-
Data: 2015-08-06 02:21:08
Temat: Re: Przebijam wszystko;-)
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]ACMM-033 napisało:
> Heh... ile razy ręce miałem upieprzone w etylinie, tak, tej jeszcze
> z ołowiem, choć auto było dwutakt i cuś mi się zdaje, że za bardzo tego
> ołowiu nie potrzebowało, bo tam zaworów nie ma (Syrena 105L, silnik S31),
> jedynie po trzy pierścionki na tłokach. Żyję, panie, żyję.
Jednakowoż z tym czteroetylkiem ołowiu żartów nie ma. Za Jaruzela benzyny
nie było. To znaczy była na kartki. O niebieską zdaje się było łatwiej,
ale ta do niczego się nie nadawała, może do syreny. To akurat nieprawda,
że jej niskooktanowość łączyła się z mniejszą zawartością ołowiu -- to
był taki syf, że normy przewidywały ze dwa razy *większą* zawatośc ołowiu
dla podniesienia liczby oktanowej, niż w benzynie żółtej! Ale nie o tym
chciałem. Pracownicy wynosili z rafinerii czteroetylek, by sobie w domu
tych oktanów dodać. Znam przypadek, kiedy to dwóch ludzi wypiło jakiś
kompot z butelki, w ktrej wcześniej był ten zajzajer. Niestety nie przeżyli
tego. Zdaje się, że można się również wykończyć po kontakcie przez skórę
z tym paskudztwem. W paliwie było to po prostu dobrze rozcieńcone, stąd
brak zatruć śmiertelnych.
A z tymi zaworami, to też niezła ściema. Legenda miejska w hardkorowym
wydaniu mówi, że ten ołów był "do smarowania zaworów", co jest bzdurą
niemożebną. Złagodzona wersja legendy głosi, że bez ołowiu zawory się
palą z powodu wyższej temperatury. To bliższe prawdy, ale myli się tu
skutek z przyczyną. Po prostu wysokooktanowe węglowodory, albo paliwo
a innymi dodatkami przeciwstukowymi, ma wyższą temperaturę spalania od
etyliny. Ale chodzi w tych oktanach tylko o to, by dało się w silniku
zrobić wyższy stopień sprężenia. Jeszcze czym innym jest wartość
kaloryczna paliwa. Ta zwykle nieco *maleje* gdy rośnie liczba oktanowa.
Jeśli więc do samochodu wleje się paliwo o liczbie oktanowej wyższej
niż zaleca producent, to wtedy sapali on go na setkę *więcej*.
--
Jarek
Następne wpisy z tego wątku
- 06.08.15 03:21 ACMM-033
- 06.08.15 07:35 Ghost
- 06.08.15 10:07 Paweł Pawłowicz
- 06.08.15 11:49 Jarosław Sokołowski
- 06.08.15 11:51 Jarosław Sokołowski
- 06.08.15 11:58 Ghost
- 06.08.15 15:47 J.F.
- 06.08.15 17:03 \(c\)RaSz
- 06.08.15 23:49 ACMM-033
- 06.08.15 23:19 Bo t manager
- 07.08.15 00:14 Marek
- 07.08.15 10:28 ACMM-033
- 07.08.15 11:10 Marek
- 07.08.15 16:59 ACMM-033
- 07.08.15 17:15 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
- jak szybko plynie prad
- Płytki Milkv-Duo
- Światłowód między budynkami
- POtrzebny bufor 3.3<>5V, jedonkieruowy, trójstanowy, wąski
- retro
- Bezprzewodowe polączenie Windows z projektorem
Najnowsze wątki
- 2024-11-17 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- 2024-11-18 Gdynia => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-18 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-18 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2024-11-18 Kraków => Network Systems Administrator (IT Expert) <=
- 2024-11-18 Kraków => Administrator Systemów Sieciowych (Ekspert IT) <=
- 2024-11-18 Zdunowo => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-18 Łódź => QA Inżynier <=
- 2024-11-18 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-18 Gdynia => Front-End Developer (React/Three.js) <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=