  • Data: 2023-11-14 12:26:22
    Temat: Re: Przekaźnik napięciowy sterowany kontaktronem
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 14 Nov 2023 11:49:45 +0100, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > schematu nie mam (metalowa skrzynia jakieś 40x20x10cm i na większej
    > ramie zmontowane układy wykonawcze).
    > Najpierw wszystkie eksperymenty robiłem z obciążeniami
    > włączanymi/wyłączanymi w tym układzie (rygle 24V o nieznanym mi (na
    > razie) poborze prądu, ale trzaskają tak, że całe żelastwo prawie
    > podskakuje). Po każdym wyłączeniu prądu trzeba poczekać z 10s aż się z
    > powrotem włączą.
    > W innym miejscu układu, gdzie jest wyprowadzone to samo 24V dla mojego
    > urządzenia pojawiają się przepięcia rzędu 10V p-p o stromościach rzędu

    niezly nadajnik :-)

    > Pytania:
    > 1.
    > Jakim cudem te przepięcia doprowadzają do zwarcia w kondensatorze 0603
    > 100n/50V przed którym mam w moim układzie:
    > - koraliki ferrytowe na obu przewodach,
    > - transil 600W 33V,
    > - diodę 1A?
    > Producenci kondensatorów twierdzą, że kondensatory wytrzymują przez 1
    > minutę 250% napięcia znamionowego czyli te powinny wytrzymywać 125V.
    > 2.
    > Skąd się te przepięcia do jasnej... biorą?

    Jak sam piszesz - z rygli.
    Ale taki szybki narost?

    > Podejrzewam dU/dt jako przyczynę padania kondensatorów.

    Teoretycznie nic innego.
    Chyba, ze oscyloskop przekłamuje, albo kabel/sonda tlumi i jest
    jeszcze gorzej.

    Hm, teoretycznie, to przez ten kondensator 20A płynie.
    Ale zeby zwarcie od tego?
    Chyba, ze jeszcze efekt mechaniczny (piezoelektryczny) jest,
    i ten uszkadza.

    > Nie jestem pewien, czy nie mierzę nieistniejących rzeczy poprzez
    > tworzenie pętli masy - to ustrojstwo zasilane z sieci i oscyloskop
    > zasilany z sieci.

    Mozesz troche izolowac, albo mierzyc na dwie sondy różnicowo.

    > Trochę czasu zeszło na rozeznaniu jaki by tu kupić oscyloskop, co by
    > można go używać bateryjnie. Stanęło na przystawce USB. Jeszcze jej nie mam.

    Hm ... spalisz przystawke i laptopa.

    Moze na początek jakis UPS w roli zasialacza?
    Czy inny "power bank" - akurat czas robienia kosztów :-)

> [...]
    > którym mogę pstrykać częściej. Podłączone bezpośrednio do zasilacza
    > impulsowego oznacza, że przewody w których występuje impuls nie mają nic
    > wspólnego z pozostałymi połączeniami. A tam gdzie wyprowadzone jest
    > zasilanie do naszego urządzenia widzę zafalowania 10V p-p 50MHz. Drugą
    > sondę ułożyłem identycznie obok pierwszej i spiąłem tak, że mierzy masę.
    > Na niej też jest sygnał ale wyraźnie mniejszy - różnica chyba powinna
    > być tym, co faktycznie na tym zasilaniu jest.
    > 50MHz to mogą być rezonanse kilku metrów kabla. Może to ta pętla masy.

    Chyba jakos tak. Ale bez schematu poglądowego to trudno nawet hipotezy
    stawiac.

    Moze po prostu daj osobny zasilacz sieciowy tylko na swoje wyroby?

    Albo podorzucac porządnych kondensatorow, transili i dławików do tych
    rygli..

    J.