    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przetwornica 5V na 12V, 0,4A
    Date: Mon, 26 May 2014 14:55:20 +0200

    Użytkownik "Michał Lankosz" napisał w
    >1. Dławik 100uH, 1,2A, 0,28Ohm (DL22-100 Skorzystałem z kalkulatora:
    >http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/aww_smps_e
    .html
    >Vin_min = 4V
    >Vin_max = 5.6V
    >Vout = 12V
    >Iout = 0.4A
    >f = 50kHz
    >Otrzymałem:
    >L = 107.8E-6H
    >?IL=0.51

    >https://drive.google.com/file/d/0B5OcDmfuxNsdLWN0Qm
    MxM3ZNd2s/edit?usp=sharing
    >Z jednej strony z wykresu Vds(t) wnioskuję, że klucz załączony jest
    >przez ok. 70% czasu. Ale Wykres Id(t) pokazuje, jakby prąd przez
    >klucz płynął tylko przez ok. 30%. Nie rozumiem.

    Masz na rysunku - Id to prad diody. I prawidlowo plynie 30% czasu.

    Niestety - cewka "laduje sie" pod napieciem 4V, "rozladowuje" 8V -
    wiec tych 70/30% musi byc.
    400mA stale powoduje ze w czasie tych 30% przewodzenia musi byc
    srednio 1.2A.
    A ze prad opada, to w szczycie bedzie wiecej i dlawik nie wyrabia.
    Sam dlawik musi byc byc na tyle duzy zeby prad nie narosl zbyt szybko
    ... jak widac 100uH sie prawie sprawdza, ale 150 byloby lepsze.
    Albo 100kHz.

    Tak czy inaczej - albo wiekszy dlawik, albo wyzsze napiecie zasilania.
    Albo wyjsciowe napiecie mniejsze.
    Tasma naprawde wymaga 12V ? Diody polaczone w szereg, czy tylko
    rezystory duze ?

    Albo dwa takie dlawiki rownolegle.

> [...]
    >generatora funkcyjnego.
    >Prąd wyjściowy wyszedł około 180mA przy wypełnieniu 70%. Trochę za
    >ciemno. Dla wyższych współczynników wypełnienia szybko rośnie prąd
    >wejściowy nie przekładając się na znaczne zwiększenie prądu
    >wyjściowego; dla mniejszych wypełnień jest tylko ciemniej.
    >Zauważyłem, że częstotliwość kluczowania nie ma wiele do powiedzenia.
    >Zgodnie z obliczeniami prąd w impulsie płynący przez dławik to 1,52A.
    >Czy to oznacza, że dławik jest za "słaby" i ma za szybko się nasyca,
    >ma za dużą rezystancję lub coś w ten deseń?

    Jest troche za maly, ale akurat z tego to niekoniecznie wynika.
    Jak masz staly generator bez sprzezenia i kontroli, to latwo
    doprowadzic do nasycenia.

    J.