyczne są dostępne pod RPi?

    Jak to każdy Linux daje nam gcc z przyległościami.
    Są duże szanse, na zbudowanie dowolnej aplikacji jeśli mamy do niej i do
    bibliotek źródła.
    Ja buduje sobie a RPi, ale jest to bardzo powolne, pewnie jest dostępny
    jakiś kroskompilator na zwykłego PCta.

    Ogólnie RPi to zabawka edukacyjna, jeśli to projekt komercyjny to bym
    się zastanowił dwa razy.

    --
    AWa.

  • 7. Data: 2013-06-17 10:27:36
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 17 Cze, 09:02, Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>
    wrote:
> [...]
    >
    > Tutaj są wyniki testów jak szybko można "machać nóżką", jakieś ogólne
    > pojęcie o możliwej szybkości transmisji można sobie wyrobić.

    Jak widać, w C przekracza to nawet sporo moje wymagania. Szkoda, że
    nie było robionych testów pod Lazarusem, bo właśnie w tym środowisku
    planuję pisać soft. Chyba nie ma innego wyjścia jak zakupić RPi,
    poplątać druty i samemu sprawdzić.

  • 8. Data: 2013-06-17 10:37:04
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 17 Cze, 10:13, "Andrzej W." <a...@w...pl> wrote:

> [...]
    > bez problemu. Pytanie czy to może być [przesada] jedna sekunda 2MB/s i
    > jedna 0 MB/s czy też to ma być niezakłócony przepływ 1MB/s z

    W moim przypadku dane RT z ADC najpierw buforuję w pamięci FPGA, a
    dalej transfer może dostawać lekkiej "czkawki", to mi już zbytnio nie
    przeszkadza.

    > Jeśli ten panel ma wyjście SPI lub inne w miarę "normalne" to powinno
    > się to dać oprogramować.

    Przydałby się jakiś "gotowiec", coby nie tracić czasu.

    > Ogólnie RPi to zabawka edukacyjna, jeśli to projekt komercyjny to bym
    > się zastanowił dwa razy.

    Projekt komercyjny. RPi wydaje się być sensowną propozycją.
    Przynajmniej tak na pierwszy rzut oka. Ale cóż, mogę się mylić.

  • 9. Data: 2013-06-17 12:36:30
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2013-06-17 10:37, Stachu Chebel pisze:
    > rojekt komercyjny. RPi wydaje się być sensowną propozycją.
    > Przynajmniej tak na pierwszy rzut oka. Ale cóż, mogę się mylić.

    Za RPi przemawia tylko cena chyba.
    Ma to mało IO, słabą dokumentację, sam procesor nie ma dokumentacji.
    Zakres temperatur pracy taki sobie, żadnych certyfikatów na wibracje i
    inne przemysłowe głupoty. Zero dedykowanego wsparcia tylko zapaleńcy.
    Brak gwarancji dostępności aktualnej wersji.

    Gotowych modułów z ARMem, RAM i FLASH jest sporo dostępnych, niektóre
    montowane powierzchniowo inne przewlekane lub w gniazdach typu SIMM.
    Jest z czego wybierać.

    --
    AWa.

  • 10. Data: 2013-06-17 19:20:33
    Od: Piranha <j...@g...com>

    On Monday, June 17, 2013 3:46:21 AM UTC-4, Jacek Radzikowski wrote:
    > http://www.elinux.org/BeagleBone_Black_Capes#Chart
    > Wg tej tabelki LCD3 i LCD4 działają, LCD7 będzie działać jak nie bedziesz
    > korzystać z eMMC.

    Info z dziś: Nowa wersja LCD7 działa z BBBlack: http://tinyurl.com/k3scd5f (link do
    Google groups).

    pzdr,