  • 161. Data: 2014-04-06 21:54:16
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2014-04-04 20:37, badworm pisze:

    > Z drugiej strony im się nie dziwię - zarówno wiatraki
    > jak i solary nie oddają do sieci czystej sinusoidy.

    jak to nie oddają czystej sinusoidy?
    Jakby nie oddawały to nikt by ich do sieci przesyłowej nie pozwolił
    podłączyć.
    Problem jest inny - nieprzewidywalność. W jednym momencie panele oddają
    parę megawatów, dwie sekundy później 10% z tego, bo akurat chmurka
    przyszła. A 40 sekund później znów 100% mocy idzie w sieć.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 162. Data: 2014-04-07 17:49:33
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 06 Apr 2014 21:54:16 +0200, Michał Baszyński napisał(a):

> [...]
    > parę megawatów, dwie sekundy później 10% z tego, bo akurat chmurka
    > przyszła. A 40 sekund później znów 100% mocy idzie w sieć.

    Czystej sinusoidy to na pewno nie dają. Rozporządzenie Ministra
    Gospodarki, określające wymagania dotyczące jakości energii elektrycznej
    zawiera również informacje o dopuszczalnych poziomach harmonicznych. A
    nieprzewidywalność to druga sprawa - miałem okazję widzieć wskazania
    wyświetlacza informującego o wytwarzanej mocy, znajdującego się na
    terenie jednej z firm, produkujących panele słoneczne. Falownik też może
    się nie synchronizować w ciągu ułamka sekudny.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 163. Data: 2014-04-07 20:37:22
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2014-04-07 17:49, badworm pisze:

    > Czystej sinusoidy to na pewno nie dają. Rozporządzenie Ministra
    > Gospodarki, określające wymagania dotyczące jakości energii elektrycznej
    > zawiera również informacje o dopuszczalnych poziomach harmonicznych.

    no właśnie - pytanie co kto uważa za czystą sinusoidę - w pojęciu
    audiofilskim czysta to ona nie jest ;-), ale nie może mieć też
    odkształceń większych niż ileś tam. Ale o szczegóły to musiałbym zapytać
    kolegów w pracy, co takie rzeczy projektują

    > nieprzewidywalność to druga sprawa - miałem okazję widzieć wskazania
    > wyświetlacza informującego o wytwarzanej mocy, znajdującego się na
    > terenie jednej z firm, produkujących panele słoneczne.

    ja akurat widzę codziennie takie wykresy podczas obiadu - panele
    fotowoltaiczne mamy na dachu firmy

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 164. Data: 2014-04-08 01:44:28
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Michał Baszyński napisał:

> [...]
    > odkształceń większych niż ileś tam. Ale o szczegóły to musiałbym zapytać
    > kolegów w pracy, co takie rzeczy projektują

    Oglądałem parę niepełnych schematów grid tie inverter'ów i jeśli je
    dobrze zrozumiałem to one niejako mają gdzieś sinusoidę, w momencie
    załączenia półokresu pchają w sieć ustaloną moc.

    [..]

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 165. Data: 2014-04-08 21:38:02
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 07 Apr 2014 20:37:22 +0200, Michał Baszyński napisał(a):

> [...]
    > odkształceń większych niż ileś tam. Ale o szczegóły to musiałbym zapytać
    > kolegów w pracy, co takie rzeczy projektują

    Wspomniane rozporządzenie to Dziennik Ustaw Nr 93 -- 5653 -- Poz. 623
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie
    szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego.
    Określa ono dopuszczalne harmoniczne napięcia.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 166. Data: 2014-04-08 23:45:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości
    >http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,15629116,GDF_Su
    ez_gasi_swiatlo_w_Europie.html
    >"Ogłaszając 27 lutego raport roczny za 2013 r., prezes GDF Suez
    >Gerard [....]

    Czyzby "protest" przyniosl skutek ?

    http://wiadomosci.onet.pl/swiat/rzad-niemiecki-ogran
    iczyl-wsparcie-dla-odnawialnych-zrodel-energii/y93zl

    "Niemiecki rząd postanowił ograniczyć wsparcie dla odnawialnych źródeł
    energii. Celem przyjętego we wtorek projektu nowelizacji ustawy o
    wspieraniu OZE jest zahamowanie wzrostu cen energii. Ograniczono też
    liczbę firm korzystających z tańszego prądu."

    Czy to tylko Putin zarzadal szybkiego wsparcia ?

    J.

  • 167. Data: 2014-04-10 10:49:36
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2014-04-08 23:45, J.F pisze:
    z_gasi_swiatlo_w_Europie.html

    > Czyzby "protest" przyniosl skutek ?
    >
    > http://wiadomosci.onet.pl/swiat/rzad-niemiecki-ogran
    iczyl-wsparcie-dla-odnawialnych-zrodel-energii/y93zl

    I już są efekty:

    http://biznes.onet.pl/niemcy-ratunkiem-dla-polskiego
    -wegla,18490,5614616,1,prasa-detal

    --