  • Data: 2009-10-11 09:38:59
    Temat: Re: Przewody rozruchowe
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Oct 9, 6:49 pm, "pawelj" <p...@o...pl> wrote:

    > To ja chcę coś uściślić korzystając z tematu i nic niekomu nie zarzucając.
    >
    > Padło stwierdzenie, że żarówki halogenowe lubią temperaturę czy też nie
    > lubią chłodzenia.
    > Jak się ma to stwierdzenie do żarówek montowanych w sufitach / meblach.  ?
    > Jest tam zasada wyznawana przez wszystkich montarzystów i sprzedawców, która
    > mówi że jak taka żarówka ma za ciepło to się szybko spali. Dlatego trzeba
    > jej zostawić z tyłu trochę przestrzeni,  żeby mogła się chłodzić.
    > Jeżeli halogeny lubią ciepło to owi spece są w błędzie.

    Zauważ różnicę między "temperatura bańki" a "temperatura włókna".
    Jeśli włókno jest "gorące", to bańka musi też być gorąca, żeby wolfram
    mógł recyrkulować.
    Najlepsza kombinacja: włókno "zimne" i bańka "gorąca" (nieosiągalne,
    bo trzeba by zewnętrznie grzać bańkę)
    Dobra: bańka zimna, włókno "zimne" - wolfram wolno paruje i włókno
    żyje długo.
    Średnio dobra, ale jasno: włókno gorące i bańka gorąca - wolfram
    paruje, ale recyrkuluje i żarówka żyje normalnie.
    Paskudna: bańka zimna i włókno gorące: wolfram paruje i zostaje na
    szkle.

    Przegrzewanie żarówki przez zabudowanie jej na sztywno nie pomaga -
    nie chodzi o to, żeby było gorąco do usrania, tylko, żeby było
    odpowiednio gorąco do recyrkulacji wolframu.
    BTW: przegrzewane żarówki często padają nie ze względu na odparowanie
    wolframu, tylko rozszczelnia się połączenie szkła z elektrodami i tlen
    migruje do bańki.

    Marek