  • 31. Data: 2015-08-12 14:55:55
    Temat: Re: Przyszłość GSM
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Aug 2015 12:07:46 +0200, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:
    > Zaś co do szyfrowania, chyba można wykupić swoją częstotliwość, a
    na niej
    > szyfrować, co się chce....? Technicznie na pewno, formalnie trudno
    mi orzec.

    A w ogóle wg aktualnego stanu prawnego można w PL indywidualnie bez
    zgody ABW szyfrować? Kilkanaście lat temu niektórzy prawnicy bąkali,
    że używanie (wtedy) https w PL właściwie odbywa się poza regulacjami
    bo wg. ówczesnego stanu trzeba było posiadać na użycie kryptografii
    zgody ABW czy innego zacnego rzędu.. Czy to uregulowano w końcu?

    --
    Marek

  • 32. Data: 2015-08-12 15:03:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-12 o 14:18, ACMM-033 pisze:

    > Nadal mylisz pojęcia PR i APRS...
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Packet_Radio

    Ja wiem, że APRS to jedno z możliwych zastosowań technologii Packet
    Radio. Ale zapytam inaczej: istnieje jeszcze jakaś infrastruktura PR
    poza siecią APRS? Bo budowanie własnych digipiterów jakoś nieszczególnie
    mi się uśmiecha... :)

    > A dlaczego tylko dwa? Od urządzenia się płaci?

    No dobrze. Proponujesz w takim razie budowę własnej sieci...
    Załóżmy, że mam jakieś urządzenie, które ma zbierać dane i wysyłać je do
    centralnego "serwera". Rozpatrzy poszczególne sytuacje:
    1) GSM. Wykorzystuję moduł, który przez GPRS łączy się z Internetem i
    wrzuca je na konkretny serwer. Nie muszę się przejmować infrastrukturą.
    Gdy sieć czujników trzeba będzie rozbudować, po prostu złoży się kolejne
    urządzenie.
    2) Prywatny kanał radiowy. Muszę wykupić sobie częstotliwość, zbudować
    odpowiednią stację przy urządzeniu, a także stację retransmitującą ramki
    (choćby do Internetu). Gdy pojawi się konieczność zainstalowania
    kolejnego modułu nieco dalej, będzie trzeba postawić kolejny digipiter...
    W pierwszym przypadku trzeba stworzyć tylko końcowy moduł, w drugim de
    facto całą infrastrukturę.

    > Co do zastąpienia GSM - nie do tego PR jest przeznaczone, choć po
    > zwiększeniu przepływności i zestawieniu połączenia dupleksowego, nie
    > widzę przeszkód, by ktoś spróbował i mu się udało. Cyfrowy głos to

    Ale ja od początku mówię o alternatywie dla GSM, jeśli chodzi o
    telemetrię i zdalne sterowanie modułami, a nie cyfrowe połączenia głosowe!

  • 33. Data: 2015-08-12 15:03:30
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Możliwe, że już kiedyś poruszałem ten temat, ale nie pamiętam żadnej
    > ostatecznej konkluzji, więc na wszelki wypadek zapytam.
    >
    > Jak waszym zdaniem wyglądają perspektywy na przyszłość telefonii
    > komórkowej GSM/GPRS. W chwili obecnej już prawie wszędzie jest zasięg
    > 3G,

    Robisz bardzo optymistyczne założenie. Trafiam na miejsca w nizinnej części
    kraju, w których jest brak zasięgu. Telefon nie wykrywa żadnej sieci.
    Okolica jest zamieszkała, wsie co kilka kilometrów.
    W ostatnią niedzielę trafiłem powtórnie w miejsce, w ktorym 4 lata temu jak
    i obecnie nie było zasięgu.
    Mam nawet wrażenie, że pokrycie się pogarsza. Jak 8 lat temu sygnał był na
    przyzwoitym poziomie, tak teraz niby sygnal jest, ale bardzo rwie rozmowę.
    Czyżby operatorzy demontowali BTS-y 2G? Żeby nie skończyło sie skurczeniem
    sieci tylko do obszarow dużych miast, tak jak było na początku epoki GSM.

    > rozwija się sieć LTE, trwają prace nad telefonią czwartej generacji.
    > Wszystko zmierza w kierunku jeszcze szybszej transmisji danych. Pomimo
    > tego produkowane obecnie telefony ciągle zachowują kompatybilność
    > wsteczną z przestarzałą technologią drugiej generacji.
    >
    > Jest szansa na to, że infrastruktura 2G zostanie zachowana, albo też
    > przyszłe systemy będą z nią wstecznie kompatybilne? Chodzi mi tutaj o te
    > wszystkie systemy telemetryczne, M2M i IoT. Większość dostępnych obecnie
    > modułów GSM wspiera jedyne łączność GSM. Do łączności wykorzystuje się
    > GPRS-a, albo nawet SMS-y.

    O to bym się nie martwił. Powstaną tanie moduły 3G do monitoringu.

> [...]
    > użytkowników, więc jego wyłączenie nie było dla nikogo specjalnie
    > bolesne. W przypadku GSM byłoby chyba znacznie trudniej - łączność ze
    > światem straciłyby centralki alarmowe, stacje telemetryczne, rozmaite
    > automaty itp. Nie wspominając już o tym, że bardziej odległe od
    > cywilizacji wiejskie rejony mogą mieć zasięg komórkowy właśnie dzięki
    > GSM na 900 MHz - nie wszędzie będzie się opłacało instalować gęstą sieć
    > BTS-ów.
    >
    > Innymi słowy: istnieje może szansa, że GSM zostanie zachowany jako
    > komórkowy POTS i za kilkadziesiąt lat będzie można wnukowi pokazać

    Mam nadzieję, że operatorzy zachowają resztki przyzwoitosci i nie będą
    potęgować wykluczenia cyfrowego mniej zaludnionych obszarów.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 34. Data: 2015-08-12 15:30:13
    Od: Luke <l...@l...net>

> [...]
    > sieci tylko do obszarow dużych miast, tak jak było na początku epoki GSM.

    To samo piszę w innym miejscu tego wątku. Zaczyna to w tę stronę zmierzać.

    L.

  • 35. Data: 2015-08-12 15:31:17
    Od: Luke <l...@l...net>

    > No ba, co sie dziwisz - firma jest dla klienta, czy klient dla firmy ?

    No to ograniczmy w ogóle zasięg do miast. I tak 80% klientów zostanie,
    bo potrzebują tylko lajkować na ulicy :)

    L.

  • 36. Data: 2015-08-12 15:35:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-12 o 15:03, yabba pisze:

    > O to bym się nie martwił. Powstaną tanie moduły 3G do monitoringu.

    To oczywiste. Już teraz SIMCom robi moduły, które mogą obsługiwać sieci
    3G. Sęk w tym, że są kilka razy droższe od 2G, a na dobrą sprawę nikt
    nie potrzebuje wielkich przepustowości do przesyłania kilkuset bajtów
    raz na jakiś czas.

    Problem polega na tym, że likwidacja sieci 2G wymagałaby przeprowadzenia
    wymiany lub modyfikacji tych wszystkich urządzeń. Przeciętny użytkownik
    telefonu tego raczej nie zauważy, bo nawet proste komórki już od
    jakiegoś czasu wyposażone są w obsługę sieci 3G. A posiadaczy Nokii 3310
    albo Siemensa SL45 jakoś się już byt często nie widuje.
    My jednak mówimy tutaj o takich urządzeniach jak terminale płatnicze,
    centralki alarmowe albo trackery GPS. Pewnie nawet niejeden automat z
    napojami będzie miał w środku coś takiego. Do tego dochodzą elementy
    miejskiej infrastruktury albo urządzenia telemetryczne, zbudowane w
    ramach rozmaitych projektów na wyższych uczelniach. Jakby nie patrzeć,
    to całkiem sporo się tego nazbiera i będzie to jakimś argumentem za
    utrzymaniem sieci 2G.

  • 37. Data: 2015-08-12 15:57:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 15:31:17 +0200, Luke napisał(a):
    > No to ograniczmy w ogóle zasięg do miast. I tak 80% klientów zostanie,
    > bo potrzebują tylko lajkować na ulicy :)

    Zebys wiedzial. Pamietasz jak Idea byla tylko w kilku miastach ?

    Oczywiscie dzis czasy inne, ale gdyby tak jedna siec dawala zasieg w
    calym kraju i abonament np 40zl/mc - za dosc duzo minut i MB,
    a druga tylko w miastach ale za 20zl - to ciekaw jestem jak by sie to
    skonczylo ...

    J.

  • 38. Data: 2015-08-12 16:10:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 15:03:30 +0200, yabba napisał(a):
> [...]
    > Okolica jest zamieszkała, wsie co kilka kilometrów.
    > W ostatnią niedzielę trafiłem powtórnie w miejsce, w ktorym 4 lata temu jak

    Ale to nic nie dowadzi, poza tym, ze nikomu sie tam zainwestowac nie
    chce.

    > Mam nawet wrażenie, że pokrycie się pogarsza. Jak 8 lat temu sygnał był na
    > przyzwoitym poziomie, tak teraz niby sygnal jest, ale bardzo rwie rozmowę.

    A moze to spadek czulosci telefonow ?

    Kupilem sobie z wyprzedazy jakies radio DAB. U nas oczywiscie odbiera
    FM. Scan nie znajduje zadnej stacji. Po przestawieniu na "all
    stations" lapie ze dwie. Odbiera oczywiscie znacznie wiecej, ale
    trzeba recznie ustawic czestotliwosc.

    A inne radyjko, z gowniana 20cm antenka, wykrywa wszystkie okoliczne
    stacje.

    > Mam nadzieję, że operatorzy zachowają resztki przyzwoitosci i nie będą
    > potęgować wykluczenia cyfrowego mniej zaludnionych obszarów.

    Taa - jak im rzad zaplaci.
    Co prawda w warunkach koncesji zwykle sa zapisy, ale te koncesje sie
    chyba koncza, czas podpisac nowe :-)

    J.

  • 39. Data: 2015-08-12 16:15:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 14:55:55 +0200, Marek napisał(a):
> [...]
    > bo wg. ówczesnego stanu trzeba było posiadać na użycie kryptografii
    > zgody ABW czy innego zacnego rzędu.. Czy to uregulowano w końcu?

    Cos mi chodzi po glowie, ze zrobiono wyjatek dla programow publicznie
    dostepnych - w owym czasie chodzilo o PGP, ale moze SSL tez sie lapie.

    A teraz moga wejsc jakies unijne przepisy - Anglii bodajze juz kogos
    posadzili, bo nie chcial policji podac hasla...

    J.

  • 40. Data: 2015-08-12 16:35:09
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2015-08-12 o 15:57, J.F. pisze:

    > Zebys wiedzial. Pamietasz jak Idea byla tylko w kilku miastach ?

    Pamiętam, bo byłem jej klientem.

    Ale do tamtych czasów nie chcę wracać.

    L.