  • Data: 2014-02-24 00:08:12
    Temat: Re: RTC bez zasilania awaryjnego
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Może i nie jest, ale jest kilka powodów, dla których chciałbym go tam
    > zamontować:
    > 1) Funkcja edukacyjna. Jakoś do tej pory nie miałem okazji zastosować w
    > żadnym z projektów sprzętowego RTC.
    > 2) ATmega 328 nie ma pinów do podpięcia osobnego kwarcu zegarkowego, a z
    > podziału F_CPU nie dostanę dokładnej sekundy.
    > 3) Zostanie mi wolny timer sprzętowy, którego w przyszłości będę mógł
    > wykorzystać w innym celu.

    To była dobra rada kolegi!
    Właśnie tworzę nową wersję panelu operatorskiego sprzed 10 lat.
    TERAZ planuję wymienić:
    1) LCD 128x64mono zamieniam na LCD 480x272 RGB
    2) Wyrzucić Watchdog ADM695
    3) Wyrzucić PCF8583 - właśnie ten RTC
    4) PCF8574T - 4 sztuki do odczytywania klawiszy i diod.

    Jeśli chodzi o RTC nie widzę, żadnego sensu z podanych powyżej punktów,
    poza edukacyjnym na historycznym chipie.
    Myślę tak, gdyż:
    a) Sprzętowy RTC jest już montowany oryginalnie w nowszych mikrokontrolerach
    b) Podział nie musi być dokładny. Przecież można skorygować raz na dobę
    odczyt.
    Ważne, że jest kwarc. On liczy dokładnie.
    c) wolny timer sprzętowy. Teraz mikrokontrolery mają tyle timerów, że nie
    warto dokładać
    zewnętrznego. a nigdy nie potrzebuje więcej jak 3.
    Resztę - wolno zmiennych robię zliczając w przerwaniu od timera sprzętowego.
    Jeśli już coś dokładać, to drugi mikrokontroler.
    Wtedy można go użyć jako RTC, Timer, dodatkowa pamięć 0,5MB FLASH, 128kBRAM.
    Wszystko zależy od programu.
    S.