    Date: Thu, 27 May 2010 22:07:44 +0200
    From: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Przekret z nakazem jazdy na swiatlach

    'Tom N' pisze:
    > Znowu ta marna manipulacja danymi, chyba, że kolega ciągle ma kalendarz
    > nieprzestawiony. Mamy rok 2010

    Od roku 2007 do 2010 nic się w materii świateł nie zmieniło. Wywierają
    one swój stały wpływ na bezpieczeństwo przez cały czas zapoczątkowany w
    2007 roku.

    > I nagle w 2008 spadła i w 2009 też -- a nikt nie zakazał używania świateł w
    > dzień od 1 marca 2008...

    Trend spadkowy jest cały czas. Interesujemy się jego zakłóceniem i
    przyczyną w 2007 roku.

    > Tak trudno ci zrozumieć, że na wzrost liczby wypadków i zabitych w 2007
    > światła nie miały większego wpływu,

    No to jaka jest przyczyna? Spadek bezpieczeństwa był znaczny, co go
    spowodowało? Niektórzy twierdzą że ilość wypadków tak naprawdę spadła a
    ten wzrost to wynik jakiegoś nie zlokalizowanego chwilowego czynnika.
    Bzdura. Mówimy o kilkunastu milionach (!) pojazdów. To jest masa, którą
    aby poruszyć trzeba konkretnej silnej przyczyny. To nie jest Zenek i
    Mietek, z których jednemu odwaliło po pijaku i się zabił na drzewie.
    Wielkie ilości obiektów nie reagują na słabe bodźce. Jeśli ilość
    wypadków wzrosła o 6% a w stosunku do trendu znacznie więcej to mamy do
    czynienia z problemem, a nie zwiększeniem bezpieczeństwa.

    > zwłaszcza, że i tak znakomita część
    > użytkowników dróg miała je włączone podczas jazdy cały czas -- długo przed
    > 17 kwietnia 2007?

    Kłamstwo. ITS tak napisał w raporcie dla ministerstwa Infrastruktury,
    ale jest to paskudna manipulacja. Każdy kto ma prawo jazdy dostatecznie
    długo doskonale wie ilu kierowców jeździło z włączonymi światłami kiedy
    nie było nakazu i była to dużo mniejsza liczba. Na dowód można
    przedstawić masę filmów z ujęciami ruchu drogowego/ulicznego oraz
    chociażby zdjęć z domowych zasobów. Samochód w lato z włączonymi
    światłami był rzadkością i dziwactwem. Więcej ich pojawiało się po
    wprowadzeniu w 1991 nakazu w okresie jesienno zimowym. Warto przy tym
    zauważyć, że po jego wprowadzeniu ten sam ITS stwierdził, że nakaz nie
    wpłynął na zmianę bezpieczeństwa.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!