  • 11. Data: 2010-09-23 11:02:54
    Temat: Re: Przetwornica step-up 6V->35V 1.8A i regulacja prądu LED 50W
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Thursday, September 23, 2010, 12:52:11 PM, you wrote:

    > Musze sie kiedys zmobilizowac i zrobic taka.
    > Potem porownamy :-)

    Co chcesz porównać? Sposób wieszania się? Czy może kontrolę prądu w
    locie?

    > W UPS'ach steruje uP i jakos nie protestujesz :-)

    A co ja mam do protestowania? Nikt mnie o zdanie nie pytał. Falownik
    na 50Hz może sobie być sterowany uC. Przetwornica go zasilająca -
    absolutnie nie. Tym bardziej, że nie ma takiej potrzeby.

    > Za to 50W rozklada sie od razu na wiekszej powierzchni radiatora.

    A po co Ci w wodzie wielki radiator? Mały moduł łatwiej uszczelnić.

    > O ile akurat wlasnie taka ch-ka jest ci potrzebna.
    > Ale wtedy i pojedyncze LED bez optyki sa odpowiednie.

    Tylko, że do osiągnięcia 50W potrzebujesz ich bardzo dużo. Pod wodą
    wielkość ma istotne znaczenie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2010-09-23 11:07:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Martin,

    Thursday, September 23, 2010, 12:47:42 PM, you wrote:

    > Dobra, to teraz pytanie: ma ktoś z Was linka do jakiegoś schematu?

    Wątpię.

    > Mistrzem świata w dziedzinie elektroniki to nie jestem, ale ze
    > złożeniem czegoś na podstawie schematu problemów miał nie będę. A jak
    > będzie wytłumaczony, to może nawet sam zmienie napięcie ;-)

    Proponuję ręcznie.

    [...]

    > Szkoda tylko, że ktoś nie pomyślał o podłaczeniu tego równolegle tak,
    > żeby działało przy tych 6V a nie 35V...

    I co by to zmieniło? Byłoby jeszcze trudniej. LEDy to nie żarówki -
    wymagają stabilizacji prądu a nie napięcia!

    > Osobne LEDy dają mniej luksów. Sprawdzone.

    OMG!

    > A ja potrzebuję dużo luksów. I teoretycznie to mogę wpierniczyć tam
    > 10 LEDów 100W, tylko wtedy poświeci mi to na akumulatorze jakieś 30
    > sekund. O ile wydali prądowo...
    > Samo chłodzenie nie powinno być dużym problemem -- w dnie łodzi mam
    > dziurę fi 60mm, w dziurze siedzi filtr UV od aparatu foto, więc
    > kawałek płaskiej szybki, do której zamierzam LEDa przykleić i
    > chłodzone to będzie wodą, która będzie zawsze pod szybką. Powinno
    > działać. Wrzucę jakiś termistor "w razie jakby co".

    Tyle, że LEDy mają być chłodzone z drugiej strony. 50W od strony
    świecącej nawet w wodzie nie ochłodzisz.

    > Tak czy owak - jeśli ktoś ma linki do przetwornicy to bardzo bym
    > prosił je podać.

    Wpisz w gógle "przetwornica" - dostaniesz mnóstwo linków.

    > Pytania do Romana:
    > 1) dlaczego push-pull?

    Bo tak jest lepiej.

    > 2) dlaczego 6V->>35V to kiepski pomysł? czy 12V/6Ah jest lepszym
    > pomysłem niż 6V/12Ah? Jeśli tak, to dlaczego?

    Przykro mi - korepetycji z elementarnej elektrotechniki nie udzielam.
    Hint: masz moc 50W - jaki to prąd przy 12V a jaki przy 6V?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2010-09-23 11:10:28
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Thu, 23 Sep 2010 02:58:30 -0700 (PDT),
    Martin Lukasik <m...@m...pl> screamed:

    > Widzisz, dlatego właśnie zależy mi na dużej sprawności, bo nie mam
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > wyjścia -- muszę to zrobić z 6V.
    [...]

    > Chodzi o to, że jest mały, a na miejscu mi zależy, mam ich całą garść,
    > a przetwornica nie musi być super-duper, bo ja potrzebuję "zwykłą"
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > latarkę.

    Przy 6V -> 35V dwa powyższe zdania są ze sobą sprzeczne. :)

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:236B ]
    [ 13:09:15 user up 12569 days, 1:04, 1 user, load average: 0.56, 0.18, 0.15 ]

    Any man who has $10,000 left when he dies is a failure. -- Errol Flynn

  • 14. Data: 2010-09-23 11:25:35
    Od: Martin Lukasik <m...@m...pl>

    On 23 Sep, 12:07, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    > I co by to zmieniło? Byłoby jeszcze trudniej. LEDy to nie żarówki -
    > wymagają stabilizacji prądu a nie napięcia!

    To, że wtedy nie potrzebowałbym stabilizacji prądu i napięcia, tylko
    samego prądu?

    > OMG!

    Co znowu?
    Wiem, zabrzmiałem jak burak, który zakłada zestaw audio 1500W do
    malucha i przykleja na przód naklejkę PIONIER, ale nie o to chodzi.
    Chodzi o to, że mam ograniczoną pojemność akumulatora, a do robienia
    zdjęć pod wodą potrzebuję oświetlać dno na głębokości kilku-kilkunastu
    metrów.
    Dlatego musi to być jak najwydajniejsze...

    Chyba, że Twoje OMG tyczyło się czegoś innego.

    > Wpisz w gógle "przetwornica" - dostaniesz mnóstwo linków.

    Dzięki, działa!

    > Bo tak jest lepiej.

    No, to tak jak jeździć czarnym samochodem vs czerwonym...

    > Przykro mi - korepetycji z elementarnej elektrotechniki nie udzielam.
    > Hint: masz moc 50W - jaki to prąd przy 12V a jaki przy 6V?

    Nieładnie jest wszystkich z gory traktować jak debili.
    Raczej miałem na myśli:
    - czy jeśli jest większe napięcie na źródle to jest większa sprawność
    przetwornicy (inaczej: czy jeśli różnica między Vout a Vin jest
    mniejsza to sprawność przetwornicy jest [z założenia] większa?)
    - czy akumulator o więszej pojemności można obciążyć bardziej niż ten
    o większym napięciu, czy nie ma to znaczenia? (mowa o 6V/12Ah i 12V/
    6Ah) Wydaje mi się, że sugerowałeś też, że prąd rzedu kilku-kilkunastu
    A to nie jest dobry pomysł. Tak się zastanawiam czy to rzeczywiście
    tak bardzo dużo dla akumulatora?
    Mój zasilacz APC ma baterię 12V/7Ah i jest niby 650VA. Zakładam, że
    APC wie co nieco o zasilaniu, więc zakładam, że takie 50W na podobnym
    akumulatorze raczej boleć go nie powinno. Ale może coś przegapiłem?

    Marcin

  • 15. Data: 2010-09-23 11:51:02
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    >Dlatego musi to być jak najwydajniejsze...

    Obawiam się, że ta dioda wcale tak wydajna nie jest.
    Ja bym się skłaniał ku bardziej markowym produktom.

    Ciekawy projekt, np.:
    http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=3376&postday
    s=0&postorder=asc&start=20
    EM

  • 16. Data: 2010-09-23 11:59:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Martin,

    Thursday, September 23, 2010, 1:25:35 PM, you wrote:

    > To, że wtedy nie potrzebowałbym stabilizacji prądu i napięcia, tylko
    > samego prądu?

    Szkoda, że to tak hermentyczne, bo by się nadawało na p.r.h.n....

    [...]

    > No, to tak jak jeździć czarnym samochodem vs czerwonym...

    Skoro wiesz lepiej, to po co pytasz?

    > Nieładnie jest wszystkich z gory traktować jak debili.

    Wszystkich?

> [...]
    > przetwornicy (inaczej: czy jeśli różnica między Vout a Vin jest
    > mniejsza to sprawność przetwornicy jest [z założenia] większa?)

    Prawo Ohma już przerabiałeś w szkole czy wykreślili z programu?

> [...]
    > tak bardzo dużo dla akumulatora?
    > Mój zasilacz APC ma baterię 12V/7Ah i jest niby 650VA.

    To złodzieje - kiedyś do 600VA wsadzali 11 lub 12Ah. 7Ah były 400 i
    420VA...

    > Zakładam, że APC wie co nieco o zasilaniu, więc zakładam, że takie
    > 50W na podobnym akumulatorze raczej boleć go nie powinno. Ale może
    > coś przegapiłem?

    Tak - to, że proponujesz 6V a nie 12V. Weź sobie popatrz na
    charakterystyki popularnych tranzystorów MOSFET - może wtedy
    zrozumiesz, dlaczego 6V jest fuj a 12V lepsze. A to tylko jeden z
    wielu powodów.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 17. Data: 2010-09-23 12:01:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał
    > Hello J.F.,
    > Co chcesz porównać? Sposób wieszania się? Czy może kontrolę prądu
    > locie?

    Nie przypominam sobie zebys narzekal zeby ci sie uP w lanosie
    wieszal :-P

    > A co ja mam do protestowania? Nikt mnie o zdanie nie pytał.
    > Falownik
    > na 50Hz może sobie być sterowany uC. Przetwornica go zasilająca -
    > absolutnie nie. Tym bardziej, że nie ma takiej potrzeby.

    Zapominasz ze procesory dzialaja juz na 3 GHz ? :-)

    I ze teraz taka moda ze dopiero jak jest potrzeba to sie cos do
    procka doklada :-)

    > A po co Ci w wodzie wielki radiator? Mały moduł łatwiej
    > uszczelnić.

    Nawet w wodzie musi miec swoja wielkosc. A nawet metal ma swoja
    przepuszczalnosc ciepla.

    J.

  • 18. Data: 2010-09-23 12:09:34
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 23.09.2010 13:25, Martin Lukasik pisze:

    > To, że wtedy nie potrzebowałbym stabilizacji prądu i napięcia, tylko
    > samego prądu?
    Jakby ledy były na 6V (abstrahując od tego, że nie ma takich) to miałbyś
    cyrk nie do zrealizowania przy tej mocy z sensowną sprawnością -
    naładowany akumulator ma trochę ponad nominalne 6V, rozładowany ma
    trochę poniżej. A jak było napisane - sterujesz prądem a nie napięciem.
    Musiałbyś albo mieć 2 przetwornice albo SEPIC, która nie jest super wydajna.

    > Co znowu?
    Gdzie to sprawdzałeś?

    Taka uwaga - chińskie latarki "POWERLED 1W" mają często np. 1/8W i
    kiepską sprawność. Jak człowiek zobaczy prawdziwego powerleda 1W to się
    można zdziwić.

    > Wiem, zabrzmiałem jak burak, który zakłada zestaw audio 1500W
    A wiesz co to 1500W znaczy? Bo chodzi mniej-więcej o to samo co z
    tysiącami lumenów.

    > No, to tak jak jeździć czarnym samochodem vs czerwonym...
    Jesteś w stanie samemu ocenić jakNOP;ość przetwornicy? Jak nie to czemu
    nie wierzysz komuś kto się podobno na tym zna?

    Ile amperów będziesz brał średnio przy 6V aby dostać 50W na wyjściu a
    ile będziesz brał z 12? To jest pobór średni - trzeba jeszcze wziąć pod
    uwagę, że przetwornica bierze prąd w impulsach a to dopiero pierwszy z
    listy problemów.

    > - czy jeśli jest większe napięcie na źródle to jest większa sprawność
    > przetwornicy (inaczej: czy jeśli różnica między Vout a Vin jest
    > mniejsza to sprawność przetwornicy jest [z założenia] większa?)
    W pewnym zakresie tak - im większa różnica tym większy prąd. Im większy
    prąd tym większe straty na oporach.

    > - czy akumulator o więszej pojemności można obciążyć bardziej niż ten
    > o większym napięciu, czy nie ma to znaczenia? (mowa o 6V/12Ah i 12V/
    > 6Ah)
    Zależy od Twojego akumulatora. Są modelarskie LiIon z których
    kilkadziesiąt amperów można brać a są takie z których pobranie powyżej
    1A może grozić wybuchem.

    Michoo

  • 19. Data: 2010-09-23 12:11:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Thursday, September 23, 2010, 2:01:02 PM, you wrote:

    > Nie przypominam sobie zebys narzekal zeby ci sie uP w lanosie
    > wieszal :-P

    Jak się uP w Lanosie zwiesi, to go watchdog "obudzi" zanim silnik
    zgaśnie. W przetwornicy potrzebujesz kontroli prądu w locie -
    opóźnienie nie powinno przekraczać kilkuset nanosekund.
    Powiedzmy, że w jednym cyklu możesz sobie pozwolić na brak pomiaru ale
    już po zawieszeniu, przy push-pull, zostawienie otwartego jednego
    klucza i czekanie na watchdoga, to pewny dym. Szczególnie przy
    prądach, o jakich tu mowa.

    Ja naprawdę wolę zrobić to na normalnym kontrolerze.

    > Zapominasz ze procesory dzialaja juz na 3 GHz ? :-)

    Jasne. I te koniecznie trzeba wsadzać do przetwornic zamiast
    kontrolera za kilka PLN...

    > I ze teraz taka moda ze dopiero jak jest potrzeba to sie cos do
    > procka doklada :-)

    No to rób tak przetwornice ale ja będę robił po swojemu.

    > Nawet w wodzie musi miec swoja wielkosc. A nawet metal ma swoja
    > przepuszczalnosc ciepla.

    Bez przesady. Odprowadzenie 50W w wodzie to banał. Byleby robić to od
    właściwej strony.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2010-09-23 12:39:03
    Od: Martin Lukasik <m...@m...pl>

    On 23 Sep, 13:09, Michoo <m...@v...pl> wrote:

    > Gdzie to sprawdzałeś?

    Mam miernik natężenia światła, luksometr czy jakkolwiek, w...
    telefonie. OK, może i jest to bardziej zabawka, ale wygląda na to, że
    działa.
    Władowałem pod wodę tego 50W w jednym kawałku i takiego z 15 LEDami
    3W. Obydwa w reflektorze 90 stopni. 50W ma niby 7500K, te miały ponoć
    6800K (dane katalogowe). Na głębokości 8m "na oko" było 2x ciemniej.
    Niestety miałem tam kamerę a nie aparat, więc nie powiem dokładniej
    (tak to bym widział jaka była przysłona i czas naświetlania).

    > A wiesz co to 1500W znaczy? Bo chodzi mniej-więcej o to samo co z
    > tysiącami lumenów.

    Ta sama wiązka, ta sama moc, inna jasność...

    > Jesteś w stanie samemu ocenić jakNOP;ość przetwornicy? Jak nie to czemu
    > nie wierzysz komuś kto się podobno na tym zna?

    Ja nie mówię nigdzie, że nie wierzę. Wierzę. Chodziło mi o to, że
    fajnie jest usłyszeć coś wiecej niż "tak, bo tak".
    Skoro już się ktoś produkuje, żeby mi odpisać, to fajnie byłoby, gdyby
    dodał to jedno-dwa zdania z uzasadnieniem. Fajnie jest się czegoś
    naczyć a nie prowadzić dyskusje, które nie mają żadnej wartości
    merytorycznej.

> [...]
    > listy problemów.

    > W pewnym zakresie tak - im większa różnica tym większy prąd. Im większy

    Dobra, rozumiem. Cały czas myślałem, że czpiacie się tego, że chcę
    "męczyć" akumulator kilkunastoma amperami.

    Zwykła cegła z ołowiu i kwasu :-)

    Marcin