  • 11. Data: 2010-02-04 23:11:05
    Temat: Re: RAW/NEF w Corel PhotoPaint X3
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Pan Łoś" <b...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:hkfe8b$c9k$1@news.onet.pl...

    > Nie, nie, pytałem o Photo Paint X3... udalo mi sie pobrac Rawshooter, wiec
    > bede tu probowal.

    RS kończy się na D200/D80

  • 12. Data: 2010-02-04 23:16:26
    Od: "Pan Łoś" <b...@n...pl>

    > RS kończy się na D200/D80

    No wlasnie zauwazylem :(

  • 13. Data: 2010-02-04 23:29:58
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    > Przepraszam jeśli już było, ale szukam po archiwum, w google'ach i nie
    > mogę znaleźć.
    >
    > Mam legalnego Corela X3 i również legalny aparat Nikon D90.
    > Jak mogę obrabiać pliki NEF? Mam wrażenie, że Nikon nie dostarcza żadnego
    > softu z aparatem.
    >
    > Próbowałem załączonego na CD programu ViewNX, ale to jakieś badziewie do
    > segregowania zdjęć.
    > Na stronie Corela też nie widzę żadnego supportu dla RAW/NEF.
    >

    > Proszę o jakąś wskazówkę, bo tracę powoli cierpliwość ;)

    Dla uściślenia - Photopaint to nie PaintShopPro.
    PP dość ślamazarnie wprowadza obsługę NEF-ów z nowych aparatów. I najgorsze
    jest to, że nie uzupełniają braków w czasie życia programu.
    Pozostaje ci zakup innego programu, lub użytkowanie programów darmowych -
    choćby do konwersji z RAW.
    RawShooter raczej nie obsłuży D90, OIMW przestał być rozwijany dawno temu.
    ViewNX to bardzo użyteczny program, a segregowanie zdjęć jest jednym z jego
    zastosowań. Zakładka QuickAdjustments daje sporo opcji, a z programy możesz
    zapisać zarówno 8 jak i 16 bitowy TIFF.

  • 14. Data: 2010-02-05 06:46:52
    Od: "steel" <d...@K...wp.pl>

    > RawShooter raczej nie obsłuży D90, OIMW przestał być rozwijany dawno
    > temu.

    alez jest rozwijany caly czas... tyle ze teraz sie nazywa LightRoom :P
    po prostu Adobe kupilo Pixmanteca wejdz na strone http://www.pixmantec.com/
    i zobacz gdzie cie rzuci :)

    Steel

  • 15. Data: 2010-02-05 07:45:48
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Pan Łoś napisał(a):

    > Mam legalnego Corela X3 i również legalny aparat Nikon D90.
    > Jak mogę obrabiać pliki NEF? Mam wrażenie, że Nikon nie dostarcza żadnego
    > softu z aparatem.

    Musisz skonwertować np "Adobe Camera Raw and DNG Converter for Windows".
    Moim jednak zdaniem X3 nadal jest dużo gorszy niż np PSE. Niby ta cała
    "Pracownia obrazków RAW z aparatów fotograficznych" ma opcje prawie
    takie jak ACR w PSE ale idotycznie jest to na ekranie rozłożone bo w
    pionie. Czyli, żeby jako tako dało się tym operować to trzeby skorzystać
    z pivota i panoramiczny monitor obrócić o 90 st ;)

    j.

  • 16. Data: 2010-02-05 10:09:16
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "steel" <d...@K...wp.pl> napisał w
    wiadomości news:hkgg8v$4p2$1@mx1.internetia.pl...

    > alez jest rozwijany caly czas... tyle ze teraz sie nazywa LightRoom :P
    > po prostu Adobe kupilo Pixmanteca wejdz na strone
    > http://www.pixmantec.com/ i zobacz gdzie cie rzuci :)

    Wiem, wiem, nawet się zastanawiałem swego czasu, czy się nie "przesiąść".

    Tyle, że RS nigdy mi nie leżał "jakościowo" (choć szybkość i wygoda pracy
    były kuszące), a pierwszej wersji LR nie mogłem zmusić do żadnej pracy.

    Obecnie mam taki stosunek do LR, jak użytkownicy LR do NX ;)

  • 17. Data: 2010-02-05 16:34:18
    Od: "Pan Łoś" <b...@n...pl>

    > RS kończy się na D200/D80

    Znalazłem NEF Codec ze strony Nikona, ale niestety brak efektów:
    http://www.nikonimglib.com/nefcodec/

    Ani Corel PhotoPaint go nie widzi, ani RS 2006 :(

    Pan Łoś

  • 18. Data: 2010-02-05 17:37:57
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    > Znalazłem NEF Codec ze strony Nikona, ale niestety brak efektów:
    > http://www.nikonimglib.com/nefcodec/
    >
    > Ani Corel PhotoPaint go nie widzi, ani RS 2006 :(

    Kodek jest jedynie dla win (to nie to samo, co kodek np. DIVX).
    Obawiam się, że niewiele wykombinujesz, bez użycia programów mających
    "wpisaną" D90.
    Z darmowych spróbuj UFRAW, RawTherapee.
    Poszukaj jakieś narzędzia pod kątem "openRaw".
    Może znajdziesz coś jeszcze za free.
    Jak się zmączysz, to proponuję PS Elements. Lub NikonCapture NX2 (wbrew temu
    co piszą niektórzy, to naprawdę świetne narzędzie, o ile nie planujesz
    kotletów po 300zdjęć)...

  • 19. Data: 2010-02-05 23:31:44
    Od: Valwit <l...@v...net>

    Pan Łoś wrote:

    > Próbowałem załączonego na CD programu ViewNX, ale to jakieś badziewie do
    > segregowania zdjęć.

    potrafi skonwertowac NEF do TIFF i JPEG, pozwala zmienic kilka
    parametrow NEF-a. wiecej nie potrzebujesz.

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 20. Data: 2010-02-06 11:22:12
    Od: "Pan Łoś" <b...@n...pl>

> [...]
    > jego zastosowań. Zakładka QuickAdjustments daje sporo opcji, a z programy
    > możesz zapisać zarówno 8 jak i 16 bitowy TIFF.

    Próbowałem, ale coś nie jestem przekonany. RawShooter robił to imho w
    znacznie bardziej przejrzysty i logiczny sposób. Miałem jakieś nefy z D70 od
    kogoś i mogłem sobie przetestować. Niestety moich z D90 RS nie czyta i nic
    nie zapowiada, aby czytał.

    Wiem, że jestem w mniejszości, ale na jpgach pracuję w Corel PhotoPaint z
    pakietu, taki posiadam i na takim się nauczyłem od pierwszych wersji. Dzięki
    wersji Home/Student mam też ten program legalnie za niewielkie pieniądze. Na
    PS mnie nie stać, zresztą trudno byłoby się przestawić.

    Tych prostszych programów typu Adobe PS Elements czy Corel PSP nie znam,
    macie jakieś doświadczenia? Czy one obsługują raw/nef same z siebie?

    Pozdrawiam,
    Pan Łoś