  • 101. Data: 2014-05-05 00:15:11
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 4 May 2014 13:15:41 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
> [...]
    -breaks-ground-on-louisiana-itm-oxygen-production-te
    st-facility-129813453.html

    > Dokładnie o tym. Oni ten zakład nazywają Primero. Ja powiem tak: dysponując
    najwyższą dostępną technologią i dużym budżetem na badania, było to dla mnie wyzwanie
    na granicy wykonalności, a właściwie o krok poza nią. A mowa była o instalacji
    laboratoyjnej, przy skali wielkości produkcji tej firmy. Dlatego pisałem wcześniej że
    to się owszem, upowszechni, ale jeszcze nie teraz.

    Ale oni robia tez "zwykle" membrany
    http://www.airproducts.com/products/Gases/supply-opt
    ions/prism-membranes/prism-membrane-products.aspx

    Owszem, to do azotu ... ale jak azot odfiltruje, to tlenn zostaje
    (nie do konca - ale sami pisza ze moga podniesc stezenie tlenu do 50%)

    J.

  • 102. Data: 2014-05-05 00:41:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 4 May 2014 13:02:18 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Prawdę mówiąc to ja nie wnikam co jest najtańsze. Bardziej mnie interesuje co ma
    szansę być tańsze po jakimś tam okresie rozwoju technologii. Ja widzę tu działo
    elektromagnetyczne, być może z drugim stopniem w postaci scramjeta. Potrafię sobie
    nawet wyobrazić taką konstrukcję scramjeta, która po zamknięciu kanału zamienia się w
    silnik rakietowy. Taka maszyna miałaby duży zbiornik węglowodoru i mały tlenu. W
    atmosferze wtłaczamy samo paliwo, w kosmosie paliwo plus tlen.

    Niestety - wiekszosc zapotrzebowania jest praktycznie poza atmosfera.

    X-15 moze bylby dobrym punktem wyjscia, ale nie wiem czy tam gdzie bil
    rekordy jest dosc tlenu na screamjeta. A nizej rozpedzac sie nie
    mozna, bo opory za duze.

    No i rakiety startuja od poczatku na wlasnym tlenie. Nie oplaca sie
    komplikowac na te pare procent.

    J.

  • 103. Data: 2014-05-05 01:02:53
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 05.05.2014 00:41, J.F. wrote:

> [...]
    atmosferze wtłaczamy samo paliwo, w kosmosie paliwo plus tlen.

    > Niestety - wiekszosc zapotrzebowania jest praktycznie poza atmosfera.

    Cały pierwszy stopień Saturn V wypala się do 60km.
    Średnio poniżej 30.

    > X-15 moze bylby dobrym punktem wyjscia, ale nie wiem czy tam gdzie bil
    > rekordy jest dosc tlenu na screamjeta. A nizej rozpedzac sie nie
    > mozna, bo opory za duze.

    Czy to zdanie popartę jest analizą, choćby najprostszą,
    prosty model oporu (w zakresie hipersonicznym to jest proste)
    i zalożenia do scramjeta, czy tylko głębokim przekonaniem?

    > No i rakiety startuja od poczatku na wlasnym tlenie. Nie oplaca sie
    > komplikowac na te pare procent.

    To samo pytanie odnośnie 'paru procent'.

    pzdr
    bartekltg

  • 104. Data: 2014-05-05 09:23:56
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 4 May 2014 23:01:09 UTC+2, bartekltg wrote:

    > Trzeba z tym ostro�nei, amerykanie te� twierdzili,
    > �e promy oka�� si� ta�sze po odpowiednim okresie.

    Ja nie muszę być ostrożny. Ja nie podejmuję decyzji na co ile kasy idzie. Ona idzie
    na takich jak ja. Ja tylko muszę w porę wyczuć gdzie najlepiej siedzieć :-)

  • 105. Data: 2014-05-06 23:00:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 05 May 2014 01:02:53 +0200, bartekltg napisał(a):
> [...]
    atmosferze wtłaczamy samo paliwo, w kosmosie paliwo plus tlen.

    > Cały pierwszy stopień Saturn V wypala się do 60km.

    na 20 km cisnienie jest 5% tego co nisko, a na 30km 1%.
    gestosc jakos podobnie, a wiec "tlenu tam prawie nie ma".

    > Czy to zdanie popartę jest analizą, choćby najprostszą,
    > prosty model oporu (w zakresie hipersonicznym to jest proste)
    > i zalożenia do scramjeta, czy tylko głębokim przekonaniem?

    Przekonaniem. Popartym nieco istniejacymi latadłami.

    > To samo pytanie odnośnie 'paru procent'.

    X-15 siegal cos 2km/s, nam potrzeba 4x wiecej. Energii to juz 16x
    wiecej - a to juz uzasadnia "pare %".

    J.

  • 106. Data: 2014-05-07 09:31:38
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    J.F. napisał(a):

    > na 20 km cisnienie jest 5% tego co nisko, a na 30km 1%.
    > gestosc jakos podobnie, a wiec "tlenu tam prawie nie ma".

    Może i prawie nie ma ale przecież SR-71 lata na takich pułapach? Więc do
    silnika strumieniowego wystarcza tego "prawie nie ma". :)

  • 107. Data: 2014-05-07 09:59:30
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    O właśnie! Im szyciej latasz tym więcej powietrza nałapiesz. Dlatego liczba Macha
    jest miarodajną choć nie absolutną miarą prędkości w lotnictwie.

  • 108. Data: 2014-05-07 14:02:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    >O właśnie! Im szyciej latasz tym więcej powietrza nałapiesz. Dlatego
    >liczba Macha jest miarodajną choć nie absolutną miarą prędkości w
    >lotnictwie.

    No policzmy ... niech rakieta lapie slup powietrza 5m srednicy. 20m^2
    przekroju, powiedzmy 10km dlugosci.
    To by wazylo tu na dole jakies 250 ton. Z czego 50t tlenu.
    Ale na 20km juz tylko 2.5t

    Ile Bartek pisal - 1700t cieklego tlenu sie zuzywa ?
    To chyba tlumaczy czemu sie nie dodaje takiego silnika, szczegolnie ze
    dodanie na pewno wiazaloby sie z dodatkowym ciezarem ...
    a w dodatku nie wiem czy zawartosc azotu nie przeszkadza...

    A SR -71 owszem, lata na 25km, ale ciag jesli dobrze licze ma ~30t.

    J.

  • 109. Data: 2014-05-07 14:18:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > No policzmy ... niech rakieta lapie slup powietrza 5m srednicy.
    > 20m^2 przekroju, powiedzmy 10km dlugosci.
    > To by wazylo tu na dole jakies 250 ton. Z czego 50t tlenu.
    > Ale na 20km juz tylko 2.5t

    "Lufa jest to nagwintowany słup powietrza oblany żelazem"
    -- jakoś tak mi się skojarzyło.

    --
    Jarek

  • 110. Data: 2014-05-07 14:26:20
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 07.05.2014 14:02, J.F wrote:

> [...]
    >
    > Ile Bartek pisal - 1700t cieklego tlenu sie zuzywa ?
    > To chyba tlumaczy czemu sie nie dodaje takiego silnika, szczegolnie ze

    Ale prpponujemy tutaj (ok, nie pierwsi:) silnik zasilany tlenem
    jako drugi stopień, gdzie pierwszym jest strzał z szyn,
    albo wyniesienie samolotem (a wtedy też tlen z powietrza,
    ale nie potrzeba takiej mocy chwilowej jak w rakiecie).

    > dodanie na pewno wiazaloby sie z dodatkowym ciezarem ...
    > a w dodatku nie wiem czy zawartosc azotu nie przeszkadza...

    Pomaga. Tą samą ilość energii (ilość paliwa) lepiej wlać w większą
    masę, gaz o tej samej energii będzie maił większy pęd, czyli
    większy ciąg.

    Azot w atmosferze ogranicza maksymalny ciąg, ale zwiększa
    impuls właściwy.

    > A SR -71 owszem, lata na 25km, ale ciag jesli dobrze licze ma ~30t.

    Zauważ, że nie musimy lecieć pionowo w górę. Tak dość
    płaską trajektorię, aby tlenu przy danej prędkości było
    w sam raz.

    Nie jest to oczywiste, że misi się udać, trzeba oszacować
    ciąg i opór w funkcji prędkości i ciśnienia, (opór rośnie
    szybciej, jak v^2, potrzebna moc jak v^3! A masa tlenu tylko jak v)
    ale nie widzę wielkich powodów, dla których miałoby nie wyjść
    bez liczenia.

    Są koncepcyjne plany rejsowego(!) samolotu o przelotowej 30km:)

    pzdr
    bartekltg