  • 21. Data: 2015-08-12 10:24:39
    Temat: Re: Przyszłość GSM
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 00:14:14 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Niby tak... Z drugiej strony GSM to system całkowicie cyfrowy, a teraz
    > urządzenia radiowe to po prostu SDR, chociażby realizowane przez
    > dedykowany scalak. Chyba nie będzie wielkim problemem zaimplementowanie
    > w układzie kontrolujący nowoczesne BTS-y obsługi przestarzałej
    > technologii, choćby na kawałku pasma współdzielonego z jakimś nowym
    > systemem.

    Ale checi nie bedzie. Przez pare lat beda dodawali sila rozpedu, potem
    skasuja, skoro prawie nikt nie uzywa.

    > Zresztą zakładam, że GSM przetrwałby głównie z myślą o automatyce i
    > telemetrii (żeby nie wymieniać tych wszystkich centralek), a nie
    > rozmowach głosowych.

    A to juz zupelnie nie jest klient. Tzn klient o ktorego sie dba.

    > Może nie zadziała na tyle dobrze, żeby tego normalnie używać, ale
    > chociażby uruchomić na ładowarce.

    Z tym tez trudno. Ten GSM sporo pradu ciagnie w impulsie, i stara
    bateryjka nie wytrzymuje.
    Choc chyba pisze o NiMH - czy li-ion tez sie tak starzeja ?
    Osobna sprawa, ze jak nie bedziesz ladowal regularnie, to potem bedzie
    klopot z naladowaniem albo i ze zniszczeniem.

    J.

  • 22. Data: 2015-08-12 10:28:47
    Od: "P03" <p...@b...invalid.org>

    > Możliwe, że już kiedyś poruszałem ten temat, ale nie pamiętam żadnej
    > ostatecznej konkluzji, więc na wszelki wypadek zapytam.
    >
    > Jak waszym zdaniem wyglądają perspektywy na przyszłość telefonii
    > komórkowej GSM/GPRS. W chwili obecnej już prawie wszędzie jest zasięg
    > 3G, rozwija się sieć LTE, trwają prace nad telefonią czwartej generacji.
    > Wszystko zmierza w kierunku jeszcze szybszej transmisji danych. Pomimo
    > tego produkowane obecnie telefony ciągle zachowują kompatybilność
    > wsteczną z przestarzałą technologią drugiej generacji.

    Czas kupić zapas adapterów o nazwie femtocell .
    Za parę / naście lat jak znalazł.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Femtocell

    --
    P03

  • 23. Data: 2015-08-12 10:30:44
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > GSM na 900MHz też potrafi się łączyć z całkiem odległymi stacjami
    > bazowymi - może co prawda nie jest to 100km, ale jednak. I to właśnie

    "Cykl" emisji w GSM, to 8 slotów, 7 rozmównych i 1 sygnalizacyjny.
    Maksymalny zasięg 35 km. Jest też wersja z 4 slotami, 1 sygnalizacyjny, 3
    rozmówne, zasięg wydłużony do 70km. Ale niemal na pewno nie stosowany w
    komunikacji naziemnej, choćby ze względu na zjawiska falowe. A to0 na 900
    MHz. Na 1800 zasięg jest ok. 4 razy mniejszy.

    > Dlatego też wyobrażam sobie, że GSM może zostać jako taka najniższa

    Z pewnością ktos powinien dobrze rozważyć, czy to nie będzie nazbyt
    ryzykowne, bo jeśli odetniemy to, a stanie się jakiś kryzys, to tego
    szczątka może zabraknąć. Taka powódź w '97 - komórki padły, stacjonarne
    padły...
    Już nie mówię o zostawieniu abonentom, choć wolałbym, aby mieli. Żeby
    chociaż służby to miały, mniej kłopotów przy klęskach.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 24. Data: 2015-08-12 11:37:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-12 o 10:28, P03 pisze:

    > Czas kupić zapas adapterów o nazwie femtocell .
    > Za parę / naście lat jak znalazł.
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Femtocell

    To niewiele da. To znaczy w ramach eksperymentu pewnie będzie się dało
    uruchomić własnego BTS-a o zasięgu kilkuset metrów i połączyć z nim
    stary telefon. Ludzie robili takie eksperymenty z USRP albo HackRF, a
    pewnie w ciągu tych kilkudziesięciu lat technologia SDR mocno się
    rozwinie i stanieje.

    Tyle tylko, że to nie poprawia ani trochę sytuacji w przypadku systemów
    automatyki. Jeśli mam system nadzorujący działkę położoną z dala od
    cywilizacji, to wyłączenie sieci GSM odetnie go od cywilizacji. Na dzień
    dzisiejszy w tym segmencie nie ma rozsądnej alternatywy dla telefonii
    2G. Jeśli chcemy transmitować jakieś dane cyfrowe na dużych dystansach,
    to w grę ewentualnie wchodzi jeszcze radioamatorski APRS, ale tam nie
    wolno stosować szyfrowania, nie wolno go używać komercyjnie, a
    przepustowość samej sieci jest stosunkowo niewielka.

    Tak BTW czy takiego "wyłączenia" nie dałoby się zrobić w bardziej
    inteligentny sposób? To znaczy przerzedzamy sieć BTS-ów (zmniejszając
    koszty ich utrzymania) i blokujemy połączenia głosowe. Zostawiamy małą
    sieć na telemetrię, śledzenie pojazdów itp. Zwykły użytkownik smartfona
    nie musi nawet wiedzieć o jej istnieniu. On będzie się logował do
    nowoczesnej sieci n-tej generacji, oferującej szybki dostęp do Internetu.

    Przecież użytkownicy kart telemetrycznych nie są aż tak niszową grupą,
    żeby ich ignorować. Zwłaszcza, że są to przecież abonenci biznesowi...

  • 25. Data: 2015-08-12 12:07:46
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > to w grę ewentualnie wchodzi jeszcze radioamatorski APRS, ale tam nie
    > wolno stosować szyfrowania, nie wolno go używać komercyjnie, a
    > przepustowość samej sieci jest stosunkowo niewielka.

    APRS, czy PR? Bo APRS jest jednym z zastosowań PR.
    Zaś co do szyfrowania, chyba można wykupić swoją częstotliwość, a na niej
    szyfrować, co się chce....? Technicznie na pewno, formalnie trudno mi orzec.
    Nigdy nie lubowałem się w sprawach urzędowych.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 26. Data: 2015-08-12 12:13:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-12 o 12:07, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > niej szyfrować, co się chce....? Technicznie na pewno, formalnie trudno
    > mi orzec. Nigdy nie lubowałem się w sprawach urzędowych.

    Chodziło mi o to, że w skład systemu APRS wchodzą też digipitery,
    retransmitujące ramki (przez radio bądź Internet). Jest więc szansa, że
    to co puścisz do takiej sieci dotrze daleko. O wiele dalej, niż w
    przypadku dwóch urządzeń pracujących na wykupionej częstotliwości.

    Tyle tylko, że APRS nie jest w stanie zastąpić GSM nawet w amatorskiej
    automatyce i telemetrii. Możesz go wykorzystać do zbudowania jakiejś
    stacji pogodowej albo sieci czujników, ale wszystko co wysyłasz z
    założenia musi być publiczne.

  • 27. Data: 2015-08-12 12:42:59
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Jak widać marne szanse, kasa rządzi, no i klienci potrzebują fejsbuka
    > 24/365.

    Od jakiegoś czasu obserwuję dramatyczne pogorszenie zasięgu sieci
    Orange. Wygląda to tak, jakby były likwidowane BTS-y poza miastami, a
    zaoszczędzone pieniądze szły w rozwój szybkiej sieci w miastach (to
    tylko moje przypuszczenie). Czyli najważniejszy nie jest abonent, który
    potrzebuje dodzwonić się z dowolnego miejsca w terenie, lecz przeciętny
    "lajkownik fejsbukowy" pod Pałacem Kultury.

    Pierwszy przykład - w Tatrach na niektórych szlakach (np. od Palenicy do
    schroniska w Dolinie Pięciu Stawów) trzeba się naprawdę nieźle postarać,
    aby z orange zadzwonić, a o jakiejkolwiek transmisji danych (nawet EDGE)
    nie ma mowy w ogóle. Oczywiście bez problemu można się zaroamować do
    kilku sieci słowackich. O ile dobrze pamiętam, kiedyś tam bez problemu
    zasięg był (jeśli się mylę, to mnie poprawcie).

    Drugi przykład - podczas podróży w pociągu na uczęszczanych szlakach
    (Warszawa-Kraków, Warszawa-Lublin, Warszawa-Poznań etc.) potrafi rwać
    rozmowy w tempie jedno zerwanie połączenia na 5 minut drogi. Z
    internetem jest jeszcze gorzej. Albo 3G-LTE, albo zupełnie nic.

    Piszę to z perspektywy użytkowania tej sieci od kilkunastu lat (do dziś
    gdzieś mam mapę zasięgu "Idealnej Polski" i mam wrażenie że poszło na
    gorsze). I nie chodzi o konfigurację telefonu - ustawienia są dobre,
    poza tym dotyczy to wielu aparatów.

    L.

  • 28. Data: 2015-08-12 12:54:59
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2015-08-12 o 10:18, J.F. pisze:

    > Koszty. Projekt na RS juz jest, zrobienie na USB wymaga nakladow.

    No i za firmowy nietypowy kabelek RS trzeba zapłacić.

    --
    P.Jankisz

  • 29. Data: 2015-08-12 13:13:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 12:42:59 +0200, Luke napisał(a):
> [...]
    > Orange. Wygląda to tak, jakby były likwidowane BTS-y poza miastami, a
    > zaoszczędzone pieniądze szły w rozwój szybkiej sieci w miastach (to

    Dziwne troche by to bylo - stare likwidowac, choc jesli na
    dzierzawionej wiezy, to moze i sie oplaca.

    Orange i T-mobile robia teraz wspolna siec...

    > Czyli najważniejszy nie jest abonent, który
    > potrzebuje dodzwonić się z dowolnego miejsca w terenie, lecz przeciętny
    > "lajkownik fejsbukowy" pod Pałacem Kultury.

    No ba, co sie dziwisz - firma jest dla klienta, czy klient dla firmy ?

> [...]
    > schroniska w Dolinie Pięciu Stawów) trzeba się naprawdę nieźle postarać,
    > aby z orange zadzwonić, a o jakiejkolwiek transmisji danych (nawet EDGE)

    A bylo kiedys lepiej ? Ja tam juz dawno nie bylem, ale kiedys to przy
    5 stawach tylko Plus lapal, a i to trzeba bylo wiedziec gdzie.

    > Oczywiście bez problemu można się zaroamować do
    > kilku sieci słowackich. O ile dobrze pamiętam, kiedyś tam bez problemu
    > zasięg był (jeśli się mylę, to mnie poprawcie).

    Byl. Ale to moze byc kwestia TPN - komu pozwoli, komu nie.
    Po obnizkach roamingu unijnego moze nie pozwalac, slowacki operator
    tez dobry :-)

    J.

  • 30. Data: 2015-08-12 14:18:55
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Nadal mylisz pojęcia PR i APRS... https://pl.wikipedia.org/wiki/Packet_Radio

    > retransmitujące ramki (przez radio bądź Internet). Jest więc szansa, że
    > to co puścisz do takiej sieci dotrze daleko. O wiele dalej, niż w

    W rzeczy samej. Jak zaczynałem PR w 1993, to przez postawioną bramkę
    internetową dotarłem do Australii. Bez netu, to tak jakoś po Europie,
    bezpośrednio, przy podniesionych warunkach do Olkusza 265 km. Ale nie
    dokończyłem, bo nagle 2 kolegów nie zważając na sytuację, zaczęło na zyletę
    pchać 7plus-em. I połączenie, nie mogąc się potwierdzić, zostało zerwane.

    > przypadku dwóch urządzeń pracujących na wykupionej częstotliwości.

    A dlaczego tylko dwa? Od urządzenia się płaci?

    > Tyle tylko, że APRS nie jest w stanie zastąpić GSM nawet w amatorskiej

    Packet Radio - jest wynalazkiem kanadyjskim
    Automatic Position Reporting System używa Packet Radio i jest znacznie
    późniejszym wynalazkiem amerykańskim. Zdecydowanie nie jest jedynym
    wykorzystaniem PR.
    Proszę, nie myl pojęć PR i APRS!
    Na upartego, powinno się dać zrobić APRS bez PR.

    > automatyce i telemetrii. Możesz go wykorzystać do zbudowania jakiejś
    > stacji pogodowej albo sieci czujników, ale wszystko co wysyłasz z
    > założenia musi być publiczne.

    Na paśmie amatorskim - zgoda, korespondencja musi być jawna. Ale, PR
    widywałem także zdecydowanie poza pasmem dla krótkofalowców. Jest jakaś
    przeszkoda prawna, aby na wykupionej czestotliwości używać szyfrowania? Na
    CB? Na PMR?
    Co do zastąpienia GSM - nie do tego PR jest przeznaczone, choć po
    zwiększeniu przepływności i zestawieniu połączenia dupleksowego, nie widzę
    przeszkód, by ktoś spróbował i mu się udało. Cyfrowy głos to powiedzmy, ok.
    1kbps przepływności, więc myślę, że już 9600 umożliwiło by taki wybieg,
    jedynie wobec narzutów na czas i sposób transmisji (także ilkość stacji
    pośredniczących - do ośmiu), odpowiedź korespondenta nie była by od razu.
    Myślę, że znaleźli by się chętni, aby się w to pobawić.

    W żądanych miejscach poustawiać punkty kontrolne i pomiarowe, łączące się z
    węzłem, jeśli stacji docelowej nie ma w zasięgu, a jak jest, to nawet
    direct. Protokół NET-ROM (służy węzłom AX25) pozwoli zoptymalizować
    wykorzystanie łącza, protokół DAMA włączony na węźle nie pozwoli
    niesłyszącym się stacjom "pozabijać" nawzajem, działa to w przybliżeniu tak,
    że to wtedy węzeł zezwala danej stacji na emisję. Węzeł może łączyc się z
    kolejnym, czy to z dyspozycji od nadawcy, czy odpowiednio zaprogramowany
    niezależnie od niego, kwestia prostego oskryptowania w programie (pisałem
    skrypty dla FBB, gdzie niuans między 2 odbiorcami był mniejszy, niż różnica
    jednej literki w znaku), warunkowała by to konkretna potrzeba w danej
    sytuacji. Kto chętny, może to przesłać w TCP/IP, takie coś też PR umożliwia,
    zarówno połączeniowo, jak i ramkami nienumerowanymi - nawiązanie połącszenia
    AX25 nie jest dla TCP/IP potrzebne, choc jak najbardziej możliwe i działa.

    15 lat temu nie zagiąłbyś mnie z AX25, czy to wersji pierwszej, czy drugiej,
    znałem każdy bit, czy co to jest znacznik HDLC i jak jest skonstruowany,
    itd. Dziś już mi trochę uleciało i jak najbardziej mógłbyś mnie zagiąć :),
    ale co pamiętam i przez klka lat (wymiana poczty i "biuletynów") oraz
    końcówek mocy w radiu :)) stosowałem, tu przytoczyłem. Stąd mój nacisk na
    nieutożsamianie pojęć PR i APRS. bo to są dwie różne sprawy, mniej, lub
    bardziej ze sobą powiązane.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205