    From: Sylwester Łazar <i...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przekaznik elektroniczny
    Date: Sun, 08 Jan 2012 15:38:03 +0100

    > napedach, ktore ja testowalem potrafilo ono przekroczyc nawet 2kV.

    Oczywiście, że jeżeli krańcówka rozłącza, to może na niej być nawet
    przeskok iskry,
    który przenosi się na półprzewodnik.
    Niech się wypowie jakiś Kolega specjalista od TWN, ale coś mi się wydaje,
    że mozna przyjąć, że 1cm to 10kV.
    W tej sytuacji, to lepiej już zastosować dodatkowo iskrownik niż tylko
    warystor w celu zabezpieczenia elektroniki.
    Pamiętam, że w centralkach telefonicznych - iskrownik to podstawowy
    element zabezpieczający.

    Z drugiej strony - jak widać są rozwiązania rozsądne.
    Po co w obwodzie łączyć półprzewodnik, silnik i styk?
    Lepiej niech półprzewodnik steruje silnikiem, a krańcówka (hallotron)
    niech steruje elementem wykonawczym,
    czyli właśnie półprzewodnikiem.

    To wydaje się być oczywiste.
    Choć może ktoś poda ten link do dyskusji na elektrodzie o tym temacie.
    S.