    Subject: Re: Radiowe udostępnienie internetu (i tylko internetu)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Thu, 17 Dec 2020 11:04:04 +0100

    On 17.12.2020 10:10, ToMasz wrote:

    > śledzę Twój wątek i dalej nie kumam co Cię powstrzymuje przed
    > sprawdzeniem na żywo jak to będzie działać.

    Trzeba podjechać na miejsce, trzeba zarezerwować na to kawałek dnia przy
    w miarę przyzwoitym świetle. Teraz robi się ciemno dość wcześnie, więc
    odpadają tkie eksperymenty po pracy - jedynie weekend. Zanim zmarnuję
    spory kawał dnia na praktyczne eksperymenty, wolę zapytać ludzi z
    doświadczeniem, czy ich zdaniem ma to w ogóle sens.
    Poza tym, moje oryginalne pytanie odnosiło się do izolowania sieci.
    Pytania związane z działanie linku, jego zasilaniem itp. zadałem przy
    okazji, w toku dyskusji.

    > Nie mam pojęcia co to Ubiquiti Nanostation Loco M5. Wygoglowałem na
    > ceneo że kosztuje worek złota i ma antenę +27 db. Na polskiej stronie
    > producenta/sprzedawcy antena ma już tylko 13db, ale zasięg.... 10
    > km!!!!! Więc jak to ma działać na 10km to co Ty się martwisz 0,3km?

    Po pierwsze: mieszasz różne kategorie urządzeń. Moduły z anteną o zysku
    27dBi służą do zestawiania linków na długich dystansach, nawet rzędu
    dziesiątek km. Te mniejsze (i tańsze) są wykorzystywane do połączeń
    lokalnych, nie tylko point2point, ale także rozleglejszych sieci (antena
    ma mniej kierunkową charakterystykę, więc urządzenia nie muszą być w
    siebie idealnie wycelowane).
    Zasięg podawany przez producenta odnosi się do warunków idealnych - dwa
    maszty na dwóch wzgórzach, idealna widoczność optyczna. Już pojedyncze
    drzewa potrafią sprawić, że ten zasięg bardzo, bardzo mocno spada i z
    kilku kilometrów robi si>=ę kilkadziesiąt-kilkaset metrów...
    Ubiquiti produkuje też ponoć moduły na 900 MHz, umożliwiające uzyskanie
    (wolniejszego) połączenia, bez widoczności optycznej. Niestety, w Polsce
    to pasmo nie jest dostępne dla takich zastosowań.

    > że "choinka" jest po drodze? Podłącz po swojej stronie, do sąsiada,
    > dawcy intenetu idź pod płot z urządzeniem Ubiquiti albo z innym
    > routerem i laptopem

    To nie jest zwykły access point, z którym komunikujesz się za pomocą
    śmiesznej antenki w karcie sieciowej w swoim laptopie. Chciałbym
    zobaczyć takiego laptopa, który zapewni stabilne połączenie z AP
    oddalonym o 300 metrów pomiędzy drzewami i budynkami. ;) To są dwa
    zlinkowane urządzenia, z wycelowanymi w siebie antenami. Nawet jakbym
    szedł z tym drugim Ubiquiti, to nic mi to nie daje, bo z poziomu gruntu
    zaraz będę miał do czynienia z budynkami i drzewami, blokującymi sygnał.
    Żeby wykonać miarodajny test trzeba zamontować obydwa urządzenia na
    maszcie na dachu i poświęcić kawałek dnia na ich ustawianie.

    > bez zawracania głowy będziesz wiedział czy wystarczy, czy 20m w bok,
    > czy bez wejścia na dach się nie da. JA bym postawił na zwykłe
    > routery, klasy oddam gratis na olx i solidne anteny. długie.

    I właśnie tym są moduły Ubiquiti. Router z kierunkową anteną (jak bardzo
    kierunkową, to już zależy od kupionej wersji). Tyle tylko, że zamknięty
    w hermetycznej obudowie przystosowanej do montażu na masztu, wyposażony
    w zasilanie PoE oraz zabezpieczenie antyprzepięciowe.