    From: WS <L...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Przekret z nakazem jazdy na swiatlach
    Date: Mon, 31 May 2010 08:20:03 -0700 (PDT)
    <htlk4n$p53$1@inews.gazeta.pl> <htlkoa$red$1@inews.gazeta.pl>
    <1...@r...power.pl>
    <d...@r...googlegroups.com>
    <htlpfl$egm$1@inews.gazeta.pl>
    <b...@r...googlegroups.com>
    <4bfe7b30$0$2593$65785112@news.neostrada.pl>
    <htm0hf$adb$2@inews.gazeta.pl>
    <4bfea2ca$0$19170$65785112@news.neostrada.pl>
    <htnqi9$7sm$1@inews.gazeta.pl>
    <4c0009ca$0$17102$65785112@news.neostrada.pl>
    <n...@b...softax.pl>
    <4c03b102$0$2582$65785112@news.neostrada.pl>
    <hu0e6u$jtr$4@inews.gazeta.pl>

    On 31 Maj, 15:39, "Arek (G)" <a...@b...pl> wrote:
    > W dniu 2010-05-31 14:52, Tom01 pisze:

    > Położenie to jedno a zmiana położenia to drugie. Rozumiem, że chcesz
    > udowodnić, że łatwiej jest oszacować prędkość samochodu niewidocznego?

    wg mnie chce powiedziec, ze jesli juz widzimy samochod, to gdy ma
    wlaczone swiatla trudniej jest oszacowac jego predkosc niz gdyby mial
    wylaczone...

    teraz pozostaje zastanowic sie z czego bedzie wieksza korzysc...

    Jakie jest prawdopodobienstwo nieazuwazenia samochodu tylko dlatego,
    ze ma wylaczone swiatla w dzien? Wg mnie ___praktycznie___ zero! Zadne
    statystyki tego nie podaja, wiec mozna tylko gdybac...
    Oczywiscie istnieje taka mozliwosc (jazda pod slonce...), ale w takim
    wypadku (tzn. nie widac drogi) najzwyczajniej sie nie wyprzedza!
    Czy ktos jest w stanie oszacowac jaki procent zderzen czolowych
    (ktorym m.inn. te swiatla maja zapobiegac) wynikal z niezauwazenia
    pojadzu, choc kierujacy patrzyl w tamtym kierunku i pojazd tam byl...?
    Stawiam, ze w wiekszosci takich wypadkow:
    1. obaj bioracy w nich udzial dobrze sie widzieli (wyprzedzanie i ktos
    niedoszacowal...),
    2. ktos zupelnie nie patrzyl (np. skreca w prawo na skrzyzowaniu, czy
    tez wyjazd z bramy i patrzy tylko w lewo), 3. ktos wyjechal zza
    zakretu, wzniesienia, zaglebienia... w zadnym z tych wypadkow swiatla
    nie pomoga -
    a to pewnie w sumie ponad 99% takich wypadkow...

    jesli wlaczone swiatla utrudnaiaj ocene odleglosc/predkosci, to ich
    wylaczenie moze byc korzystne przynajmniej w sytuacji 1.

    ktos podawala lekko irracjonalny przyklad z zauwazaniem jadacych na
    siebie 170 i 90 km/h...
    z moich obserwacji jesli by nawet tak jechali i zauwazyli sie z tych
    ~400m to reakcja bedzie taka, ze ten jadacy swoim pasem nawet nie
    zdejmie nogi z gazu (zakladajac, ze wyprzedzajacy zjedzie na swoj
    pas), a wrecz czesc "nauczycieli" doda jeszcze gazu i zjedzie
    maksymalnie do srodka jezdni...

    WS

    PS. co do statystyk...

    Ja dalej twierdze, ze z tych obliczen nic nie wynika... te dane mozna
    interpretowac na tyle sposobow, ze kazdy bedzie w stanie "udowodnic"
    swoja teze...

    Stawiam, ze na zmniejszenie sie liczby zabitych znacznie wiekszy wplyw
    ma zwiekszenie sie liczby pojazdow
    wieksze korki -> mniejsza srednia predkosc -> mniej zabitych...
    Sam na stalej (od ponad 10lat) trasie Krakow-Zywiec obserwuje
    nieustannie zwiekszajacy sie czas przejazdu... od 1:15 - 1:20 ~10lat
    temu do praktycznie 2godzin teraz...