    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pytanie o ?wiat?omierz
    Date: Mon, 25 Feb 2013 22:45:56 +0100

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl> writes:

    > Nie wiem, jakie śmieci masz w domu. Skromnie jednak podejrzewam, że
    > miałbyś problem z owym niebieskim filtrem. Precyzyjne wzmacniacze z
    > wejściem JFET też nie są takie znowu popularne. OK, nie musi być
    > AD549, ale zejście poniżej AD820 może powodować kłopoty.
    > Jestem skłonny założyć się o pieniądze, że nie napiszesz programu na
    > mikrokontroler z obsługą choćby podstawowych funkcji światłomierza w
    > ciągu jednego dnia :-)

    Niestety mam sporo roboty, więc tego nie sprawdzimy, ale nie widze
    niczego oczywistego w takiej niemożliwości. Różne rzeczy zdażało mi się
    robić "na wczoraj". Oczywiście nie mam na myśli egzemplarza do
    sprzedaży, to chyba było jasne.

    > Po co liniowość? Masz sprzęt do sporządzenia tabeli korekcyjnej do
    > linearyzacji? Zrobisz to w ciągu jednego dnia? Wyobrażasz sobie
    > producenta światłomierzy przygotowującego lookup table do każdego
    > wyprodukowanego światłomierza? Ile wówczas taka zabawka by kosztowała?

    No wybacz, za 2400 zł to nie widzę najmniejszego problemu przy seryjnej
    produkcji. Ludzie w Polsce robią podobne rzeczy za mniej niż połowę tej
    ceny, i cieszą się jak przyjdzie większe zamówienie.
    Z tym że nie pisałem że elementy mają celowo nie być powtarzalne, tylko
    nie muszą być liniowe.
    Nie musi być także LUT, wystarczy użyć aproksymacji przy znanych
    punktach (nawet jeśli to jest LUT w sensie softu, to nie zbieramy danych
    eksperymentalnych o każdym punkcie w tablicy).

    > Nie twierdzę, że zbudowanie światłomierza to jakiś szczególny wyczyn,
    > ale nie popadajmy w przesadę. To się po prostu nie opłaca, czas
    > konieczny do opracowania przyzwoicie działającego modelu jest droższy,
    > niż cena nawet porządnego światłomierza. A do tego dochodzi jeszcze
    > problem obudowy :-)

    To prawda, ale tylko w odniesieniu do ew. fotografa - elektronika
    amatora, który miałby wykonać jeden egzemplarz (no może kilka). To nie
    ma sensu ekonomicznego. Natomiast z punktu widzenia ew. producenta
    seryjnego urządzenia, to chyba nie ma popytu - to coś jak z płytami
    gramofonowymi.
    --
    Krzysztof Halasa