    Subject: Re: Radiowe udostępnienie internetu (i tylko internetu)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <5fe3aed2$0$523$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fe3bbed$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fe4c91f$0$537$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fea4d39$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fea5807$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fea6344$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <5feaf325$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <5febc82c$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff4f4e2$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>
    Date: Wed, 6 Jan 2021 21:38:44 +0100

    W dniu 06.01.2021 o 00:23, Atlantis pisze:

    > Bez talerza, jednak jakby nie patrzeć to jest tylko niecałe 300 metrów
    > odległości. Ludzie stosują NanoStation do zestawiania linków na
    > dystansie całych kilometrów, a moduły z antenami o dużym zysku stosuje
    > się do zestawiania linków na kilkanaście km, a niekiedy nawet i więcej.

    Są miejsca, gdzie nawet 200m jest problemem.

    > Rozumiem, że poziom sygnału ma wpływ na zestawioną prędkość?

    Oczywiście. Za średnie uznaje się ok 30Mbps.
    > W tej
    > chwili panel konfiguracyjny Ubiquiti przy wartości "Szybkość TX/RX"
    > pokazuje zwykle wartość "13 Mbps/13 Mbps". Czasami skacze ona do 19.6, a
    > czasami spada do około 10 MBps. Maksymalna dostępna prędkość przy tej
    > technologii to jakieś 80-100 Mbps, w zależności od użytej szerokości
    > kanału (w tej chwili jest to 20 MHz).
    >
    > Mogę spodziewać się wzrostu prędkości, gdy poprawi się widoczność między
    > antenami czy powinienem szukać przyczyny gdzieś indziej, na przykład w
    > zakłóceniach na tym samym kanale?

    90% powodzenia to widoczność. Co innego w gęstej zabudowie, gdzie mogą
    występować zakłócenia. Tutaj ich raczej nie widzę.

> [...]
    > znajduje się znacznie bliżej (jakieś 20 metrów) od "głównego" budynku,
    > aby zainstalować tam kamerę, parę różnych czujników i mieć pod ręką
    > wolne gniazdko RJ45 z Internetem. Myślałem, żeby wystawić tam taki sam
    > moduł Ubiquiti NanoStation M2 spięty ze switchem, ale w tej chwili do
    > głowy przychodzi mi jeszcze jedno rozwiązanie: jakiś standardowy router
    > z OpenWRT, a na zewnątrz wyprowadzona jedynie antena 2,4 GHz. Rozumiem,
    > że nie ma problemu żeby urządzenia różnych producentów dogadały się ze
    > sobą, a straty na kilku metrów kabla antenowego między routerem i anteną

    Nie, 20m to pikuś ale ja bym dał kabel UTP. Kabel to kabel cena
    niewielka a 100% powodzenia. Że pracy niby więcej z przewieszką czy
    kopaniem? Gdyby WiFi było takie pewne to ISP istniałoby głównie na WiFi
    :) Raczej chodzi o stabilność połączenia, ze kabla nie trzeba
    restartować czy zasilać :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>