    Subject: Re: Przyszłość GSM
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Wed, 12 Aug 2015 09:22:00 +0200

    W dniu 2015-08-12 o 02:00, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Byl stary poczciwy RS232? Byl i nadal jest w centralkach wlasnie i innej
    > drobnicy. Ale ktos madry inaczej zadecydowal, ze COM w kompie to
    > przeszlosc i nie bedzie potrzebny. To samo z LPT. Cale szczescie, ze

    COM w laptopach przestał był montowany m.in. ze względu na to, że
    pojawiła się moda na jak najbardziej płaskie urządzenia. Typowe gniazdo
    COM nie jest po prostu kompatybilne z tą ideą. Potem zresztą przyszedł
    czas na kolejne gniazdka i teraz mamy taką sytuację, jak w przypadku
    niektórych produktów Apple - laptop z jednym gniazdem. :)
    A ponieważ ludzie już zdążyli się odzwyczaić od tego standardu
    (większość użytkowników używała COM i LPT jako złącza myszki i drukarki)
    nieopłacalne stało się stosowanie go w masowo produkowanych płytach
    głównych - to zawsze kilka $ oszczędności na sztuce...
    Niemniej wydaje mi się, że RS232 powinien być ciągle montowany w
    bardziej niszowych komputerach, projektowanych z myślą o zastosowaniach
    przemysłowych.

    > Moze wiec zniknac GSM, tak jak TV analogowa, radio na OIRT, analogowe
    > komorki, siec na 220v. Choc z drugiej strony, to plyty gramofonowe i

    Tyle tylko, że to jednak trochę inna sytuacja. W schyłkowej fazie
    swojego istnienia, sieć NMT450 prawie nie miała już użytkowników.
    Opowiadano anegdotki o rybakach, którzy uparcie jeszcze korzystali ze
    starych telefonów Centertel, bo później niż GSM traciły zasięg po
    odpłynięciu od brzegu. Telekomunikacja przez jakiś czas używała tej
    technologii w roli zamiennika linii telefonicznej, gdy gdzieś nie
    opłacało się ciągnąć kabla.
    Na dłuższą metę jednak nie opłacało się utrzymywać tej infrastruktury na
    terenie całego kraju.
    Poza tym nowa technologia nie była kompatybilna ze starą - nie było
    telefonów, które łączyłyby w sobie funkcje NMT i GSM.
    W chwili obecnej sieć GSM zapewnia zasięg w sporych częściach i stanowi
    jedyną dostępną opcję dalekodystansowej łączności w rozmaitych systemach
    automatyki. Nie sądzę, żeby to się miało zmienić w ciągu najbliższych
    kilkudziesięciu lat. A nawet potem trzymanie tego systemu powinno być
    opłacalne - zwłaszcza, jeśli nowsza infrastruktura zostanie opracowana z
    myślą o wstecznej kompatybilności.