  • 11. Data: 2015-08-12 07:04:59
    Temat: Re: Przyszłość GSM
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-08-12 06:34, PeJot wrote:
    [...]
    > I sam się zastanawiam dlaczego RS, a nie USB, bo chyba nie z uwagi na
    > koszty.
    Na większą odległość kabel można pociągnąć. No i wtyk można przykręcić
    do gniazda aby nie wypadał, zwłaszcza, gdy gniazdo zamocowane jest
    pionowo (np. w moich monitorach Dell U2412M kable USB i zasilające co
    jakiś czas wypadają z gniazd wskutek obracania monitora; przykręcane DVI
    czy Dsub trzymają się bez problemu).

  • 12. Data: 2015-08-12 07:09:54
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2015-08-12 o 07:04, JDX pisze:
    > On 2015-08-12 06:34, PeJot wrote:
    > [...]
    > Na większą odległość kabel można pociągnąć. No i wtyk można przykręcić
    > do gniazda aby nie wypadał,

    Jakoś mnie to nie przekonuje. Suwmiarki czy mikrometry zwykle mają
    jakieś fikuśne złącza, bez żadnych blokad.

    --
    P.Jankisz

  • 13. Data: 2015-08-12 07:51:50
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-08-12 o 06:34, PeJot pisze:

    > Nie tylko centralki. Istnieje cała masa *drobnego* sprzętu pomiarowego (
    > suwmiarki, czujniki zegarowe, mikrometry, termometry, wagi etc. ) która
    > jako jedyny interfejs ma właśnie RSa. I sam się zastanawiam dlaczego RS,
    > a nie USB, bo chyba nie z uwagi na koszty.

    Bez żadnego kombinowania ze sterownikami masz na praktycznie każdym
    procku, a nawet jak nie masz to sobie możesz programowo zrobić. Z USB
    tak łatwo nie masz. Do tego możesz bez problemu przejść na wiele różnych
    interfejsów.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2015-08-12 08:38:17
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-08-11 o 19:45, Atlantis pisze:
    > Innymi słowy: istnieje może szansa, że GSM zostanie zachowany jako
    > komórkowy POTS i za kilkadziesiąt lat będzie można wnukowi pokazać
    > działającą Nokię 3310? ;)

    http://pej.cz/ATT-skonczy-obsluge-sieci-2G-w-2017-A-
    jak-w-Polsce-a3889
    http://media2.pl/telekomunikacja/108792-Operatorzy-w
    ylaczaja-2G.-Stawiaja-na-mobilny-internet.html
    http://ttitc.pl/siec-gsm-przestanie-istniec/

    Jak widać marne szanse, kasa rządzi, no i klienci potrzebują fejsbuka
    24/365.

    Piotrek

  • 15. Data: 2015-08-12 09:22:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-12 o 02:00, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Byl stary poczciwy RS232? Byl i nadal jest w centralkach wlasnie i innej
    > drobnicy. Ale ktos madry inaczej zadecydowal, ze COM w kompie to
    > przeszlosc i nie bedzie potrzebny. To samo z LPT. Cale szczescie, ze

    COM w laptopach przestał był montowany m.in. ze względu na to, że
    pojawiła się moda na jak najbardziej płaskie urządzenia. Typowe gniazdo
    COM nie jest po prostu kompatybilne z tą ideą. Potem zresztą przyszedł
    czas na kolejne gniazdka i teraz mamy taką sytuację, jak w przypadku
    niektórych produktów Apple - laptop z jednym gniazdem. :)
    A ponieważ ludzie już zdążyli się odzwyczaić od tego standardu
    (większość użytkowników używała COM i LPT jako złącza myszki i drukarki)
    nieopłacalne stało się stosowanie go w masowo produkowanych płytach
    głównych - to zawsze kilka $ oszczędności na sztuce...
    Niemniej wydaje mi się, że RS232 powinien być ciągle montowany w
    bardziej niszowych komputerach, projektowanych z myślą o zastosowaniach
    przemysłowych.

    > Moze wiec zniknac GSM, tak jak TV analogowa, radio na OIRT, analogowe
    > komorki, siec na 220v. Choc z drugiej strony, to plyty gramofonowe i

    Tyle tylko, że to jednak trochę inna sytuacja. W schyłkowej fazie
    swojego istnienia, sieć NMT450 prawie nie miała już użytkowników.
    Opowiadano anegdotki o rybakach, którzy uparcie jeszcze korzystali ze
    starych telefonów Centertel, bo później niż GSM traciły zasięg po
    odpłynięciu od brzegu. Telekomunikacja przez jakiś czas używała tej
    technologii w roli zamiennika linii telefonicznej, gdy gdzieś nie
    opłacało się ciągnąć kabla.
    Na dłuższą metę jednak nie opłacało się utrzymywać tej infrastruktury na
    terenie całego kraju.
    Poza tym nowa technologia nie była kompatybilna ze starą - nie było
    telefonów, które łączyłyby w sobie funkcje NMT i GSM.
    W chwili obecnej sieć GSM zapewnia zasięg w sporych częściach i stanowi
    jedyną dostępną opcję dalekodystansowej łączności w rozmaitych systemach
    automatyki. Nie sądzę, żeby to się miało zmienić w ciągu najbliższych
    kilkudziesięciu lat. A nawet potem trzymanie tego systemu powinno być
    opłacalne - zwłaszcza, jeśli nowsza infrastruktura zostanie opracowana z
    myślą o wstecznej kompatybilności.

  • 16. Data: 2015-08-12 09:29:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-12 o 05:11, ACMM-033 pisze:

    > Jedynym znanym mi z relacji ograniczeniem zasięgu NMT była fizyczna
    > widoczność stacji, gdzie znajomy nawiązywał połączenie na ponad 100 km.
    > A już nie ma NMT. Więc nie spodziewam się sentymentów.

    GSM na 900MHz też potrafi się łączyć z całkiem odległymi stacjami
    bazowymi - może co prawda nie jest to 100km, ale jednak. I to właśnie
    dzięki tej części sieci mamy dostęp do podstawowych funkcji GSM na
    sporej części kraju, gdzie zwyczajnie nie opłaca się budować
    infrastruktury. Niestety tutaj zawsze trzeba będzie iść na kompromisy -
    szybka transmisja danych wymaga użycia wyższych pasm, a one
    charakteryzują się mniejszym zasięgiem.
    Dlatego też wyobrażam sobie, że GSM może zostać jako taka najniższa
    warstwa, zapewniająca podstawowe usługi na dużym terenie. Nawet, gdyby
    pojawił się pomysł przejęcia tych pasm pod jakiś nowszy system, to
    przecież teoretycznie powinno być możliwe zachowanie wstecznej
    kompatybilności.

  • 17. Data: 2015-08-12 09:56:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-12 o 08:38, Piotr Dmochowski pisze:

    > http://ttitc.pl/siec-gsm-przestanie-istniec/
    >
    > Jak widać marne szanse, kasa rządzi, no i klienci potrzebują fejsbuka
    > 24/365.

    Co prawda tytuły nie kończą się pytaniami, ale powyższe artykuły są
    dobrym przykładem prawa nagłówków prasowych. Sensacyjne stwierdzenie na
    początku, a potem okazuje się, że sama treść mniej sensacyjna.

    Najpierw sensacja: "Operatorzy likwidują sieć GSM w 2017 roku!"

    A potem dowiadujemy się, że:
    - Tylko jeden amerykański operator planuje coś takiego zrobić za dwa lata.
    - W Polsce Play planuje wyłączyć część nadajników, ale chyba AFAIK jego
    własna infrastruktura opierała się na 3G.
    - Mowa przede wszystkim o paśmie 900 MHz, nie całym systemie GSM.

  • 18. Data: 2015-08-12 10:08:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 09:56:57 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > początku, a potem okazuje się, że sama treść mniej sensacyjna.
    >
    > Najpierw sensacja: "Operatorzy likwidują sieć GSM w 2017 roku!"

    Czekaj czekaj, ja tam widze
    "Sieć GSM przestanie istnieć?"

> [...]
    > własna infrastruktura opierała się na 3G.
    > - Mowa przede wszystkim o paśmie 900 MHz, nie całym systemie GSM.

    Pasmo pewnie zostanie - nikt tak chetnie nie zrezygnuje z eteru.
    Chyba, za pare lat niska czestotliwosc zacznie przeskadzac.

    J.

  • 19. Data: 2015-08-12 10:15:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 09:22:00 +0200, Atlantis napisał(a):

    > COM w laptopach przestał był montowany m.in. ze względu na to, że
    > pojawiła się moda na jak najbardziej płaskie urządzenia. Typowe gniazdo
    > COM nie jest po prostu kompatybilne z tą ideą.

    Nie, zniklo na dlugo przed likwidacja VGA, a przeciez nadal jest tam
    Ethernet.

    Po prostu wielcy zdecydowali ze USB to przyszlosc, a COM do
    likwidacji. I zlikwidowali.

    > Niemniej wydaje mi się, że RS232 powinien być ciągle montowany w
    > bardziej niszowych komputerach, projektowanych z myślą o zastosowaniach
    > przemysłowych.

    No i jest, tylko ze w miedzyczasie COM zszedl do chipsetow, teraz juz
    pewnie z chipsetow znikl lub zniknie, i projektant niszowej plyty
    bedzie mial problem.
    Albo i nie, bo w miedzyczasie przemysl przejdzie na USB :-)

    J.

  • 20. Data: 2015-08-12 10:18:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 06:34:58 +0200, PeJot napisał(a):
> [...]
    > jako jedyny interfejs ma właśnie RSa. I sam się zastanawiam dlaczego RS,
    > a nie USB, bo chyba nie z uwagi na koszty.

    Koszty. Projekt na RS juz jest, zrobienie na USB wymaga nakladow.

    J.