-
51. Data: 2018-11-21 19:43:56
Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
Od: Cavallino <c...@k...pl>
W dniu 21-11-2018 o 16:31, J.F. pisze:
> Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:pt3rm5$525$...@n...news.atman.pl...
> W dniu 21-11-2018 o 15:38, J.F. pisze:
>>>>> Poza tym to zrodlo raczej nie jest odnawialne, i jak zarzuca, to
>>>>> sie chyba szybko wyczerpie ...
>>>> Jasne......
>>>> Oni tam to chyba mają odwrotny problem......
>>
>>> To tylko rozgrzana masa. Zacznie sie chlodzic, to wystygnie ..
>
>> Ta jasne.
>> A ocean co z nią niby robi od milionów lat?
>> I patrz - jakoś nie wystygła....
>
> Piszesz o Islandii czy calej Ziemii ? Czy paru gejzerach/wulkanach ?
O choćby o Islandii, albo jeszcze lepiej o Hawajach, gdzie styk ognia i
wody jest jeszcze bardziej zauważalny.
I woda (chłodziwo) nie wygrywa.....
> W Zakopanym byly kiedys dwa baseny termalne, Jaszczurowka i Antalowka.
A teraz masz tam dwa parki wodne, z tego jeden naprawdę spory...
W okolicy jeszcze z 20 innych.
-
52. Data: 2018-11-21 20:17:27
Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:pt491b$ha6$...@n...news.atman.pl...
W dniu 21-11-2018 o 16:31, J.F. pisze:
>>>> To tylko rozgrzana masa. Zacznie sie chlodzic, to wystygnie ..
>>> Ta jasne.
>>> A ocean co z nią niby robi od milionów lat?
>>> I patrz - jakoś nie wystygła....
>> Piszesz o Islandii czy calej Ziemii ? Czy paru gejzerach/wulkanach
>> ?
>O choćby o Islandii, albo jeszcze lepiej o Hawajach, gdzie styk ognia
>i wody jest jeszcze bardziej zauważalny.
>I woda (chłodziwo) nie wygrywa.....
Bo ma tam grube sciany kraterow. Ktore izoluja i chlodzenie kiepskie.
Ale jest na Ziemii sporo wulkanow juz wygaslych.
Tak swoja droga to faktycznie ciekawe, bo i powietrze troche chlodzi,
jak lawa przestaje plynac, to powinien sie wulkan powoli zestalac.
>> W Zakopanym byly kiedys dwa baseny termalne, Jaszczurowka i
>> Antalowka.
>A teraz masz tam dwa parki wodne, z tego jeden naprawdę spory...
Ale nie na Jaszcurowce.
>W okolicy jeszcze z 20 innych.
W okolicy sa tez lodowe jaskinie, co tez mnie ciekawi :-)
J.
-
53. Data: 2018-11-21 21:21:56
Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2018-11-21 o 13:51, J.F. pisze:
> Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:5bf52cdb$0$489$6...@n...neostrada.
pl...
>> Ps. Tak, myślę o założeniu ogniw, ale mam niestety dach spadzisty w
>> kierunkach wschód i zachód a nie południe.
>
> Tak tak - ekologiczne myslenie trzeba miec juz na etapie projektu :-)
>
>> Więc u mnie to na razie nie ma sensu, bo zyski będą niewielkie.
>
> Ale moze masz poludniowa sciane ..
>
> J.
>
Zasłonięta drzewami.
T.
-
54. Data: 2018-11-21 21:25:50
Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2018-11-21 o 13:57, Jacek Maciejewski pisze:
> Dnia Wed, 21 Nov 2018 13:48:38 +0100, J.F. napisał(a):
>
>> czy trzeba doliczyc 10kW na klime :-)
>
> Pomyśl trochę. Normalne samochody 75% ciepła ze spalania benzyny
> puszczają w powietrze. No więc co szkodzi trochę go wpuścić do wnętrza,
> które nie musi być wcale izolowane bo mamy tego ciepła od cholery i
> ciut. Tak jest dziś. W elektrycznych samochodach zrobi się izolację
> cieplną za grosze i samo to że wejdziesz do środka od razu nagrzeje
> brykę. Jeszcze chłodzić będzie trzeba przy kliku osobach. To tyle jeśli
> chodzi o grzanie w zimie. Jeśli chodzi o chłodzenie w lecie, to jest
> trochę gorzej ale jest kilka pomocnych trików. Izolacja cieplna się
> przyda żeby ograniczyć nagrzewanie dachu od słońca a co do szyb to już
> wymyślono takie które są przejrzyste ale nie przepuszczają podczerwieni.
> Więc z tymi 10 kW to spora przesada.
>
Robi się teraz pompy ciepła i grzanie/chłodzenie ma praktycznie
niezauważalne zużycie prądu (tyle co napęd pompy). Miałem na kilka dni
Renault Kangoo Z.E. - chłodzi się natychmiast, klima jest bardzo wydajna.
T.
-
55. Data: 2018-11-21 21:29:37
Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2018-11-21 o 14:31, J.F. pisze:
> Użytkownik "Myjk" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:1ehfncedkqsa8$....@m...org...
> Tue, 20 Nov 2018 16:53:39 +0100, J.F.
>
>>> IMO - elektroliza wodoru az taki strat nie daje.
>
>> Sama elektroliza ma sprawność AFAIR 25-35%
>> Potrzeba 50kWh na kg wodoru.
>
> Obok pisalem 160, ale sprawdzilem - wartosc opalowa 120MJ/kg, cieplo
> spalania 140MJ/kg.
> To drugie zawiera cieplo z pary wodnej, gdyby nie miala odleciec przez
> komin.
>
> Co nam daje odpowiednio 33 i 38 kWh/kg, czyli juz 67 do 76 %.
>
> https://nelhydrogen.com/assets/uploads/2017/01/Nel_E
lectrolyser_brochure.pdf
>
> ci sie chwala 3.8kWh/Nm^3 = 3.8kWh/ 0.09 kg = 42 kWh/kg
>
> I juz jestesmy w okolicach 90%.
>
>
> Do tego dochodzi sprawnosc ogniwa paliwowego, tu typow jest wiele .
>
>>> Ale jak ktos doda sprawnosc fotoogniw, to jakos tak moze wygladac -
>>> 14% fotoogniwa, 70% elektroliza, razem 10%.
>
>> Jeszcze trzeba sprężyć, to też koztuje.
>
> A niekoniecznie - elektroliza przy 500 bar tez zachodzi :-)
>
>> W fazie produkcji do transportu to
>> najlepiej by było do fazy ciekłej a to już w ogóle absurdalne ilości
>> energii (na chłodzenie) kosztuje.
>
> Az takie absurdalne chyba nie, ale istotnie - niska temperatura.
>
> Gdzies widzialem opis tej japonskiej stacji tankowania - wodor byl
> chlodzony przed tankowaniem, zawsze to mniejsze cisnienia.
>
>> Generalnie uważam że lepiej ładować akumulatory i je podmieniać (jak to
>> demonstrowała Tesla) niż elektrolizować wodór, potem go sprężać i jeszcze
>> rozwozić.
>
> Tylko cos sie nie moga dogadac na to podmienianie.
> Akumulatory tez na elektrolizie bazuja i swoja sprawnosc maja :-)
>
> A rozwozenie ... w miastach mozna rurociagi polozyc, a w szczerym polu
> ... panele obok stacji i wiatraki :-)
>
>>> Komunikacja miejska ?
>>> Ona moze jezdzic na akumulatorach. Nawet, jak wystarcza na 30km, bo na
>>> petli mozna wymienic na naladowane.
>
>> No ale chodzi o to żeby technologię rozwijać.
>
> No to rozwijac mozna w roznych miejscach.
> A KM moze jezdzic na metanie z miejskiej biogazowni :-)
>
> J.
>
Ale te rozważania są istotne w przypadku konieczności produkowania
wodoru. Jeśli mówimy o uzyskiwaniu go niejako "przy okazji, bo świeci
słońce", sprawność ma znikome znaczenie. To sytuacja podobna - jeśli
ktoś mieszka nad rwącym strumieniem, to może sobie zainstalować koło
wodne i mieć za darmo energię. I bez względu na jego sprawność - jest to
energia prawie za darmo (instalacja, naprawy, serwis...). Oczywiście,
fajnie mieć sprawność 80%, ale jak się ma 20% to się ma te 20% a nie 0.
T.
-
56. Data: 2018-11-21 22:30:38
Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
Silnik jest zrobiony zeby wystarczyl mu tlen z powietrza i moc jaka osiaga jest z tym
zwiazana. Dlatego jak potrzeba zwiekszyc moc to sie instalacje z nitro doklada bo sie
w czasie spalania jest kilka procent wiecej tlenu. Wartosc opalowa typowych paliw
podaje sie dla warunkow jakie sa za oknem. A dla wodoru podaja jak sie go w tlenie
spala. Jak go spalic w powietrzu to bedzie chuj wielki i babelki a nie cztery razy
tyle co dla benzyny. Bo w to ze jak spalic benzyne w tlenie i uzyska sie wieksza moc
chyba wierzysz?
-
57. Data: 2018-11-22 08:24:33
Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>
W dniu 2018-11-21 o 17:44, Zenek Kapelinder pisze:
> Uwazasz ze jak wahadlowiec startuje to w jednym zbiorniku ma skroplony wodor a w
drugim skroplone powietrze a nie skroplony tlen? Durna V2 wykorzystywala do spalania
tlen a nie powietrze. Ciekawe po co ten tlen zamiast powietrza.
Znane mi samochody na wodór mają silniki elektryczne, a nie odrzutowe.
No ale może nie znam wszystkich rozwiązań.
Pozdrawiam
-
58. Data: 2018-11-22 08:25:18
Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
Od: Cavallino <c...@k...pl>
W dniu 21-11-2018 o 20:17, J.F. pisze:
> Użytkownik "Cavallino" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:pt491b$ha6$...@n...news.atman.pl...
> W dniu 21-11-2018 o 16:31, J.F. pisze:
>>>>> To tylko rozgrzana masa. Zacznie sie chlodzic, to wystygnie ..
>>>> Ta jasne.
>>>> A ocean co z nią niby robi od milionów lat?
>>>> I patrz - jakoś nie wystygła....
>>> Piszesz o Islandii czy calej Ziemii ? Czy paru gejzerach/wulkanach ?
>
>> O choćby o Islandii, albo jeszcze lepiej o Hawajach, gdzie styk ognia
>> i wody jest jeszcze bardziej zauważalny.
>> I woda (chłodziwo) nie wygrywa.....
>
> Bo ma tam grube sciany kraterow. Ktore izoluja i chlodzenie kiepskie.
Mówię o styku bezpośrednim.
Te kratery też nie wzięły się znikąd, tylko z podwodnych wulkanów, które
działały i działają mimo bezpośredniego styku z wodą.
-
59. Data: 2018-11-22 08:32:32
Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>
W dniu 2018-11-21 o 13:57, Jacek Maciejewski pisze:
> Dnia Wed, 21 Nov 2018 13:48:38 +0100, J.F. napisał(a):
>
>> czy trzeba doliczyc 10kW na klime :-)
>
> Pomyśl trochę. Normalne samochody 75% ciepła ze spalania benzyny
> puszczają w powietrze. No więc co szkodzi trochę go wpuścić do wnętrza,
> które nie musi być wcale izolowane bo mamy tego ciepła od cholery i
> ciut. Tak jest dziś. W elektrycznych samochodach zrobi się izolację
> cieplną za grosze i samo to że wejdziesz do środka od razu nagrzeje
> brykę. Jeszcze chłodzić będzie trzeba przy kliku osobach. To tyle jeśli
> chodzi o grzanie w zimie. Jeśli chodzi o chłodzenie w lecie, to jest
> trochę gorzej ale jest kilka pomocnych trików. Izolacja cieplna się
> przyda żeby ograniczyć nagrzewanie dachu od słońca a co do szyb to już
> wymyślono takie które są przejrzyste ale nie przepuszczają podczerwieni.
> Więc z tymi 10 kW to spora przesada.
Dach jak dach, ale to głównie szyby trzeba zaizolować.
Z niecierpliwością czekam na zespoloną przednią szybę z ksenonem i
k<=0.9 z Drutexu ;)
A poważnie, to nie da się wykluczyć, że wkrótce samochody nie będą miały
szyb, tylko ekrany i kamery. Zwłaszcza, że będą autonomiczne. Pozwoli to
na niemal pełną izolację termiczną.
Pozdrawiam
-
60. Data: 2018-11-22 09:07:13
Temat: Re: Przebili nas, 2 miliony samochodów ekologicznych
Od: WS <L...@c...pl>
On Wednesday, November 21, 2018 at 10:30:40 PM UTC+1, Zenek Kapelinder wrote:
> Silnik jest zrobiony zeby wystarczyl mu tlen z powietrza i moc jaka osiaga jest z
tym zwiazana. Dlatego jak potrzeba zwiekszyc moc to sie instalacje z nitro doklada bo
sie w czasie spalania jest kilka procent wiecej tlenu. Wartosc opalowa typowych
paliw podaje sie dla warunkow jakie sa za oknem. A dla wodoru podaja jak sie go w
tlenie spala. Jak go spalic w powietrzu to bedzie chuj wielki i babelki a nie cztery
razy tyle co dla benzyny. Bo w to ze jak spalic benzyne w tlenie i uzyska sie wieksza
moc chyba wierzysz?
E tam, wartosc opalowa nie zalezy od tego w czym spalamy (ile tlenu). Musi byc go
tyle, zeby sie wszystko moglo spalilc. Nitro zwiekszajac ilosc tlenu pozwala spalic
wiecej paliwa w jednym cyklu (stad wieksza moc), a nie z powodu, ze paliwo przy
wiekszej zawartosci tlenu ma wyzsza wartosc opalowa.
A statki kosmiczne/rakiety... po grzyba maja zabierac powietrze, jesli zawiera tylko
21% tlenu? Tam waga ma podstawowe znaczenie... jaki sens wynosic w gore azot? ;)