    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Python jezykiem numer jeden
    Date: Mon, 14 Jul 2014 20:20:45 +0100

    On 14/07/2014 08:38, Maciej Sobczak wrote:

    > Facebook, Twitter, Google, Amazon - zdaje się, że mają.
    [...]
    > Foxconn?

    Pomijając, że użytkownicy Google, Twittera czy Facebooka nie są
    klientami tych firm, pomijając że Foxconn raczej nie zatrudnia
    dziesiątek milionów pracowników, to wydawało mi się, że z kontekstu
    jasne jest, że nie o ten kwantyfikator chodzi. Kiedyś firmy, które
    miały, powiedzmy, 20 tysięcy pracowników i obsługiwały wypłaty dla nich
    wszystkich na komputerze o mniejszej mocy obliczeniowej niż dzisiejszy
    smartfon z dolnej półki programem napisanym w jakimś COBOLu czy innym
    PL/I. Dzisiaj też istnieją firmy takiej wielkości, a nawet mniejsze,
    więc, czemu program napisany w Pythonie nie miałby dać rady robić tego
    samego? To samo z ilością klientów (instytucjonalnych np.), ilością
    produktów itd. I to nie tylko, że te firmy istnieją, ale raczej to one,
    a nie Amazony i Foxconny są normą.

    > Śrubokrętów faktycznie nie produkują, bo teraz się produkuje
    > smartfony

    Poważnie? Nie tak dawno kupowałem śrubokręty, mówisz, że to wszystko
    reszty z magazynów sprzed 30 lat?

    > Natomiast pomijając te skrajności mamy inny problem - firmy, nawet te
    > średnio-mniejsze, chcą *wiedzieć* 1000x więcej, niż kiedyś. 30 lat
    > temu żadna firma nie śledziła ruchu gałek ocznych swoich klientów, a
    > teraz wszyscy chcą to robić.

    Nie wszyscy, np. ta firma, w której pracuję, wcale nie chce. Co więcej,
    nawet gdyby chciała, to nie znaczy, że każdy kawałek oprogramowania
    używany w firmie ma się akurat tym zajmować.

    > I dlatego firma, która może w ciągu 30
    > lat nie powiększyła swojego zatrudnienia i nie produkuje 1000x więcej
    > śrubokrętów, potrzebuje (?) dzisiaj 1000x więcej mocy obliczeniowej.

    To mówisz, że te śrubokręty, co je kupiłem, śledzą gałki moich oczu?

    > Tzn. tylko mysli, że potrzebuje, ale w sumie z naszego (IT) punktu
    > widzenia nie ma znaczenia, czy faktycznie potrzebuje, czy tylko myśli
    > - tak czy inaczej trzeba im to przetworzyć.
    >
    > I teraz powstaje pytanie, czy należy to robić w Pythonie.

    Jeśli taniej i szybciej potrafisz dostarczyć temu, co myśli, że
    potrzebuje, to, co myśli, że potrzebuje (albo potrafisz go przekonać, że
    potrzebuje), to czemu nie?