    Subject: Re: Przyszłość GSM
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Wed, 12 Aug 2015 15:03:07 +0200

    W dniu 2015-08-12 o 14:18, ACMM-033 pisze:

    > Nadal mylisz pojęcia PR i APRS...
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Packet_Radio

    Ja wiem, że APRS to jedno z możliwych zastosowań technologii Packet
    Radio. Ale zapytam inaczej: istnieje jeszcze jakaś infrastruktura PR
    poza siecią APRS? Bo budowanie własnych digipiterów jakoś nieszczególnie
    mi się uśmiecha... :)

    > A dlaczego tylko dwa? Od urządzenia się płaci?

    No dobrze. Proponujesz w takim razie budowę własnej sieci...
    Załóżmy, że mam jakieś urządzenie, które ma zbierać dane i wysyłać je do
    centralnego "serwera". Rozpatrzy poszczególne sytuacje:
    1) GSM. Wykorzystuję moduł, który przez GPRS łączy się z Internetem i
    wrzuca je na konkretny serwer. Nie muszę się przejmować infrastrukturą.
    Gdy sieć czujników trzeba będzie rozbudować, po prostu złoży się kolejne
    urządzenie.
    2) Prywatny kanał radiowy. Muszę wykupić sobie częstotliwość, zbudować
    odpowiednią stację przy urządzeniu, a także stację retransmitującą ramki
    (choćby do Internetu). Gdy pojawi się konieczność zainstalowania
    kolejnego modułu nieco dalej, będzie trzeba postawić kolejny digipiter...
    W pierwszym przypadku trzeba stworzyć tylko końcowy moduł, w drugim de
    facto całą infrastrukturę.

    > Co do zastąpienia GSM - nie do tego PR jest przeznaczone, choć po
    > zwiększeniu przepływności i zestawieniu połączenia dupleksowego, nie
    > widzę przeszkód, by ktoś spróbował i mu się udało. Cyfrowy głos to

    Ale ja od początku mówię o alternatywie dla GSM, jeśli chodzi o
    telemetrię i zdalne sterowanie modułami, a nie cyfrowe połączenia głosowe!