  • 31. Data: 2012-04-19 09:29:12
    Temat: Re: Przyspieszone początki z Fortranem
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 19/04/2012 00:27, slawek wrote:

    > (Nota bene, gra która wymaga "skomplikowanej numeryki"?! po co?! owszem,

    Na przykład poo to, żeby jak rzucisz granat, to ładnie wyglądało, że
    jest realistycznie wyglądający podmuch, jedne rzeczy odlatują, inne się
    łamią albo odkształcają itd.

  • 32. Data: 2012-04-19 13:23:24
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    o-discussion-forums@vbpp14...

    > Tego co zdecydowanie lepiej robić w C++, sic!

    Po co przepisywac LAPACK w C++?

    > (Nota bene, gra która wymaga "skomplikowanej numeryki"?! po co?! owszem,
    > kiedyś była, na ZX81 czy coś podobnego, jakaś gra gdzie jako intro była
    > symulacja Układu Słonecznego... obliczana na bieżąco... przy użyciu
    > "prawdziwych wzorów" stosowanych w obserwatorium astronomicznym pewnego
    > uniwersytetu. ;)

    Np. do fluid dynamics, zeby woda w jeziorku ladnie wygladala.

    > Fortran przydaje się - moim zdaniem - gdy naprawdę idiotycznie proste
    > OBLICZENIA trzeba robić z maksymalną wydajnością. Czyli np. jakieś
    > DAE/CFD/itd. - przy tym akurat potrzebne są wysokowydajne biblioteki "tylko
    > w Fortranie" - i jeszcze robimy to z całkowitym zanegowaniem istnienia
    > jakichkolwiek GUI itp. fanaberii.

    Slyszales o pojeciu "biblioteki" w programowaniu?

    RW

  • 33. Data: 2012-04-19 15:20:33
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "M.M. " <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > Nie chcę, bo nie muszę, siedzieć i gapić np. 60 godzin na 16 równolegle
    > działających instancji.
    Widocznie robisz coś bardzo rutynowego. Wtedy też bym nie zaglądał.

  • 34. Data: 2012-04-19 22:57:53
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jmoesa$8t2$...@i...gazeta.pl...

    > Na przykład poo to, żeby jak rzucisz granat, to ładnie wyglądało, że jest
    > realistycznie wyglądający podmuch, jedne rzeczy odlatują, inne się łamią
    > albo odkształcają itd.

    Jak jesteś taki dobry - to idź z tym na WAT.

    A muszę ci się przyznać - nie wiem jak wygląda z bliskiej odległości
    realistyczny wybuch granatu. Przypuszczam, że nie wygląda, tj. że w wyniku
    eksplozji następuje utrata przytomności połączona z niepamięcią wsteczną. I
    naprawdę nie chciałbym kiedykolwiek tego doświadczać... nawet jako elementu
    gry komputerowej.

    No i drobiazg - w grach osadzonych w światach fantastycznych pojawiają się
    różne rzeczy... których albo zwyczajnie nie ma i nie będzie (czary), albo
    dla których obliczenia są niemożliwe, bo nie ma (v > c), albo jest to zbyt
    trudne nawet na porządny mainframe. Nie tędy droga.

  • 35. Data: 2012-04-19 23:08:20
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Roman W" <b...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    o-discussion-forums@vbpp14...
    > Po co przepisywac LAPACK w C++?

    A po co przepisywać? Już jest!

    http://math.nist.gov/lapack++/

    Podobnie np. PETSc i takie tam.

    > Np. do fluid dynamics, zeby woda w jeziorku ladnie wygladala.

    Łee, to wystarczy rozpisać na mody drgań powierzchni i będzie ładnie
    wyglądała. Z prawdziwą CFD nie ma wiele wspólnego.

    Oczywiście, możesz w grze (np. Wiedźmin 14) dać taki ficzer, że jak Gerałt
    splunie do wody, to widać będzie efekty dyfrakcji wokół brzozowych gałązek.
    Tyle że nie podniesie to tzw. grywalności - a tylko wymagania dla systemu. I
    ogólny koszt (czas, pieniądze, wysiłek) produkcji gry.

  • 36. Data: 2012-04-20 01:16:05
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 19/04/2012 21:57, slawek wrote:
    > Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał w

    > Jak jesteś taki dobry - to idź z tym na WAT.

    Z czym? I gdzie konkretnie na WAT? I po co?

> [...]
    > realistyczny wybuch granatu. Przypuszczam, że nie wygląda, tj. że w
    > wyniku eksplozji następuje utrata przytomności połączona z niepamięcią

    Przypuszczam, że to zależy od granatu i od tego, co uznamy za bliską
    odległość. I tego, kim się jest - w grze można przecież być cyborgiem
    albo żołnierzem w pancerzu wspomaganym, którzy mogliby nawet w
    realistycznym scenariuszu obejrzeć taką eksplozję w rzeczywistości.

    Tylko że to wszystko jest nie do końca istotne - w grze nie chodzi
    przecież o to, żeby było tak, jak w rzeczywistości, tylko żeby dogodzić
    klientowi. A dla niektórych typów gier i niektórych typów klientów gra,
    która gdzieś tam przekracza pewną granicę umowności i pokazuje graczowi
    coś, co odpowiada jego wyobrażeniom jest czymś, co takiemu graczowi
    odpowiada. I przykład nie jest przecież abstrakcyjny - wiele gier za
    właśnie tego tyu rzeczy zebrało dobre recencje i świetnie się sprzedało.

    > I naprawdę nie chciałbym kiedykolwiek tego doświadczać...
    > nawet jako elementu gry komputerowej.

    Przekonałeś mnie. Jeśli ty czegoś nie chcesz, to na pewno nie ma sensu
    ani potrzeby tego robić.

> [...]
    > albo dla których obliczenia są niemożliwe, bo nie ma (v > c), albo jest
    > to zbyt trudne nawet na porządny mainframe. Nie tędy droga.

    Dla tych rzeczy, być może nie tędy droga. Ale być może też jest tak, że
    przez złożone obliczenia numeryczne można uzyskać efekt, dzięki któremu
    gracze powiedzą "ale w tej grze fajnie wyglądają czary" - i gra się
    świetnie sprzeda. I to, że czarów tak naprawdę nie ma, nie znaczy, że
    pokazanie graczowi rzucenia czaru jako wirów wirująceej magicznej
    poświaty będzie równie satysfakcjonujące, co pokazanie mu rzucenia czaru
    przez wyświetlenie na ekranie zielonego prostokąta.

  • 37. Data: 2012-04-20 12:51:02
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    slawek <s...@h...pl> wrote:

    > Użytkownik " M.M." <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > [kiedy używać Fortranu]
    >
    > 1. Są tylko obliczenia numeryczne.
    > 2. Potrzebne specyficzne biblioteki (które są łatwo dostępne dla Fortranu).
    ... ale wspolczensie idzie sie dosc czesto na latwizne,
    nie wymagajaca znania fortrna:
    http://www.scipy.org/F2py
    Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 38. Data: 2012-04-20 13:44:54
    Temat: Re: Przyspieszone pocz?tki z Fortranem
    Od: A.L. <l...@a...com>

    To jest kompletny nonsens, Panie P.

    A.L.

  • 39. Data: 2012-04-20 15:55:27
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Friday, April 20, 2012 12:44:54 PM UTC+1, A. L. wrote:

    > To jest kompletny nonsens, Panie P.

    E, niekoniecznie. Jezeli biblioteka fortranowa nie alokuje nigdzie pamieci samemu
    (co, o ile pamietam, jest regula) to automatyczne wygenerowanie interfejsu do kodu
    fortranowego wystarczy, zeby go uzywac z poziomu Pythona.

    RW

  • 40. Data: 2012-04-20 17:36:58
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jmq6bm$8ki$...@i...gazeta.pl...
> [...]
    > żołnierzem w pancerzu wspomaganym, którzy mogliby nawet w realistycznym
    > scenariuszu obejrzeć taką eksplozję w rzeczywistości.

    Dziwne pojęcie realizmu. Dziwne.

    > Tylko że to wszystko jest nie do końca istotne - w grze nie chodzi
    > przecież o to, żeby było tak, jak w rzeczywistości, tylko żeby dogodzić
    > klientowi. A dla niektórych typów gier i niektórych typów klientów gra,

    I dlatego mamy PEGI. Inaczej w ramach "dogadzania" byłyby zdumiewające
    rzeczy (a i tak są).

    > Przekonałeś mnie. Jeśli ty czegoś nie chcesz, to na pewno nie ma sensu ani
    > potrzeby tego robić.

    Jak na razie masz swój punkt widzenia i znasz mój punkt widzenia. Do
    zrobienia dobrej gry potrzeba ci jeszcze: doświadczenia, lepszej znajomości
    oczekiwań docelowych nabywców, oceny możliwości realizacji (z uwzględnieniem
    realnych możliwości i budżetu) itp. itd.

    Nie twierdzę, że to niemożliwe. Ale np. "Worms" odniosło sukces bynajmniej
    nie dlatego, że wybuchy były 100% dokładnie wymodelowane.

    > Dla tych rzeczy, być może nie tędy droga. Ale być może też jest tak, że
    > przez złożone obliczenia numeryczne można uzyskać efekt, dzięki któremu
    > gracze powiedzą "ale w tej grze fajnie wyglądają czary" - i gra się

    Rozpisz mi tu równanie różniczkowo-całkowe na fireball'a odpalanego przez
    wizarda level 4 wyposażonego w różdżkę "wzmocnione pierdyknięcie"
    (zmodyfikowaną przez kowala-zombi z wioski)... zakładając że jest nów obu
    księżyców, wizard jest zmęczony, pada deszcz i wieje
    północno-zachodnio-południowy wiatr...

    ...jak to zrobisz, to wystarczy popatrzeć na samo równanie, aby wpaść w
    zachwyt na twoją przyszłą ewentualną (i nigdy nie dokończoną?) grą.

> [...]
    > będzie równie satysfakcjonujące, co pokazanie mu rzucenia czaru przez
    > wyświetlenie na ekranie zielonego prostokąta.

    Oczywiście. Ale taką poświatę modelujesz "tanim sposobem" - np. nurbs,
    harmoniki sferyczne, cokolwiek - byle ładnie wyglądało (czyli trzeba być
    artystą, a to trudne) i nie zjadało czasu CPU na pierdoły. Bo "wiry
    magicznej poświaty" prowadzące do 3 fps... o... gracze będą zachwyceni.
    Naprawdę. Zwłaszcza ci grający w multi.