    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przewody rozruchowe
    Date: Thu, 8 Oct 2009 00:51:18 +0000 (UTC)
    <n...@d...viste-family.net> <ha8144$ddj$1@news.onet.pl>
    <1...@p...pl> <ha9jrn$1cgf$1@news2.ipartners.pl>
    <i...@4...com>
    <hadkpa$ov$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <4...@4...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hafjq5$le8$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hai39k$1kl$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hailjs$q5c$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <haimtv$s6g$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <1...@p...pl>

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał trochę baśni na dobranoc:

    > Urban legend. Obieg halogenowy kończy się w miarę spadku temperatury
    > nie z powodu braku warunków do redukcji na włóknie tylko z braku
    > rozproszonego wolframu i jego halogenków.

    Ale przecież w opisanym przypadku właśnie o brak rozproszonego wolframu
    i jego halogenków chodzi -- jeśli bańka żarówki będzie zbytnio/zbyt mocno
    chłodzona, to zmetalizują się na niej pary wolframu i z obiegu halogenowego
    nici. To, że lampa halogenowa nie może mieć wielkiej i chłodnej baniochy
    tak jak inne żarówy, tylko malutką i gorącą, to nie spisek żydomasoński
    i nie urban legend, tylko rzeczywistość i szczera prawda.

    > Nie wiem, ile dziesięcioleci będzie jeszcze krążyć legenda o niszczeniu
    > żarówek halogenowych zbyt niskim napięciem.

    Żeby zrobić żarówkę halogenową, trzeba (a) przewoltować włókno wolframowe
    aby miało wyższą temperaturę i jaśniej świeciło, oraz (b) stworzyć
    w bańce odpowiednie warunki do rzeczonego obiegu halogenowego. Wolfram
    we włóknie każdej żarówy jednaki, można więc nazad temu halogenu
    zmniejszyć napięcie zasilające. Będzie wtedy świecić jak zwykła żarówka
    i zachowywać się jak zwykła żarówka. Czyli wolno bo wolno, ale włókno
    będzie bezpowrotnie odparowywać. Ale w przeciwieństwie do żarówki z dużą
    bańką, ten mały kwarcowy pęcherzyk szybko pociemnieje i zacznie tłumić
    światło. Nie trzeba kilkudziesięciu lat by się o tym przekonać. Każdy sam
    może zrobić eksperyment trwający najwyżej kilka tygodni. Ja zrobiłem.

    Są halogeny o włóknach mocno przewoltowanych, gorących i jasno świecących
    światłem o wysokiej temperaturze barwowej. One mają krótki czas życia.
    Im by można życie przedłużyć obniżając napięcie. Ale nik tego nie robi,
    bo i po co (ostatnio miałem do czynienia z takim jednym -- kosztuje od
    pyty, ma określony i dość krótki czas życia i trzeba w zeszyciku wpisywać
    godziny świecenia). Takie domowe halogeny aż tak bardzo przewoltowane nie
    są. Im producenci deklarują zwykle czas życia dwa-trzy razy dłuższy od
    innych żarówek. Deklarują może nawet więcej, ale realnie jakoś tak to im
    wychodzi. Jak obniżymy napięcie, to można spodziewać się powrotu do normy,
    czyli skrócenie czasu życia. A już na pewno zakończą swój żywot gasnąc
    powoli i błyszcząc po śmierci światłem odbitym. Nie dana im będzie śmierć
    godna halogena -- gwałtowna, od nagłego pęknięcia drutu w jasnym szkle.

    --
    Jarek