  • 71. Data: 2018-11-22 19:15:54
    Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:pt5lks$26f$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 21-11-2018 o 20:17, J.F. pisze:

    >Mówię o styku bezpośrednim.
    >Te kratery też nie wzięły się znikąd, tylko z podwodnych wulkanów,
    >które działały i działają mimo bezpośredniego styku z wodą.

    A to akurat wiadomo ... i wiadomo tez ze lawa w styku z woda stygnie
    szybko.
    Musi byc staly wyplyw ...

    J.

  • 72. Data: 2018-11-22 19:22:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Silnik jest zrobiony zeby wystarczyl mu tlen z powietrza i moc jaka
    >osiaga jest z tym zwiazana.
    >Dlatego jak potrzeba zwiekszyc moc to sie instalacje z nitro doklada
    >bo sie w czasie spalania jest kilka procent wiecej tlenu.
    >Wartosc opalowa typowych paliw podaje sie dla warunkow jakie sa za
    >oknem.
    >A dla wodoru podaja jak sie go w tlenie spala.
    >Jak go spalic w powietrzu to bedzie chuj wielki i babelki a nie
    >cztery razy tyle co dla benzyny.

    Wartosc opalowa bierze sie z energii wiazania wodoru z tlenem, i
    obecnosc azotu na to nie wplywa.

    Natomiast wplywa na temperature, bo jak trzeba zamiast kilograma tlenu
    podgrzac jeszcze dodatkowo 4 kg azotu, to z tej samej energii efekt
    bedzie gorszy.
    Ale akurat wodor z tlenem daja bardzo wysoka temperature i na jej
    obnizenie silnik tlokowy narzekal nie bedzie.

    >Bo w to ze jak spalic benzyne w tlenie i uzyska sie wieksza moc chyba
    >wierzysz?

    A to zalezy jak.
    Jesli podasz wiecej benzyny, to oczywiscie.
    A podac mozna, jesli czynnikiem ograniczajacym jest ilosc tlenu w
    cylindrze ...

    energia uzyskana ze spalania 1 kg benzyny bedzie natomiast taka sama
    ..

    J.

  • 73. Data: 2018-11-22 20:38:30
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 22-11-2018 o 19:15, J.F. pisze:

    > A to akurat wiadomo ... i wiadomo tez ze lawa w styku z woda stygnie
    > szybko.
    > Musi byc staly wyplyw ...

    No i jest - więc wulkany nie stygną tak łatwo jak prorokowałeś.
    Jeśli żywioł nie daje rady, to człowiek też nie da - spokojna głowa.

  • 74. Data: 2018-11-22 23:52:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.11.2018 o 21:25, T. pisze:

    > Robi się teraz pompy ciepła i grzanie/chłodzenie ma praktycznie
    > niezauważalne zużycie prądu (tyle co napęd pompy).

    Spężarki. Na tym polega idea pompy. Ale dalej nie jest to tyle co nic,
    tylko średnio 3 razy mniej niż zwykły grzejnik rezystancyjny.

    Shrek

  • 75. Data: 2018-11-23 11:41:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >No i jest - więc wulkany nie stygną tak łatwo jak prorokowałeś.
    >Jeśli żywioł nie daje rady, to człowiek też nie da - spokojna głowa.

    Ale na Islandii nie ma juz stalego wyplywu.
    Na Hawajach tez nie.

    A jesli nawet po usrednieniu jakis jest, to ilosc energii w tej
    wyplywajacej lawie jest niewielka.

    J.

  • 76. Data: 2018-11-23 11:54:06
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 23-11-2018 o 11:41, J.F. pisze:

    > Ale na Islandii nie ma juz stalego wyplywu.
    > Na Hawajach tez nie.

    Lawy do morza, czy w ogóle?
    Jeśli to drugie, to od kiedy niby?

    Kilauea jest czynna praktycznie bez przerwy, od dość dawna...

    https://nt.interia.pl/technauka/news-lawa-z-wulkanu-
    kilauea-tworzy-nowa-wyspe-na-hawajach,nId,2592489

    https://www.koniec-swiata.org/aktualizacja-erupcji-w
    ulkanu-na-hawajach-czy-wulkan-kilauea-to-superwulkan
    /

    > A jesli nawet po usrednieniu jakis jest, to ilosc energii w tej
    > wyplywajacej lawie jest niewielka.

    Nie chodziło o ilość energii przy jakimś wypływie magmy, tylko o tym
    człowiek i jego działania, mogą mieć wpływ na aktywność wulkaniczną.
    Nie mogą, o niej decydują głównie procesy wewnątrz planety i ruchy płyt
    tektonicznych.

  • 77. Data: 2018-11-23 13:15:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Lawy do morza, czy w ogóle?
    >Jeśli to drugie, to od kiedy niby?

    Lawa przeciez nie paruje - jakby tak stale wyplywala, to wulkany
    mialby ponad 8 km :-)

    >Kilauea jest czynna praktycznie bez przerwy, od dość dawna...
    >https://nt.interia.pl/technauka/news-lawa-z-wulkanu
    -kilauea-tworzy-nowa-wyspe-na-hawajach,nId,2592489

    Policz sobie ile ciepla jest tej wyspie/strumyku i jak to sie ma do
    zapotrzebowania Europy.

    >https://www.koniec-swiata.org/aktualizacja-erupcji-
    wulkanu-na-hawajach-czy-wulkan-kilauea-to-superwulka
    n/

    Ale tak nie bardzo rozumiem
    "Erupcja wulkanu trwa nieustannie od 1983 roku. ... Wulkan Kilauea,
    jeden z pięciu na wyspie, zaczął erupcję w czwartek po serii trzęsień
    ziemi w ciągu ostatniego tygodnia"

    to w koncu stale czy z przerwami ?

    Tak czy inaczej - obecnie raczej malo tej lawy.

    >Nie chodziło o ilość energii przy jakimś wypływie magmy, tylko o tym
    >człowiek i jego działania, mogą mieć wpływ na aktywność wulkaniczną.

    Nie, chodzilo o to czy Islandia moze "zarzucic Europe wodorem".

    >Nie mogą, o niej decydują głównie procesy wewnątrz planety i ruchy
    >płyt tektonicznych.

    No ale tez do tej pory czlowiek nie budowal na wulkanie systemu
    chlodzacego/wielkiej elektrowni.

    Fakt, ze gdybysmy zatkali w jednym miejscu, to albo wyplynie w drugim,
    albo po pewnym czasie blokade wywali.
    Chyba, ze zdolalibysmy wieksza glebokosc schlodzic ...

    J.

  • 78. Data: 2018-11-23 14:02:39
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 23-11-2018 o 13:15, J.F. pisze:

> [...]
    > "Erupcja wulkanu trwa nieustannie od 1983 roku. ... Wulkan Kilauea,
    > jeden z pięciu na wyspie, zaczął erupcję w czwartek po serii trzęsień

    Lawa płynie chyba stale, a poważniejsze wybuchy zdarzają się rzadziej,
    ale i tak dość często.

    > Nie, chodzilo o to czy Islandia moze "zarzucic Europe wodorem".

    Nie - chodziło o rzekomą nieodnawialność źródła.

    > No ale tez do tej pory czlowiek nie budowal na wulkanie systemu
    > chlodzacego/wielkiej elektrowni.

    Natura zbudowała większą i nic to nie dało.

    > Fakt, ze gdybysmy zatkali w jednym miejscu, to albo wyplynie w drugim,
    > albo po pewnym czasie blokade wywali.

    no właśnie.

  • 79. Data: 2018-11-23 15:24:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Nie - chodziło o rzekomą nieodnawialność źródła.

    A to to w duzym stopniu podtrzymuje.

    Wulkany plyna, plyna i przestaja.
    I trzeba w innym miejscu kopac.

    Czy mozemy liczyc na stale zrodlo ... byc moze.
    Duza ta Ziemia, duzo mamy ciepla pod nogami, i jeszcze podejrzewa sie,
    ze reakcje jadrowe ja podgrzewaja.
    To moze na miliony lat starczyc ... ale czy sie nie okaze, ze trzeba
    odwierty na 10-20 km robic ?

    No i te wulkany to tak dosc daleko od nas, chyba, ze Etna znow ruszy
    :-)

    >Natura zbudowała większą i nic to nie dało.

    Bo wyplywala odpowiednio duza ilosc lawy.

    A w ilu przypadkach woda zatrzymala erupcje ?
    Pewnie nawet nie wiemy, bo podwodnej gorki nie widac :-)

    >no właśnie.

    Tym niemniej ... mysle, ze tych islandzkich to na dlugo nie starczy
    przy intensywnej eksploatacji ...

    J.

  • 80. Data: 2018-11-23 18:32:57
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 23-11-2018 o 15:24, J.F. pisze:

    > No i te wulkany to tak dosc daleko od nas, chyba, ze Etna znow ruszy :-)

    Do najbliższych czynnych to masz ze 200 km. ;-)
    A i Etna cały czas czynna.
    Może ci o Wezuwiusza chodziło? ;-)

    > Tym niemniej ... mysle, ze tych islandzkich to na dlugo nie starczy przy
    > intensywnej eksploatacji ...

    A ja jestem dziwnie spokojny, że nie jesteśmy im w stanie odebrać tyle
    energii, żeby je zgasić.