    Subject: Re: RAID (1?) na dyskach o różnej pojemności
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Date: Thu, 27 Aug 2015 08:15:49 +0200
    From: "Dziki Facet" <s...@f...u>

    W dniu .08.2015 o 00:28 Adam <a...@p...onet.pl> pisze:

    > Na jakim kontrolerze?
    > Chyba, że piszesz o fake-raid czy programowym RAID. Ale wydajność
    > takiego jest dramatycznie słabsza, niż sprzętowego.

    Mam porównanie macierzy na sprzętowym kontrolerze RAID5 i RAIDZ2. W moim
    przypadku wielokrotnie przekonałem się że RAID-Z jest o wiele szybsza.
    Zalety sprzętowego kontrolera to: podtrzymywanie bateryjne, ilość slotów i
    możliwość podpięcia dysków SAS.

    Wykorzystanie procka w przypadku RAID-Z jest nieodczuwalna. Zwłaszcza na
    maszynach gdzie jest kilkadziesiąt rdzeni (nawet na zwykłym i5 jest to
    marginalne). Kiedyś, gdy procesory były wolne, sprzętowe kontrukcje miały
    rację bytu. Teraz wystarcza fizyczny (w sensie chipu i konektora)
    kontroler do obsługi samego dysku i transmisji danych... Inna kwestia, że
    jak taki kontroler sprzętowy RAID się skitra, to dobrze mieć drugi taki
    sam...

    To, co jest zaimplementowane w płytach SOHO i zwane kontrolerem sprzętowym
    nawet przy takowym nie stało. I tak cała obróbka RAID obsługiwana jest
    przez CPU, więc jeśli miałbym na takim czymś robić już tego raida, to
    wybrałbym metodę softową, która w dodatku nie jest uzależniona od poprawek
    w BIOS, tylko paczki aktualizacyjne i optymalizujące idą na bieżąco.