  • 61. Data: 2018-11-22 09:21:21
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 21 Nov 2018 13:30:38 -0800, Zenek Kapelinder wrote:
    > Silnik jest zrobiony zeby wystarczyl mu tlen z powietrza i moc jaka
    > osiaga jest z tym zwiazana. Dlatego jak potrzeba zwiekszyc moc to sie
    > instalacje z nitro doklada bo sie w czasie spalania jest kilka procent
    > wiecej tlenu. Wartosc opalowa typowych paliw podaje sie dla warunkow
    > jakie sa za oknem. A dla wodoru podaja jak sie go w tlenie spala. Jak go
    > spalic w powietrzu to bedzie chuj wielki i babelki a nie cztery razy
    > tyle co dla benzyny. Bo w to ze jak spalic benzyne w tlenie i uzyska sie
    > wieksza moc chyba wierzysz?

    Ale dlaczego starszy pan upiera się, żeby ten wodór palić? Wiedza nabyta
    na serwisowaniu maluchów 30 lat temu niekoniecznie jest dalej aktualna.
    Wodór najkorzystniej jest poddawać procesowi utlenienia, a do tego tlen
    atmosferyczny jest w zupełności wystarczający.

    Mateusz

  • 62. Data: 2018-11-22 10:14:24
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 21 Nov 2018 18:39:58 +0100, Jacek Maciejewski

    > Ależ nie będzie pochodzić :) Taki jest przynajmniej plan.
    > Ależ skąd. Jak zakończymy spalanie węgla (ropopochodne paliwa i metan to
    > też węgiel), to fabryki produkujące fotoogniwa będą zasilane z wiatraków
    > a te produkujące wiatraki z fotoogniw :)

    Nie da się całkowicie wyeliminować elektrowni konwencjonalnych. Chyba że
    się położy druta pomiędzy półkulami i kraje będą się wymieniać energią
    słoneczną. Co jest raczej nierealne.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 63. Data: 2018-11-22 10:43:04
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-11-22 o 10:14, Myjk pisze:
> [...]
    >
    > Nie da się całkowicie wyeliminować elektrowni konwencjonalnych. Chyba że
    > się położy druta pomiędzy półkulami i kraje będą się wymieniać energią

    Da się. Tylko trzeba budować magazyny energii.
    Tak jak tu:
    https://glowny-mechanik.pl/2018/11/22/energa-rozpocz
    yna-budowe-hybrydowego-magazynu-energii/

    T.

  • 64. Data: 2018-11-22 10:54:56
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 22 Nov 2018 10:43:04 +0100, T.

    > Da się. Tylko trzeba budować magazyny energii.
    > Tak jak tu:
    > https://glowny-mechanik.pl/2018/11/22/energa-rozpocz
    yna-budowe-hybrydowego-magazynu-energii/

    Ale co to jest 27MWh -- to po pierwsze. Po drugie to tylko zabezpieczenie
    na chwilową zmienność zapotrzebowania (Iguan jakiś czas o tym pisał w
    świetle rozwoju PV w Australii) a nie faktyczny magazyn nakierowany na
    eliminację konwencjonalnych elektrowni. Po trzecie ponoć do samochodów
    elektrycznych ledwo akumulatorów starczy a co dopiero na takie magazyny.
    Nie wspominając o emisji przy produkcji. Jeśli już, to trzeba przepompownie
    szczytowe robić. Tylko nie ma gdzie, bo zaraz kogoś trzeba będzie wysiedlić
    z obszaru zalewowego, albo ryby czy inne bobry ucierpią.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 65. Data: 2018-11-22 11:06:52
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-11-22 o 10:54, Myjk pisze:
> [...]
    > szczytowe robić. Tylko nie ma gdzie, bo zaraz kogoś trzeba będzie wysiedlić
    > z obszaru zalewowego, albo ryby czy inne bobry ucierpią.

    Wydaje mi się, że ludzkość jako taka wciąż sie rozwija i wymyśli się
    nowe źródła energii, nowe sposoby jej magazynowania. Może wreszcie coś
    się ruszy w sprawie grawitacji? :-)
    T.

  • 66. Data: 2018-11-22 11:25:47
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 22 Nov 2018 11:06:52 +0100, T.

    > Wydaje mi się, że ludzkość jako taka wciąż sie rozwija i wymyśli się
    > nowe źródła energii, nowe sposoby jej magazynowania.

    Póki co najlepszym sposobem magazynowania jest właśnie woda. Źródło jest
    praktycznie niewyczerpane (nie degraduje się z czasem tak jak akumulatory),
    modernizować trzeba w zasadzie tylko generatory. Straty na przepompowni są
    stosunkowo nieduże, zresztą można wykorzystać częściowo także dopływy
    mniejszych rzek.

    > Może wreszcie coś się ruszy w sprawie grawitacji? :-)

    SF fajna sprawa. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 67. Data: 2018-11-22 11:39:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 22 Nov 2018 10:14:24 +0100, Myjk napisał(a):

    > Nie da się całkowicie wyeliminować elektrowni konwencjonalnych. Chyba że
    > się położy druta pomiędzy półkulami i kraje będą się wymieniać energią
    > słoneczną. Co jest raczej nierealne.

    Gadasz jak ci z Paryża z 18 wieku. Że nie da się bo końskie g... będzie
    sięgać 2 piętra. Da się wyeliminować, bo są rozwijane technologie
    magazynowania energii. Niekoniecznie te elektrochemiczne. A poza tym nie
    trzeba bo póki co są elektrownie jądrowe a za kilkadziesiąt lat będą
    fuzyjne. A wymienianie się energią na skalę kontynentalną to możesz
    sobie już teraz pooglądać na własne oczy w Europie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 68. Data: 2018-11-22 12:07:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 22 Nov 2018 11:39:45 +0100, Jacek Maciejewski

    > Gadasz jak ci z Paryża z 18 wieku. Że nie da się
    > bo końskie g... będzie sięgać 2 piętra.

    Ale co oni tam konkretnie gadali?

    > Da się wyeliminować, bo są rozwijane technologie
    > magazynowania energii. Niekoniecznie te elektrochemiczne.

    Czyli konkretnie jakie? O elektrowniach szczytowo-pompowych pisałem,
    stanowią lwią część magazynów energii na świecie. A i tak jest ich bardzo
    mało. Sprężanie powietrza, akumulatory no i wodór który, jak już
    ustaliliśmy, ma pieruńsko mizerną efektywność.

    > A poza tym nie trzeba bo póki co są elektrownie jądrowe

    Które się zamyka, a u nas zamyka jeszcze zanim się wybuduje.

    > a za kilkadziesiąt lat będą fuzyjne.

    Masz kryształową kulę? Pożycz. :P

    > A wymienianie się energią na skalę kontynentalną to możesz
    > sobie już teraz pooglądać na własne oczy w Europie.

    Na jaką skalę? Coś bliżej? Jak chcesz aby Europa sprostała swojemu
    zapotrzebowaniu i jeszcze puszczała energię na drugą półkulę do ameryki?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 69. Data: 2018-11-22 13:32:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 22 Nov 2018 12:07:37 +0100, Myjk napisał(a):

    > Masz kryształową kulę? Pożycz. :P

    Wystarczy trochę rozumu by ekstrapolować trendy. Nie trzeba zaraz być
    Lemem. No, ale jak komu brakuje... to ma przerąbane.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 70. Data: 2018-11-22 13:52:13
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 22 Nov 2018 13:32:44 +0100, Jacek Maciejewski

    > Wystarczy trochę rozumu by ekstrapolować trendy. Nie trzeba zaraz być
    > Lemem. No, ale jak komu brakuje... to ma przerąbane.

    Wg. Twojej teorii o ekstrapolacji i dokładając prawo Moora to dzisiaj, po
    kilkudziesięciu latach od stworzenia pierwszych akumulatorów, powinny robić
    to o czym nadal tylko marzymy. Niemniej ci z różowymi okularkami faktycznie
    mają "lepiej".

    --
    Pozdor
    Myjk