  • 31. Data: 2009-05-27 21:22:17
    Temat: Re: Przepala zdjecia w JPG
    Od: "PW" <c...@p...wytnijto.e-wro.pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    news:gvkh8t.6eo.1@teren.hamstera.pl...
    > Rzecze PW:
    >
    > I dokładnie tak jest, natomiast nie ma to nic wspólnego z liczbą bitów w
    > pliku. Taka krzywa jest opisywana w zakresie [0, 1] a mapowanie na
    > wyjściową
    > przestrzeń robi sie na samym końcu po prostu mnożąc przez maksymalną
    > możliwią do zapisania wartość.

    Czyli to kombinacja krzywej i przelicznika 12-8 bitów. Bo w RAW-ie "biały"
    to, powiedzmy, "4096 razy większy niż czarny", a w JPG - "256 razy większy
    niż czarny". Upraszczam oczywiście :) Jeśli się prosto przełoży wartości
    liczbowe, to w JPG będzie przepalone coś, co w RAW-ie ma jeszcze dobre 4
    albo 6 bitów na detale w światłach. W każdym razie wygląda na to, że
    szwankuje generowanie JPG z RAW-a.

    zdrówka, PW

  • 32. Data: 2009-05-27 21:54:39
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze PW:

> [...]
    > niż czarny". Upraszczam oczywiście :) Jeśli się prosto przełoży wartości
    > liczbowe, to w JPG będzie przepalone coś, co w RAW-ie ma jeszcze dobre 4

    Te dodatkowe bity idą na cienie. Tzn. zwiększanie dokładności przetwornika
    AC powoduje istotnie zwiększenie dynamiki, ale wyłącznie w cieniach. Samo
    dodanie bitów do przetwornika nie zmienia maksymalnej wartości jaką można
    zarejestrować.

    W przypadku rawów jest tak samo, przy wywoływaniu spada dokładność zapisu
    cieni i świateł, ale nic nie stoi na przeszkodzie żeby maksymalna wartość w
    raw została zamapowania na maksymalną wartośc w 8-bitowym JPG. To tylko
    konwersja jednego zakresu na drugi. A od tego jak się zrobi taką konwersję
    zależy to jak wyraźnie będzie widać detale w światłach i cieniach.

  • 33. Data: 2009-05-28 05:08:52
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    > Rzecze Agent:

    > W skrócie - bo jest głupi. Jeżeli pomierzysz wartość pikseli na tym JPG to

    Czy ja Cię obrażam? Bo chyba nie jest to jednak takie oczywiste skoro parę
    innych osób ma na to inne wyjaśnienie.

  • 34. Data: 2009-05-28 05:16:42
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "Agent" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Czy ktoś może mi odpowiedzieć napytanie dlaczewego mój Canon 1000D
    > przepala mi zdjęcia w JPG a w RAW nie. Wiem że z JPG aparat może robić
    > wiele np. zmieniać ostrość, nasycenie kontrast ale do licha czemu
    > przepala? Regulowałem co mi przyszło do głowy. ustawiłem w regulacjach
    > obrazu nawet wszystko na minus jak się da, wyłączyłem optymalizator
    > jasności i ciągle to samo. Tutaj przykłady
    > http://www.przeklej.pl/plik/img-9334-raw-jpg-1280-jp
    g-0001ur08e2mv
    > http://www.przeklej.pl/plik/img-9334-1280-jpg-0001ur
    0cc1dc

    > Pierwsze przerobione z RAW i zmniejszone drugie tylko zmniejszone. Wiem że
    > oba przepalone ale specjalnie chciałem porównać. Wiem że będą odpowiedzi :
    > to rób w RAW, tylko że ja po pierwsze lubię wiedziec dlaczego a po drugie
    > sporo zdjęć zrobionych przy dobrym świetle dotychczas wystarczało mi
    > zrobione w JPG (poprzednimi aparatami) więc jakby nie przepalał to w 80 %
    > pozostałbym przy JPG.

    No i się wyjaśniło. RAW wywłołany z DPP wygląda jak JPG z aparatu jesli
    chodzi o przepalenia. Zatem Irfanview pewnie gnie krzywe. Już wczoraj przy
    którymś zdjęciu zacząłem to podejrzewać bo jakoś dziwnie wyglądało.

  • 35. Data: 2009-05-28 05:18:35
    Od: jakuboff <j...@o...pl>

    Agent wrote:
    > Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    > Czy ja Cię obrażam?

    Aparat jest głupi :)

  • 36. Data: 2009-05-28 05:24:13
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "jakuboff" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Aparat jest głupi :)

    No teraz zauważyłem :)))))

  • 37. Data: 2009-05-28 05:34:00
    Od: j...@u...at

    On 27 Mai, 22:48, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    to co widzimy na ekranie to oba zdjecia sa w jpeg a wiec 8 - bitowe
    jedno jest bezposrednio z aparatu drugie i irfana.

    drugie jest jasniejsze bo irfan liczy innym algorytmen .
    Jesli chcesz miec o tej samej jasnosci to przed konwersja do JPEG
    obniz jasnosc zdjecie ( luminance tak chyba nazywa autor programu ).

    Zbilzony wynik dostaniesz jesli raw wywolasz do jpeg za pomoca
    canonowskiego DPP.

    Generalnie zdjecia nie sa przewalone , automatyka naswietlenia
    zadzialala w miare prawidlowo.
    scena o tak duzej dynamice , aby przekazac glebokie tony i szczytowe
    swiatla wymaga specjalnych zabiegow.

    XXX

  • 38. Data: 2009-05-28 05:54:49
    Od: j...@a...at

> [...]
    > zadzialala w miare prawidlowo.
    > scena o tak duzej dynamice , aby przekazac glebokie tony i szczytowe

    Tutaj akurat swieze zdjecia pokazujace dlaczego odnosisz wrazenie
    przepalenia.

    nie przejmuj sie , ze krzywe , sa robione na kolyszacej sie lodce i
    nie na pokaz .

    na pierwszym ciemne wnetrze prawidlowo naswietlone , niebo oczywiscie
    przeswietlone , dynamika sceny wieksza pod dynamiki matrycy i tej ,
    jaka jest w stanie przeniesc jpeg.
    na drugim , ktore jest robione HDR dynamika sceny zostala pokryta

    http://picasaweb.google.de/fotografie25/DivTesty#534
    0747146311002898

    http://picasaweb.google.de/fotografie25/DivTesty#534
    0747344798522418.

  • 39. Data: 2009-05-28 06:03:01
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Uzytkownik <j...@a...at> napisal w wiadomosci
    n.googlegroups.com...

> [...]
    > jaka jest w stanie przeniesc jpeg.
    > na drugim , ktore jest robione HDR dynamika sceny zostala pokryta

    Nie no wszystko juz dla mnie jasne. Tak jak pisales z DPP wyszlo podobnie. A
    jak sobie poradzic z zbyt duza dynamika sceny to ja wiem, pare zdjec
    zrobilem z HDR - wiem co i jak. Ale jakos nie moge na grupie wytlumaczyc ze
    specjalnie zrobilem takie zdjecie jak zamieszczone w pierwszym poscie bo na
    nim akurat bylo widac wyrazna róznice. Moze zle zadalem pytanie. Chodzilo mi
    o to dlaczego zdjecia sa rózne. Teraz jak sie przyjrzalem to widac golym
    okiem ze Irfan wyciagal z cieni i przeswietlen. Musze sprawdzic jego opcje i
    ustawienia.

  • 40. Data: 2009-05-28 06:05:07
    Od: j...@a...at

    On 27 Mai, 22:54, "Zibi" <l...@i...pl> wrote:

    > Ale ja nie dostałem odpowiedzi.
    >
    > Jansal, specu, bądź tak łaskaw i nie ignoruj pytań do Ciebie
    > kierowanych. Elemetarna grzeczność tego wymaga, chyba że
    > się mylę co do Ciebie.
    >
    >  -- Zibi

    ktore pytania do mnie ?
    sorry czesc postow ukazala sie na moim kompie z duzym opoznieniem.
    dopiero teraz je moglem odczytac.

    Czy masz na mysli pytanie i wyjasnienie M Ludwina?

    Pisze glupoty. NIe ma najmniejszego sensu wyjasnianie na temat
    glebokosci slowa w bitach. Czy raw ma 12 czy 24 bity jest tutaj bez
    znaczenia , gdyz autor pokazal nam dwa zdjecia zrobione w identycznym
    formacie tzn JPEG.

    Obydwa sa z tego samego zrodla .
    Tylko ze raz przeliczone do JPEG algorytmem fabrycznym aparatu
    a raz algorytme Irfana.
    Irfan nie pracuje identycznie ( nie ma identycznych nastawien
    defaultowych ) jak programy canona ( DPP) - stad roznice w jasnosci.

    To cale wyjasnienie zagadki.
    Moim zdaniem automatyka aparatu zadzialal b. dobrze.

    Mysle ze przesadzasz nazywajac mnie specem.

    specem jestem w calkiem innej dziedzinie.
    Jesli tak to odbierasz to tylko znaczy , ze jeszcze masz sporo do
    przemyslenia i przeczytania.

    XXX