  • 171. Data: 2021-08-16 14:46:27
    Temat: Re: Przepadek samochodu.
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 16.08.2021 Shrek <...@w...pl> napisał/a:

    > Czy tego chcesz czy nie, to tam dalej kodeks drogowy istnieje. Co

    Nie ma to nic do mojego chcenia lub nie.
    Powtarzam do znudzenia, że nie postuluję likwidacji
    PoRD ani nie uważam go za zbędny (w formie zapisanej).

    Jedyną moją myślozbrodnią było stwierdzenie, że dopuszczam dyskusję
    na temat konieczności jego istnienia lub nie. Jak rozumiem,
    kwestionowanie tego dogmatu jest wyjątkowym nietaktem,
    gorszym niżby przyjść w dresie i adidasach na koncert symfoniczny.

    Wspomniana Azja potwierdza jedynie, że nieformalne zwyczaje
    "zastępujące" przepisy PoRD funkcjonują w rzeczywistości, a stan taki
    - skoro jest trwały- jest akceptowalny. Ba, i w naszym pięknym kraju
    utarło się sporo nieformalnych zachowań- od wpuszczania
    z podporządkowanej, przez dziękowanie awaryjnymi po jazdę +20 ;-)

    Inne nieformalne zasady jak suwak czy korytarz życia zaformalizowano.

    Natomiast czy istnieje gdzieś państwo totalnie bez formalnych
    przepisów PoRD? Wydaje mi się, że nie (choćby ze względu na
    infrastrukturę, żeby wspomnieć tylko umiejscowienie kierownicy
    czy pasy ruchu). Ale lokalne eksperymenty z ograniczaniem przepisów
    do minimum są zachęcające:

    https://www.caranddriver.com/features/a15098555/the-
    story-of-hans-monderman-and-the-safety-of-insecurity
    -column/

    > najwyżej jego poważanie jest niske, czyli jak się zgodziliśmy najgorsze
    > z możliwych rozwiązań:P

    Jest to rozwiązanie bardzo złe z punktu widzenia szacunku dla prawa
    stanowionego (zapisanego). Ale z kwantyfikatorami to bym się nie rozpędzał.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 172. Data: 2021-08-16 15:05:36
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.08.2021 o 14:46, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Jedyną moją myślozbrodnią było stwierdzenie, że dopuszczam dyskusję
    > na temat konieczności jego istnienia lub nie.

    No dobra - dopuszczasz dyskusję i...

> [...]
    > przepisów PoRD? Wydaje mi się, że nie (choćby ze względu na
    > infrastrukturę, żeby wspomnieć tylko umiejscowienie kierownicy

    No więc wracamy do punktu wyjścia - Pord jest siłą rzeczy konieczne
    jeśli nie chcesz zrezygnować z istnienia państw i co za tym idzie
    cywilizaji. Nie ma tu pola specjalnie do dyskusji. Więc stwierdzenie, że
    jego konieczność jest dyskusyjna jest iluzoryczna.

    --
    Shrek

  • 173. Data: 2021-08-16 23:01:36
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 13.08.2021 o 07:19, Shrek pisze:

    > Odrodzą się bardzo podobnie. Historia lubi się powtarzać.

    Historia motoryzacji? Znowu konno będziemy jeździć?

    > Zostanie stara
    > infrastruktura wymuszająca podobne rozwiązania.

    Że co?

    Ja rozumiem, że może nie zmienić się diametralnie bo to prawo już znamy
    i niekoniecznie mentalnie umiemy wymyśleć coś innego. Ale gdybyśmy
    wymyślili to jest właśnie oczywiste, że byłby diametralnie inne.

  • 174. Data: 2021-08-17 07:47:04
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.08.2021 o 23:01, ii pisze:

    > Ja rozumiem, że może nie zmienić się diametralnie bo to prawo już znamy
    > i niekoniecznie mentalnie umiemy wymyśleć coś innego. Ale gdybyśmy
    > wymyślili to jest właśnie oczywiste, że byłby diametralnie inne.

    To sobie na dzień dobry wymyśl, że jeżdzimy lewą stroną bez zmiany w
    infrze. No i jak słusznie zauważyłeś, musiałbyś na kilka pokoleń zakazać
    motoryzacji, żeby ludzie zatruci wiedzą nie spalili wielkiego planu
    wymyślania pord od nowa bez starych naleciałości i zwyczajów.

    Kończę bo to absurdalna dyskusja.

    --
    Shrek

  • 175. Data: 2021-08-17 10:39:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Aug 2021 07:47:04 +0200, Shrek wrote:

> [...]
    > motoryzacji, żeby ludzie zatruci wiedzą nie spalili wielkiego planu
    > wymyślania pord od nowa bez starych naleciałości i zwyczajów.

    Natomiast jest w tym czesc nieabsurdalna - czy da sie PoRD uproscic.

    Egzamin w USA trywialnie prosty, nauki jazdy prawie nie bylo, ale ich
    ustawy ciekaw jestem - podobnie gruba?

    Ale sie zmienia - teraz to chyba przedmiot w liceum.

    Europa troche zwiazana konwencja wiedenska.

    J.

  • 176. Data: 2021-08-17 10:42:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2021 23:01:36 +0200, ii wrote:

    > Historia motoryzacji? Znowu konno będziemy jeździć?

    Jak sie ropa i tania energia skonczy .. czyli za 100 lat, a moze juz
    tylko 50 :-)

> [...]
    > i niekoniecznie mentalnie umiemy wymyśleć coś innego. Ale gdybyśmy
    > wymyślili to jest właśnie oczywiste, że byłby diametralnie inne.

    Byc moze, tylko po co.
    Co bys w PoRD zmienil lub skreslil?

    Jest jeszcze takie male s-f - wynajdziemy antygrawitacje, bedziemy
    latac.
    Albo polozymy tory na drogach - i beda elektryczne pojazdy zasilane z
    druta ...

    J.

  • 177. Data: 2021-08-17 12:08:10
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 17.08.2021 o 07:47, Shrek pisze:

> [...]
    > motoryzacji, żeby ludzie zatruci wiedzą nie spalili wielkiego planu
    > wymyślania pord od nowa bez starych naleciałości i zwyczajów.

    Jak Ci nie pasuje dyskusja to po co tu przychodzisz.

  • 178. Data: 2021-08-17 12:12:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 16 Aug 2021 12:46:27 GMT, Dominik Ałaszewski wrote:

> [...]
    > kwestionowanie tego dogmatu jest wyjątkowym nietaktem,
    > gorszym niżby przyjść w dresie i adidasach na koncert symfoniczny.

    Czyli maja byc jakies reguły, ale nieobowiazkowe.

    > Wspomniana Azja potwierdza jedynie, że nieformalne zwyczaje
    > "zastępujące" przepisy PoRD funkcjonują w rzeczywistości,

    A jak dojdzie do wypadku, to kto jest winny?

    Bo wiesz - predkosc pieszego pozwala uniknac wypadkow lub groznych
    skutkow, predkosc samochodow nie.

    Ale i oni sie cywilizuja, i teraz wyglada to tylko tak
    https://www.youtube.com/watch?v=gKLWZjBu2iQ

    Ciekawe czy samochodami tez sie tak da :-)

    I nie ma zadnych wypadkow
    https://www.youtube.com/watch?v=5ebjVWbqCAA

> [...]
    > do minimum są zachęcające:
    >
    > https://www.caranddriver.com/features/a15098555/the-
    story-of-hans-monderman-and-the-safety-of-insecurity

    Ale to nie jest tak, ze nie ma calkiem przepisow - obowiazuja normalne
    europejskie reguly ruchu drogowego.

    A znajdzie ktos film, jak takie skrzyzowanie funkcjonuje w praktyce?

    J.

  • 179. Data: 2021-08-17 12:37:21
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Podobnie jest np. na Spitsbergenie.
    Przy czym problemem tam jest depresja wynikająca z długiej zimy bez odrobiny słońca,
    od czego niektórzy dostają kręćka i
    nieszczęście gotowe.
    W części Norwegii jest podobnie ( z rygorami, np. metalowe szafy na broń, amunicja
    musi być przechowywana w innym pomieszczeniu, no
    i mowa o broni "myśliwskiej" - celowałem z takiej i myślę że lepsza od naszych
    snajperskich karabinów).

    -----

  • 180. Data: 2021-08-17 12:42:49
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 17.08.2021 J.F <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Czyli maja byc jakies reguły, ale nieobowiazkowe.

    Ja nie postuluję, co ma być, a czego ma nie być.

    Stwierdzam jedynie, że można dyskutować, czy przepisy są niezbędne,
    napisałem od razu, że moim zdaniem są. Oczywiście PT Dyskutanci
    są zdania, że skoro dyskusję w ogóle dopuszczam, to mam robić
    za adwokata postulujących likwidację rzeczonych przepisów...

    > A jak dojdzie do wypadku, to kto jest winny?

    Tu trzeba by zapytać miejscową policję.

    > Bo wiesz - predkosc pieszego pozwala uniknac wypadkow lub groznych
    > skutkow, predkosc samochodow nie.

    I można albo starać się za wszelką cenę rozdzielić pieszych
    od aut (kosztowna infrastruktura), narzucić przepisami ograniczenie
    prędkości aut (pomysły typu strefa 30 w całym mieście),
    albo zminimalizować przepisy i zdać się na ludzi, jak właśnie niżej.

    story-of-hans-monderman-and-the-safety-of-insecurity
    -column/

    > Ale to nie jest tak, ze nie ma calkiem przepisow - obowiazuja normalne
    > europejskie reguly ruchu drogowego.

    Oczywiście. Ale brak reguł dotyczących pierwszeństwa ma powodować,
    że bez wymuszania przepisami spadnie prędkość i wzrośnie uważność,
    bo nie czujesz się pewnie.

    Monderman is quoted as saying: "We're losing our capacity for socially
    responsible behavior... The greater the number of prescriptions, the more
    people's sense of personal responsibility dwindles."

    Działanie w praktyce:
    https://www.youtube.com/watch?v=Q47umjW7GfE

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.